Článek
Jestli Hyundai něco opravdu umí, tak oslovit zákazníky všech věkových skupin. V Česku oblíbená korejská značka intenzivně pracuje na omlazení evropského portfolia modernizacemi i novými generacemi, aby pokryla celý automobilový trh, ale až letos na jaře přišel ten nejvhodnější čas na představení zcela nového modelu – nejmenšího městského crossoveru Hyundai Bayon.
Automobilka již od oficiálního představení uvádí, že nový Bayon je duchovním nástupcem populárního modelu ix20, oblíbeného nového auta starších zákazníků, které zcela ovládlo anketu Senior Car 2019, a to na úplném konci devítiletého životního cyklu. Cílem Bayonu je tak navázat na úspěch předchozího bestselleru a přinést zákazníkům tolik vyhledávanou praktičnost ve spojení s moderním stylem crossoverů a lepší výbavou.
Konzervativní tvary ix20 jsou ale minulostí, protože Bayon sází na výrazně odvážnější design a celkovým postojem dokonale vystihuje pojmenování „crossover“ (ve volném překladu „kříženec“). I když ve skutečnosti není větší než kompaktní hatchbacky, např. sourozenec Hyundai i30, celkovým zevnějškem vyvolává dojem většího kompaktního SUV do města, a to v současnosti vyhledává většina zákazníků.
Než se však budeme věnovat praktičnosti a interiéru, pojďme se ještě krátce podívat na exteriér, protože Bayon je autem, na které má každý názor. Snad vypadá až trochu futuristicky, a přestože technicky vychází z Hyundaie i20, s rozdělenými předními světlomety neskrývá inspiraci větší Konou. Pozornější lidé si při pohledu z boku všimnou nestejné výšky umístění dveřních klik, jež následují linie karoserie. Zezadu pak Bayon zaujme netradičními svítilnami.
Mladistvým zevnějškem Bayon ukazuje, že nechce být jen autem pro starší cílovou skupinu zákazníků, ale snaží se přitáhnout pozornost i mladých párů s menšími dětmi, jelikož snadno zastane roli rodinného auta nebo druhého auta do rodiny. Nový Bayon je totiž ideální ukázkou toho, jak se automobilky naučily pracovat s vnitřním prostorem v malých autech.
Zapomeňte na přemýšlení o tom, že v Bayonu přece musí být málo místa, protože opak je pravdou. V interiéru se pohodlně usadí čtveřice cestujících a kufr pojme 411 litrů (1 205 litrů po sklopení zadních sedadel), což v reálném světě znamená např. jeden větší cestovní kufr a dvojici sportovních tašek. Vyšší posez pak znamená komfortnější nastupování a lepší výhled na silnici a interiér je vybaven spoustou šikovných odkládacích ploch a schránek.
Jednou z nejdůležitějších vlastností Bayonu je rovněž praktičnost a dlouhá životnost, o čemž svědčí odolné zpracování kabiny, které bude pro většinu zákazníků důležitější než měkčené plasty nebo stylové obložení interiéru vyvolávající dojem luxusu. Hyundai se navíc snaží nabídnout spoustu muziky za lidové peníze a v základní výbavě nechybí bezpečnostní systémy, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna nebo plně nastavitelné sedadlo řidiče a volant.
Nepochybně se také najdou řidiči, jimž bude stačit základní motorizace s jednoduchou atmosférickou čtyřválcovou dvanáctistovkou s 84 koňmi, 118 newtonmetry a pětistupňovým manuálem. Rodiny jezdící s plnějším autem pak naopak ocení nejvýkonnější motorizaci s přeplňovaným tříválcem 1.0 T-GDI a mild-hybridním systémem s maximálním výkonem 120 koní a točivým momentem 172 Nm (200 Nm pro DCT).
Vrcholná motorizace je k dispozici s inteligentní šestistupňovou manuální převodovkou iMT s elektricky ovládanou spojkou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT, s níž jsem si nejsilnější Bayon vyzkoušel během týdenního testování, a jestli něčím opravdu zaujal, tak dospělým projevem a příjemně nízkou spotřebou paliva. Na konci testu jsem totiž s Bayonem dosáhl kombinované spotřeby 5,7 l/100 km a to jsem jezdil ve městě, mimo město i na dálnicích, aniž bych se loudal v pravém pruhu.
S dostatečnou plynulostí pak zvládá jízdy mimo město i za méně než 5 litrů benzinu na 100 kilometrů, ale na zacházení s 48voltovým mild-hybridním pohonem si budete chvíli zvykat. S elektrifikovaným litrovým Bayonem nejprve musíte sžít, protože neumí normálně plachtit – krátce po uvolnění plynu začne rekuperovat, aby získal energii pro následnou akceleraci, a když znovu šlápnete na plyn, tak motor po překonání mírné prodlevy reaguje ostřejším záběrem.
Následkem toho je zpočátku trochu cukavá jízda, ale jakmile si na reakce mild-hybridního pohonu zvyknete, naučíte se s ním jezdit plynule a zvládnete předvídat chování systému. Jen režim plachtění elektronika aktivuje pouze v situacích, kdy to uzná za vhodné a i po týdenním testování jsem jen stěží odhadoval, kdy to nastane. Se zapnutým stop/startem pak zhasíná motor, s vypnutým stop/startem vyřazuje do neutrálu a v obou případech vůz volně plachtí.
Jenže nutnost zvyknout si na chování jinak dostatečně výkonného mild-hybridního pohonu je vlastně jedinou a pro spoustu budoucích majitelů až bezvýznamnou vadou na kráse jinak velmi povedeného auta pro každého. S komfortním podvozkem a vyšším profilem pneumatik z vás nevytřese duši ani na těch nejrozbitějších silnicích ve městech a s kompaktními rozměry zaparkujete snadno a kdekoliv. A to všechno s prostorným a praktickým autem, které vypadá větší, než skutečně je.
Hyundai Bayon má jednoznačně dobře našlápnuto k tomu, aby navázal na úspěchy duchovního předchůdce ix20 a stal se novým nejprodávanějším modelem značky. Nejenže nabízí vydařený mix vlastností, jimiž uspokojí přání většiny zákazníků, ale také se prodává za opravdu zajímavou cenu – základní výbava Comfort začíná od 349 900 korun, za prostřední výbavu Smart zaplatíte přibližně 410 000 korun a cena nejvyšší výbavy Style s dalšími příplatky umí vystoupat až na hranici 650 000 korun.
Ve všech případech však získáte šikovné auto, které je jen o málo menší než konkurenční Škoda Kamiq, stojí méně peněz a rozhodně není horší. Hyundai navíc prodává Bayon s pětiletou zárukou bez omezení najetých kilometrů a přidává k tomu pětileté asistenční služby, pětiletou slevovou kartu na tankování, sadu zimních pneumatik a bezpečnostní výbavu. Bayon je zkrátka auto, s nímž asi nelze šlápnout vedle.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč, 48V Mild-Hybrid |
Zdvihový objem | 998 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 200 Nm při 2 000–3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | pohon předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 145–1 255 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,4 s |
Maximální rychlost | 185 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 180/1 775/1 500 mm |
Rozvor | 2 580 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 411/1 205 l |