Hlavní obsah

Hummer H3 3500 – Hrajeme si na vojáky

Foto: Petr Krab Jeřábek

Hummer H3 je nejmenším z rodu, v evropských podmínkách ale stejně působí jako gigantické auto

Přebírám obyčejně vypadající plastový klíček a šinu si to zrychleným krokem k vysoké červené krabici, kterou nelze ani na rušném parkovišti dost dobře přehlédnout. Hummer je totiž vojenský speciál, který se firmě AM General podařilo na počátku devadesátých let dostat na běžné značky. Jenže to, co přede mnou stojí, není úplně ono proslulé Humwee, které by bylo jen lehce přestavěné pro civil. Je to jen jeho marketingově promyšlená karikatura.

Článek

Model H3 se objevil před patnácti lety jako levnější varianta na oblíbené téma Hummer. Introverti by si nepřáli v těchto autech jezdit snad ani v Texasu. Jen se na něj podívejte. Vypadá jako z animovaného seriálu. Pod slupkou červeného „Hogana Hulka“ se stejně jako v případě amerického wrestlingu ukrývá především show. Je zvláštním převlekem a křičí do světa, aby si vás všichni všimli. „Há trojka“ je postavena na šasi celkem konvenčního SUV od General motors a sdílí i jeho techniku. Motory z rodiny Vortec mohou být různorodé a pod kapotou mého Hummera, vypůjčeného z AAA Auto, se skrývá zrovna ten nejzákladnější.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Pod rozměrnou kapotou Hummeru H3 se skrývá skromný pětiválec o objemu tři a půl litru

Pálí na podezřele málo válců

Můžete se mi klidně i smát, ale v kabině Hummeru H3 jsem snad poprvé v životě nedokázal po nastartování agregátu sluchem ihned odhalit, o jaký motor se vlastně jedná. Výpůjčka byla tentokráte docela narychlo a já si pro auto jel vyloženě nevybaven teoretickými informacemi, které si jinak běžně o autech rád načítám. Objem válců měl být tři a půl litru a já automaticky očekával šestiválec v uspořádání do „vé“. Jenže auto znělo dost jinak.

Zastavil jsem hned u blízké benzinové pumpy, abych načerpal nejen palivo, ale také poprvé nahlédl pod kapotu. Hummer přeci nemůže jezdit jen na čtyři válce, pomyslel jsem si. Po otevření rozměrné hranaté kapoty se věci ihned vyjasnily. Nejsou tam ani čtyři, ani šest, ale přesně mezi, jde o řadový pětiválec. Manuální převodovka má příjemně hrubý chod a pětiválcové trochu kakofonické brumlání vytáčeného motoru ve středních otáčkách Hummeru vlastně najednou docela i sluší.

Foto: Petr Krab Jeřábek

V červené barvě ho na silnici ani v přírodě nelze přehlédnout

Podvozek z Chevroletu

S původním Hummerem H1 nemá tohle auto vůbec nic společného. Vzhled je jen kulisa, ale rámová platforma GMT355 je modulárně shodná s mnoha dalšími SUV koncernu GM. Neznamená to však vůbec nic negativního. Smysl Hummeru H3 byl v přiblížení legendárních tvarů amerického vojenského speciálu širším masám a postavit relativně rozpočtově auto, za jehož volantem se řidič bude jako v pravém Hummeru cítit. A tento záměr se, řekl bych, i povedl. Hlavně u nás v Evropě, kde opravdového Hummera H1 takřka nepotkáte, budete mít dojem, že ta velká hranatá červená věc, ve které právě jedu, je zlý a nezastavitelný offroad a bojovník z Afghánistánu. Až tedy na onen zářivý červený pastelový odstín lakování.

Auto je postaveno na klasickém žebřinovém rámu, vpředu má odpružení torzními tyčemi a vzadu je umístěna tuhá náprava zavěšena na podélných listových pérech. Překvapivě měl původní vojenský Humvee (a z něj odvozený Hummer H1) sofistikovaněji řešené odpružení a nezávisle zavěšena všechna kola. Model H2, který původní předlohu jen mírně zcivilizoval, už z velké části využíval modulární rámovou platformu od GM a poměrně jednodušší konstrukci. H3 je na tom velmi podobně, jen je ve všech rozměrech zmenšená.

A to i pod kapotou. Pokud jste vždycky toužili po Hummeru, rozhodně vás základní pětiválec v modelu H3 zklame. Jeho výkon je dobrých 220 koní, ale vzhledem k hmotnosti stroje přes dvě tuny není akcelerace tohoto „broučka“ kdovíjak oslnivá a zvuková kulisa je bohužel kompletně neamerická. Taková auta by měla mít vidlicový osmiválec. Upřímně řečeno, kvůli praktičnosti anebo úspoře paliva si pro tohoto Hummera do bazaru jistě nepůjdete, takže proč se omezovat.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Výhled z auta je omezený úzkou štěrbinou čelního skla a dopředu zíráte na velkou hranatou kapotu Hummeru

Odolný a v terénu schopný

S károu, která vypadá, že odstěhuje půl kamenolomu, by byl přeci hřích zůstat jen na silnici. Už pohled přes velkou hranatou kapotu úzkým průzorem skoro kolmého čelního skla křičí do světa cosi o dobrodružství. Hummer je poháněn automatickým systémem pohonu všech kol a k dispozici jsou i uzávěrky. Převodovka je poskládaná prvními třemi rychlostmi docela vhodně na krátko do terénu, čtyřka a pětka jsou naopak delší. Nájezdové úhly jsou u Hummeru H3 opravdu dobré, a i kdyby řidič zachytil třeba o protisvah, nemá moc, co by na autě utrhl nebo zničil. V tomhle má Hummer výhodu oproti konvenčním offroadům, které se běžně používají i na silnicích, respektive hlavně tam.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Chromovaná a hranatá přední část vypadá, jako by snad šlo o terénní auto zrovna postavené z kostiček Lego Technic

Oproti Jeepu Wrangler mi chyběla jakási obratnost a víc mechanické zpětné vazby, která by od kol k zadku řidiče proudila. I řízení je dost netečné a já jen odhaduji, co pode mnou přední kola dělají. V terénu mě zkrátka baví lehčí offroady. Jeep Wrangler je v něm jako ryba ve vodě a malé Suzuki Jimny naprosto geniálně projede i tam, kam by se člověk kolikrát bál vydat i na krosové motorce. To je pochopitelně přehnaná nadsázka, ale myslím tím, že zvládne uzounké úvozové cesty, vydrápe se někde korytem potoka mezi kameny, zkrátka všude, kde Hummer H3 končí, protože je pořád moc široký. V reálu se ale u nás v Česku v terénu svezete jen na speciálních polygonech a tady se bude hátrojce určitě dařit.

Dálniční expres to není

Na jednu stranu bych vyzdvihl schopnosti H3 cestovat po silnici anebo se pohybovat ve městě výrazně komfortněji než Jeep Wrangler, kterého jsme si vyzkoušeli loni. Jeep se vážně hodně zklidní na ujeté polní cestě, kde jeho odpružení začne fungovat. Na běžné české silnici až moc poskakuje a jízda s ním nebývá moc plynulá. Těžký Hummer žehlí okresku líp, jen občas se na větších dírách zatřese. Navzdory úzkým okenním průzorům je z něj dobrý výhled, snad až na to couvání. Je potřeba ostražitě sledovat zrcátka a dávat si fakt pozor, abyste něco za vámi nepřehlédli. Upřímně řečeno, jezdit s ním denně po centru většího města by nebyl žádný med. A ani by to nedávalo smysl.

To spíš jsem si říkal, že by mohl Hummer H3 fungovat jako dovolenkový křižník. Na dálnici nasadíte sto dvacet a pojedete napříč kontinentem. V reálu to zas až tak slavné není. Motor má s hmotností a zejména aerodynamikou „cihly“ s autem dost práce a upřímně řečeno, takové Mitsubishi Pajero, se kterým jsem jezdil zkraje léta, by byl daleko lepší parťák na letní expedice. A vezme si jen kolem deseti litrů nafty. S Hummerem pojedete za 15 litrů benzinu a konverze na LPG bude znamenat klasický problém, kam vhodně umístit nádrž. Hummer H3 je taková svá vlastní kategorie. Někteří si ho zamilují, jiní by ho přímo nenáviděli. Závěr je ve skutečnosti velmi jednoduchý a po vzoru slavné reklamy na Kofolu. Zkrátka se musíte zamilovat a pak je jedno, co o vás a o vašem autě budou říkat ostatní.

Spolehlivý je, ale na pár věcí si dejte pozor

Podvozek je nesmírně jednoduchý, odolný a díly na něj vyjdou levně. Sada pneumatik vyjde na relativně rozumných patnáct až dvacet tisíc korun a brzdové destičky i kotouče se také cenově z běžného průměru nevymykají. Interiér je dost obyčejný, jednoduchý a trvanlivý, obzvlášť pokud máte jako v našem testovaném autě látkové čalounění. Vůz měl najeto již kolem sto osmdesáti tisíc kilometrů a nepůsobil opotřebovaně.

Manuální převodovka je od Aisinu, co se týče výdrže spojky, informace bohužel nemám. Podrobné servisní informace k autu chyběly, takže bohužel neumím říci, zda bylo obložení ještě původní, nebo ho bylo nutno už během let vyměnit. S převodovkami problémy nebývají. Motory Vortec 3500 i pozdější 3700 o pěti válcích v řadě a rozvodu DOHC fungují zpravidla spolehlivě.

Jen u prvních dvou ročníků byla konstrukční vada v podobě měkčích ventilových sedel, a díky nim některé motory ztratily část své komprese. V rámci svolávacích akcí na těchto motorech GM měnilo zákazníkům kompletní hlavu válců zdarma. Rozvody jsou řetězové a pohánějí ještě navíc dvojici vyvažovacích hřídelů pětiválce, který dodatečné vyvážení potřebují.

Karoserie je celkem odolná, ale rez není výjimka, nakonec nejstarším z nich už bude patnáct let. Kontrolujte hlavně prahy, podběhy a celkově stav celého podvozku a rámu vozu. Nabídka je na českém trhu značně omezena, prodává se v současnosti jen pět kousků Hummeru H3, a to v cenách od tří set tisíc korun. Obecně vzato není koupě ojetého Hummeru H3 příliš rizikovou, každopádně platí jako u všech ojetých vozů, že je nutno si vůz pořádně prověřit, prohlédnout a nakupovat s chladnou hlavou.

Hummer H3 3500 Vortec (2005-2007)
Motorřadový pětiválec Vortec, proměnné časování výfukových ventilů, rozvod DOHC
Objem válců3464 cm3
Výkon164 kW (223) koní při 5600 otáčkách
Točivý moment305 N.m při 2800 otáčkách
Převodovka a pohon kol5 stupňová ručně řazená Aisin, stálý pohon všech kol s uzávěrkami
Podvozek a zavěšeníŽebřinový rám, vpředu dvojité lichoběžníky, torzní tyče, vzadu tuhá náprava na listových pérech, teleskopické tlumiče
Pohotovostní hmotnost2132 kg
Maximální rychlost158 km/h
Palivová nádrž87 litrů
Spotřeba paliva13.8 L/100 km (kombinovaná, udávaná)
Načítám