Článek
V seriálu Fenomén na auta nahlížíme trochu jinak a vícero očima. Pocity jdou na druhou kolej a hlavní roli přebírají především ozdrojovaná fakta. Dnes se pustíme do analýzy malého městského modelu Hyundai i10, který se na českém trhu ve své třídě s výjimkou několika let drží na medailových pozicích.
První zmínky o jihokorejském kompaktu aktuálně vyráběném pro Evropu v Turecku najdeme už ve statistikách Svazu dovozců automobilů (SDA) za rok 2008. Po příchodu na trh vůz zakotvil na třetím a jednou i na druhém místě v počtu prvních registrací mezi malými auty, přičemž mezi jeho přímé rivaly se tehdy řadily Chevrolet Spark i Fiat Panda.
V letech 2011, 2012 a 2013 však nastal strmý propad na 12. i 13. pozici. V roce 2014 přišel naopak velký comeback na stříbrnou příčku, kde se i10 udržela až do konce roku 2020. A protože Škoda Citigo, dlouholetý lídr segmentu mini vozů, odešla do automobilového důchodu, má malý Hyundai šanci získat titul krále své třídy.
Rivalové kapesních rozměrů
Mezi jeho hlavní aktuálně nabízené konkurenty patří Toyota Aygo, Suzuki Ignis a Mitsubishi Space Star. Na všechny se teď podíváme o něco detailněji.
Hyundai i10
Pětidveřový hatchback se nedávno představil v novém a nutno dodat velmi svěžím provedení. Aktuálně jej koupíte v základu asi za 230 tisíc korun, přičemž dostanete například automatické přepínání dálkových světel, startovní balíček bezpečnostních asistentů, přední okna v elektrice, centrální zamykání bez dálky nebo tempomat. Klima chybí, nabízí se až ve vyšším stupni za zhruba 250 tisíc korun.
Toyota Aygo
Téměř 244 tisíc korun zaplatíte za třídveřové Aygo, které se po boku sesterských modelů Peugeot 108 a Citroën C1 rodí v Kolíně. Francouzi sice oznámili, že s městskými prcky končí, nicméně od 1. 1. 2021 převzala celý výrobní závod Toyota, která portfolio naopak ještě rozšířila o nový Yaris (jeho produkce začne letos). „Kolíňata“ tedy zatím pojedou dál.
V holém základu nenajdete prakticky nic užitečného, kromě povinných systémů se bavíme o palubním počítači nebo monochromatickém informačním displeji. Je takřka nutné si připlatit 24 tisíc korun za paket Comfort, který obsahuje alespoň klimu a obyčejné audio, případně vychytat akční nabídku, kde tyto prvky dostanete za výhodnějších podmínek.
Suzuki Ignis
Těsně pod hranicí 300 tisíc korun se prodává pětidveřové Suzuki Ignis, které jako jedno z mála mini aut nabídne ve vyšších specifikacích pohon 4x4. Bez jakýchkoli příplatků vůz přijede vybavený centrálem s dálkou, manuální klimatizací, audiosystémem, diodovými lampami, světelným senzorem, multifunkčním volantem, základním bezpečnostním paketem a elektrickým ovládáním předních oken i zpětných zrcátek.
Mitsubishi Space Star
Loňské uvedení modernizovaného Space Staru doprovázela i startovní specifikace za necelých 225 tisíc korun, ovšem ta se velmi brzy vyprodala. Aktuálně proto pořídíte slušně vybavené kompaktní Mitsubishi za necelých 266 tisíc korun.
Co vše dostanete? Tak například přední okna a zpětná zrcátka v elektrice, dešťový i světelný senzor, základní bezpečnostní technologie, manuální klimu, centrál s dálkou a také audiosystém vybavený rovněž CD/MP3 přehrávačem.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni uzávěrky článku. Kvůli přesnějšímu srovnání jsme vynechali akční limitované ceníky nebo edice.
Velikosti nákupních tašek
Vozidlům ze segmentu mini se lidově říká pojízdné nákupní tašky. Má to rozhodně svůj důvod, protože na městské přesuny jsou tyto automobily primárně zaměřené. Takže do kterého kufru se toho vejde nejvíc?
Model | Základní objem zavazadlového prostoru |
---|---|
Hyundai i10 | 252 l |
Fiat 500 | 185 l |
Kia Picanto | 255 l |
Mitsubishi Space Star | 235 l |
Smart EQ fortwo | 260 l |
Suzuki Ignis | 267 l |
Škoda Citigo | 251 l |
Toyota Aygo | 168 l |
Hitparáda spolehlivosti
Pro statistiky o míře spolehlivosti vybraných automobilů nemusíme chodit daleko, stačí se mrknout na aktuální německý TÜV Report 2021. Ten nám na základě sesbíraných dat ukáže konkrétní modelové řady, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.
2–3 roky staré vozy | Procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami | Průměrný kilometrový nájezd |
---|---|---|
Hyundai i10 | 6,9 % | 29 000 km |
Toyota Aygo | 5,2 % | 32 000 km |
Smart Fortwo | 5,0 % | 24 000 km |
Citroën C1 | 6,6 % | 29 000 km |
Peugeot 108 | 6,0 % | 27 000 km |
Fiat Panda | 7,9 % | 32 000 km |
Kia Picanto | 5,4 % | 29 000 km |
Fiat 500 | 6,0 % | 26 000 km |
Škoda Citigo | 6,4 % | 30 000 km |
Ford Ka+ | 6,6 % | 27 000 km |
6–7 let staré vozy | Procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami | Průměrný kilometrový nájezd |
---|---|---|
Hyundai i10 | 18,9 % | 61 000 km |
Toyota Aygo | 16,7 % | 72 000 km |
Smart Fortwo | 14,0 % | 57 000 km |
Citroën C1 | 17,3 % | 69 000 km |
Peugeot 107 | 18,7 % | 63 000 km |
Fiat Panda | 15,4 % | 69 000 km |
Kia Picanto | 17,7 % | 63 000 km |
Fiat 500 | 20,2 % | 60 000 km |
Škoda Citigo | 12,6 % | 67 000 km |
Ford Ka | 19,0 % | 64 000 km |
11–12 let staré vozy | Procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami | Průměrný kilometrový nájezd |
---|---|---|
Hyundai i10 | 24,9 % | 89 000 km |
Toyota Aygo | 24,1 % | 96 000 km |
Smart Fortwo | 22,8 % | 86 000 km |
Citroën C1 | 26,1 % | 103 000 km |
Peugeot 107 | 24,3 % | 93 000 km |
Fiat Panda | 31,3 % | 97 000 km |
Kia Picanto | 30,6 % | 94 000 km |
Fiat 500 | 30,9 % | 97 000 km |
Ford Ka | 26,9 % | 95 000 km |
Automobilový second hand
V takzvaném sekáči se většinou prodává různé použité oblečení, mnohdy za více než přijatelné ceny. U aut je to trochu jinak, končí v soukromých inzercích nebo na dvorcích autobazarů. Právě do těchto nabídek díky českému portálu Sauto.cz nahlédneme a ukážeme vám, jak si jednotlivé modely (ne)drží cenu.
Roky výroby 2016–2018 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Hyundai i10 | 130 000 Kč až 195 000 Kč |
Hyundai i10 (automat) | okolo 250 000 Kč |
Toyota Aygo | okolo 160 000 Kč |
Toyota Aygo (automat) | okolo 250 000 Kč |
Smart Fortwo | okolo 170 000 Kč |
Citroën C1 | okolo 175 000 Kč |
Peugeot 108 | 150 000 Kč až 190 000 Kč |
Fiat Panda | okolo 180 000 Kč |
Kia Picanto | 150 000 Kč až 175 000 Kč |
Fiat 500 | 220 000 Kč až 250 000 Kč |
Škoda Citigo | 100 000 Kč až 210 000 Kč |
Ford Ka+ | 200 000 Kč až 230 000 Kč |
Z důvodu velkých cenových rozdílů byly vybrané modely s automatickými převodovkami posuzovány zvlášť.
Roky výroby 2010–2012 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Hyundai i10 | 60 000 Kč až 100 000 Kč |
Toyota Aygo | 90 000 Kč až 130 000 Kč |
Smart Fortwo | 80 000 Kč až 125 000 Kč |
Citroën C1 | 60 000 Kč až 110 000 Kč |
Peugeot 107 | 60 000 Kč až 95 000 Kč |
Fiat Panda | 55 000 Kč až 120 000 Kč |
Kia Picanto | 65 000 Kč až 110 000 Kč |
Fiat 500 | 120 000 Kč až 160 000 Kč |
Škoda Citigo | 100 000 Kč až 170 000 Kč |
Ford Ka | 69 000 Kč až 80 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali skladové vozy, předváděčky, kabriolety, čtyřkolky, sportovní deriváty, vraky, elektromobily, případně výrazně upravené kusy.
Kandidát na krále
Hyundai i10 je skutečně stylové městské auto, které dokonce nedávno dostalo šmrncovního sourozence ve formě derivátu N Line. Faktem zůstává, že Škoda Citigo skončila i ve své elektrické formě, takže počet prvních registrací v Česku bude nadále ubývat.
Toho pravděpodobně využije Korejec kapesních rozměrů a vymění dlouhodobě drženou stříbrnou medaili za zlatou. Rok 2021 rozhodne a my budeme vývoj trhu pozorně sledovat.