Článek
Na loňském autosalonu v Los Angeles to všechno znělo příliš dobře na to, aby to byla skutečnost. Teď vám ale konečně můžeme představit produkční verzi supersportu pro 21. století, který se bude vyrábět už pro konkrétní zákazníky. Jeho parametry berou dech.
A nejen parametry… Podlouhlá prosklená kabina je pro dvoučlennou posádku, ale pasažér sedí za řidičem. Tvary jsou přísně podřízené funkci a karoserie vypadá, jak kdyby jen obepínala šasi auta. Spousta hliníku, titanu a karbonu se pak stará o velmi zajímavou pohotovostní hmotnost 1 250 kg, část konstrukce je pak vytištěna na 3D tiskárně.
Tisk se používal nejen na výrobu karoserie, ale i na šasi nebo koncovky výfuku. Každá součástka je navržena tak, aby byla co nejlehčí a nejpevnější zároveň, a podle výrobce právě 3D tisk umožňuje použít složité, organicky vypadající struktury, kterou by bylo prakticky nemožné replikovat tradičnějšími metodami, jako je obrábění nebo lití.
Srdcem modelu 21C je dvakrát přeplňovaný plochý osmiválec 2,88 l, který umí točit až 11 000 ot./min. Je navržen tak, aby fungoval na různá paliva, včetně metanolu nebo syntetického benzinu, na zadní nápravu přenáší výkon sedmistupňová sekvenční převodovka. Navíc je na každém předním kole elektromotor, takže vůz umí být čtyřkolkou, nebo může mít nulové emise. Lithium-titanové (rychleji se nabíjí i vybíjí) baterie mají kapacitu 2kW, jsou uložené v prazích a jejich dobíjení zajišťuje generátor u hlavního motoru. Můžeme tak s čistým svědomím označit 21C za hybridní automobil.
Společný výkon všech motorů je 1 233 koní, což v kombinaci s nízkou váhou a propracovanou aerodynamikou přináší dech beroucí výkony. Tvůrci říkají, že 21C zrychlí na stovku za 1,9 sekundy a za 15 sekund pokoří hranici 300 km/h. Maximální rychlost by měla být 432 km/h.
Vůz bude vyroben v počtu pouhých 80 kusů a každý z nich by měl mít od začátku svého majitele. Do budoucna se pak máme dočkat i závodního provedení s optimalizovanou aerodynamikou, které by sice mělo jet „jen“ 380 km/h, ale zase by mělo při rychlosti 250 km/h generovat přítlak 790 kg, zatímco u produkčního auta je to 250 kg. Cena nebyla oficiálně oznámena, ale podle všeho se bavíme o částce 1,7 milionu dolarů (přes 350 milionů Kč).