Hlavní obsah

Hranaté kupé XT - auto, které změnilo historii Subaru

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru v osmdesátých letech chtělo získat trochu lepší image. Dle tehdejšího úspěšného receptu to japonci zkusili s elegantním sportovním kupé. A dost možná právě toto auto zvýšilo všeobecné povědomí o značce.

Článek

Subaru si uvědomovalo, že pro severoamerický trh potřebuje i elegantně-sportovní kompaktní kupé. Co ale následně vyrobilo, to překračuje veškeré chápání o této značce. Kupé XT se zkrátka nepodobalo ničemu ze zbytku produkce. Celý tvar byl ale podřízen aerodynamice a inženýři se zabývali i drobnostmi, jako jsou kliky dveří.

Foto: Archiv Garáž.cz

Že s ním automobilka cílí na USA, se projevilo už při představení, které proběhlo v roce 1985 v New Yorku. Proto jej taky Subaru nacpalo maximální výbavou, jako klimatizace, vzduchový podvozek nebo pohon všech kol. I technika byla vytříbená, kupé mělo vstřikování paliva a přeplňování turbodmychadlem. Pochopitelně nechyběl výběr mezi manuální a automatickou převodovkou.

Foto: Archiv Garáž.cz

Aby auto zaujalo, mělo odnímatelné střešní díly a velmi extravagantní dvouramenný volant. Pod ním byly obrovské páčky s mnoha spínači a nezvykle vypadala i řadicí páka připomínající joystick. Bohatou výbavu doplňoval palubní počítač, digitální přístrojová deska, ostřikovače světel nebo Hill holder, tedy asistent pro rozjezdy do kopce.

Foto: Archiv Garáž.cz

Subaru ale nezanevřelo ani na jiné trhy a "Xtéčko" prodávalo i na domácím trhu pod označením Subaru Alcyone, a v Austrálii a na Novém Zélandu jako Subaru Vortex. Základní jednotkou byl čtyřválcový boxer s výkonem 97 koní, nebo ve verzi s turbodmychadlem a výkonem 111 koní, který poháněl přední kola. U přeplňované verze jste měli možnost zapnout ručně i pohon zadní nápravy a přeměnit tak kupé ve čtyřkolku.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1988 byla výroba čtyřválcového kupé ukončena a na trh nastoupil model XT6 s šestiválcem (Japonci jej znají jako Alcyone VX). U verze s manuálem si ponechal možnost připojení pohonu zadních kol, automat mohl mít stálý pohon všech kol. Auto mělo řídící jednotku v kufru, což vedlo k občasným problémům s kontakty na kabelech. Šestiválec o objemu 2,7 litru dosahoval výkonu 145 koní. Dočkal se nových tlumičů, aby byla i s těžším motorem zachována ovladatelnost. Kvůli tomu i elektrohydraulický posilovač pracoval v závislosti na aktuální rychlosti. Kvůli nevyhovujícím parametrům paliva však automobilka ukončila dovoz na Nový Zéland. Místní dealer tam dovezl jediný kus, který prodal pod názvem Vortex ZZ6 a který je údajně dodnes v provozu a funguje skvěle.

Foto: Archiv Garáž.cz

Rok 1991 ovšem znamenal konec prodeje, protože na trh mířilo zcela nové, zaoblené kupé SVX. I tak se ale model XT dočkal 98 918 vyrobených kusů. Patří rozhodně k tomu nejpozoruhodnějšímu, co tato japonská automobilka kdy nabízela.

Televizní pořad Garáž!

Podvejte se na nov televizn pořad, kter jsme pro vs vytvořili. V druhm dle uvidte Toyotu Supra MK IV, Porsche 718 RS60 vs. Boxster, Octavii RS a Mazdu 3.To vše ZDE!

Načítám