Článek
Dnes se však seznámíme s jednou výjimkou, byť rozhodně potvrzuje pravidlo. Shodou neuvěřitelných náhod jsou aktuálně na prodej hned dvě Shelby GT500 v šedé metalíze s černými pruhy, atmosférickým osmiválcem pod kapotou a černým čalouněním v interiéru – tedy úplně jako v oblíbeném filmu 60 sekund.
Je tu však jeden háček. Jeden z těchto Fordů Mustang z roku 1967 opravdu vystupoval ve filmu 60 sekund. Ten druhý ne. Pro nás fanoušky je důležité, že rozdíly jsou jen velmi minimální, ba co víc, „nefilmový“ Mustang má i pár trumfů oproti svému slavnějšímu protějšku.
První kus (na prvních dvou fotografiích) je momentálně na prodej v Německu. Jde o jeden z celkem 11 šedých Mustangů, které byly použity při natáčení filmu s Nicolasem Cagem na přelomu milénia. Ovšem velká část z nich byla po natáčení zničena a pouhé tři z nich vystupovaly na stříbrném plátně v celé své kráse. Cena? Na vyžádání, jak jinak. Je ovšem třeba říci, že další z trojice zmíněných filmových hvězd byla v lednu letošního roku vydražena za těžko uvěřitelných 18,8 milionu Kč!
Všech 11 filmových vozů bylo založeno na „běžném“ Mustangu ze série 1967/1968, ovšem pouze tři „hrdinské“ vozy dostaly rozhodující úpravy jako vylepšené pružiny a zadní nápravu, osmiválec Ford o objemu 351 kubických palců, tedy 5,7 litru. Jeden kus pro natáčení záběrů ve vysokých rychlostech měl dokonce objem zvýšený na 390 kubických palců, tedy 6,4 litru.
Druhý jmenovaný Mustang je k nerozeznání od toho s filmovou historií. A po technické stránce je na tom technicky vzato vlastně lépe než kus, který vystupoval přímo ve filmu. Má onen silnější 6,4l motor, a dokonce i pětistupňovou manuální převodovku namísto čtyřstupňové.
Sluší se však říct, že jde rovněž o přestavbu, jen ne pod taktovkou filmařů. Vůz byl vyroben v květnu 1967 jako Ford Mustang Fastback v modré barvě s modrým čalouněním a doručen svému majiteli do města Troy v americkém Ohiu. Během první dekády nového milénia však došlo na přelakování na ikonický šedý lak Pepper Grey a osazení 6,4l osmiválcem Ford.
Přestavbu nechal udělat předchozí majitel, poté vůz v roce 2010 prodal tomu současnému. Kupodivu však ani tím neskončily úpravy tohoto šasi s označením 7T02S252416. Konverze na „Eleanor“ byla kupodivu zcela zkompletována až letos, kdy byl vůz osazen také přesnou laminátovou replikou bodykitu, což provedla firma Mustang To Fear.
Následně došlo na převrtání motoru na objem 6,9 litru, pětistupňový manuál Tremec, přední zavěšení a komponenty řízení od Total Control Products, širší nápravu od Fordu z druhovýroby, nastavitelné pružiny na všech čtyřech kolech, kotoučové brzdy Wilwood, sportovní sedadla nebo hliníkové sací potrubí od vyhlášené společnosti Edelbrock.
Výsledek? Tato Shelby GT500 nejenže bude mít kromě spousty charakteru také poměrně slušné jízdní vlastnosti, a bude tak docela slušně řiditelná, a tím pádem možná řidičsky zajímavější než slavnější a podstatně dražší filmový vůz.
Pokud vám tak morální kompas brání v tom, abyste vyloupili banku, doporučujeme hlídat si dražbu nefilmové repliky. Možnost přihodit si stále máte – aukce končí 29. listopadu. Aktuální nejvyšší nabídka činí 80 500 dolarů, tedy 1,8 milionu korun. Tedy desetinu toho, co byste dali za filmovou star.