Článek
Je neskutečné, jak široké spektrum požadavků musí moderní auta pokrýt. Někdo potřebuje jediné auto pro krátké cesty do práce i daleké štreky na dovolenou, jiný ho bude mít jen jako druhé auto v rodině pro krátké poskakování po městě. Část zákazníků chce rodinného všeuměla, další část fešáckou stylovku, nebo naopak praktického dělníka. Jedni potřebují auto jednoduché a uživatelsky přátelské, druzí požadují ty nejmodernější technologie. A to všechno s pohodlným podvozkem, úsporným motorem, a především dostupnou cenovkou. Nesplnitelné? Samotné nás překvapilo, jak obratně umí Hyundai Bayon takto protichůdné požadavky pokrýt!
Neúnavný pracant
Hyundai ix20 se na českém trhu stal hvězdou kvůli unikátní kombinaci vlastností, kterou se Bayon snaží napodobit – nabízí proto zvýšený posez za volantem pro snazší nastupování a lepší přehled na silnici, prostorný interiér (i vzadu se pohodlně usadí dospělý) se spoustou šikovných odkládacích ploch a schránek, kufr s objemem 411 litrů, šikovnou dvojitou podlahou (pouze pro vyšší výbavy), fixačními sítěmi (pro vyšší výbavy nebo v rámci příslušenství) a chytrým krycím platem. Opěradla zadních sedadel se dají sklopit do roviny, čímž vznikne prostor o objemu 1 205 l, pod podlahou kufru je pak prostor pro dojezdovou rezervu se sadou nářadí.
Bayon ještě praktičtější
Akční nabídka Praktik umožňuje zákazníkům pořídit praktické příslušenství za polovinu ceny. Velurové podlahové rohože, gumová vana do zavazadlového prostoru a organizér tak místo původních 3 291 Kč vyjdou na 1 646 Kč, střešní příčníky s obalem a střešním boxem pak místo původních 18 999 Kč stojí 9 500 Kč, tažné zařízení (právě zaváděné do nabídky) by mělo vyjít na 8 400 Kč místo původních 16 800 Kč (včetně elektroinstalační sady).
Zpracování kabiny vypadá poctivě a odolně, což pro vás bude důležitější než měkčené plasty nebo barevné dekory. V základní výbavě najdete nezbytnosti jako bezpečnostní systémy, klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, a hlavně plně nastavitelné sedadlo řidiče a volant, abyste si udělali pohodlí. Zároveň si nemusíte komplikovat život žádnými digitálními a konektivními nesmysly. Dokonce nemusíte mít ani rádio, pokud o něj nestojíte.
SUV nebo crossover?
Ani u ix20 nebylo jisté, jestli jde o MPV nebo SUV, a nikdo si s tím nelámal hlavu. Bayon také kombinuje víc stylů, proto se mu říká crossover (ve volném překladu „kříženec“) – má vyšší světlou výšku a vyšší posez, prostornou kabinu a velký kufr, ale pouze pohon předních kol. Pokud si to chcete ulehčit, tak se na něj dívejte jako na zvýšené i20 kombi.
Taky vám nejspíš bude stačit základní čtyřválcová atmosféra 1,2i s výkonem 84 koní a 118 Nm spojená s pětistupňovým manuálem, což sice nebude žádný trhač asfaltu, ale do cíle vás doveze v tichu a se slušnou spotřebou (očekávejte nějakých 5,5 – 6 l/100 km). Navíc ve velkém pohodlí, protože podvozek Bayonu je skutečně povedený – jistý, poddajný, dobře odhlučněný a zcela bezpečný. I když jde o kompaktní vůz, Bayon předvádí skutečně dospělé chování. A za velmi slušné peníze, protože takové auto pořídíte už od 350 tisíc korun a ani nebude vypadat jako chudý příbuzný. Ano, ix20 šla pořídit ještě laciněji, ale Bayon je o mnoho lepší auto.
Rodinný přítel
Bayon taky snadno zastane roli rodinného auta pro mladé páry s menšími dětmi (nebo druhého auta v rodině). Pro menší děti bude na zadních sedadlech spousta prostoru, vás zase potěší dveře s širokým úhlem otevření pro snadný přístup, samozřejmostí jsou dva úchyty ISOFIX na zadních sedadlech.
Pistáciová legenda se vrací
O ikoně jménem Pistáciová Fabia už jste si u nás mohli přečíst, a když Škoda váhá s pokračovatelem, chopil se příležitosti Hyundai. Zelená Mangrove se totiž stane základní barvou Bayonu dostupnou bez příplatku (nahradí tak bílou Polar, která se přesune mezi příplatkové položky), takže cítíme blížící se zvýšený výskyt pistáciových Bayonů. Není to žádná hanba, v tomto laku mu to naživo moc sluší!
Rodiny jezdící s plnějším autem pravděpodobně sáhnou po přeplňovaném tříválci 1,0 T-GDI, který díky zátahu 177 Nm umí s autem pěkně cvičit, přitom dokáže být příjemně tichý a úsporný (kolem 6 l/100). V kombinaci se střední výbavou Smart (navíc rádio s 8“ displejem, bluetooth a ovládáním na volantu, elektricky ovládaná zadní okna nebo parkovací senzory s kamerou, 16“ litá kola nebo Bi-LED světlomety) vyjde takové auto na rozumných 440 tisíc korun.
Stylovka pro náročné
Ti nejnáročnější zákazníci si také přijdou na své, Bayon totiž dokáže upoutat svým nevšedním vzhledem, který si můžete doladit jednou z devíti barev laků (v některých případech s možností kontrastního černého lakování střechy) a litými koly o průměru 16“ nebo 17“, interiér je v k dispozici ve třech různých barevných laděních.
Ve výbavě se můžete těšit na automatickou klimatizaci, 10,25“ digitální přístrojový panel, 10,25“ dotykový infotainment s širokou mobilní a online konektivitou (včetně bezdrátového nabíjení), audio Bose s 8 reproduktory nebo ambientní osvětlení. Zkrátka všechny laskominy, které byly dřív dostupné pouze pro auta vyšších tříd. S Bayonem tak naděláte spoustu parády, a přitom máte pořád skromné a praktické auto.
Na vrcholu nabídky motorizací je výkonnější varianta 1,0 T-GDI disponující 120 koni, rozdíl proti slabší verzi se stejným točivým momentem však jen těžko zaznamenáte. Důležitým rozdílem je mild-hybridní ústrojí, které pomáhá šetřit palivo rekuperací (energii následně využije při akceleraci nebo při aktivaci stop/start) a plachtěním (zhasnutím motoru za jízdy) – proto je tato motorizace spojena s inteligentní manuální převodovkou (umožňuje plachtění vypojením spojky, také umí automatické meziplyny), případně s hladce řadícím sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Jen pozor, baterie mild-hybridu vám ukousne prostor pod podlahou kufru, takže nemůžete mít dojezdovou rezervu.
Tabulka motorizací | 1,2i | 1,0 T-GDI | 1,0 T-GDI MHEV |
---|---|---|---|
Počet válců | 4 | 3 | 3 |
Výkon | 84 koní | 100 koní | 120 koní |
Točivý moment | 118 Nm | 172 Nm | 172 Nm (200 Nm pro DCT) |
Manuální převodovka | 5 stupňů | 6 stupňů | 6 stupňů (iMT) |
Možnost 7stupňové automatické převodovky DCT | ne | ano | ano |
Zrychlení 0-100 km/h | 13,5 s | 10,7 s | 10,4 s |
Maximální rychlost | 165 km/h | 183 km/h | 185 km/h |
Spotřeba | 5,4 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Právě nejvyšší konfiguraci (1,0 T-GDI MHEV + DCT) jsme měli možnost krátce otestovat a chovala se vážně velice dospěle – motor měl dostatečný zátah a udivoval slušným vychováním (tichý chod, absence vibrací), přitom se s ním dalo jezdit pod šest litrů na sto. Automatická převodovka při poskakování ve městě občas zaváhala, ale většinu času řadila chytře a naprosto hladce. Když však zvolíte vrcholnou verzi a napěchujete ji výbavou, nemělo by vás překvapit, že její cenu vyšroubujete až na hranici 650 tisíc korun.
Budoucí bestseller?
Hyundai Bayon při prvním setkání překvapil šířkou svého talentu – dokáže uspokojit zákazníky všeho druhu, ať už hledají skromnou náhradu ix20, rozumné auto do rodiny nebo se chtějí s pohlednou novinkou předvádět na bulvárech.
Hyundai Bayon | Škoda Kamiq | |
---|---|---|
Délka | 4 180 mm | 4 241 mm |
Šířka | 1 775 mm | 1 793 mm |
Výška | 1 490 mm | 1 553 mm |
Rozvor | 2 580 mm | 2 651 mm |
Světlá výška | 165 mm | 188 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 411/1 205 l | 400/1 395 l |
Základní cena | 349 990 Kč | 417 900 Kč |
Ještě zajímavější však je, že se v kompaktní karoserii skrývá překvapivě prostorné a dospělé auto, které by si mohlo vyšlápnout i na premianta segmentu Škodu Kamiq, která je sice o trochu větší, ale také podstatně dražší. Ať tak či tak, Hyundai Bayon je auto, o které byste se měli zajímat!
Měli byste ještě vědět, že v ceně Bayonu dostanete od Hyundai i 5letou záruku bez omezení ujetých kilometrů, 5 let asistenčních služeb a na 5 let slevovou tankovací kartu, k tomu sadu zimních pneumatik a bezpečnostní výbavu.