Článek
Není to tak dávno, co Honda slavila 300 milionů vyrobených motocyklů. Po pěti letech si může do své kroniky zapsat další milník, a to 400 milionů vyprodukovaných jednostopých vozidel.
Vše začalo vlastně už v roce 1948, kdy Soichiro Honda přibral obchodního partnera Takea Fujisawu a společně založili novou společnost Honda Motor Company. V roce 1949 už spařil světlo světa první opravdový motocykl s výkonem třech koní, který byl jednoduchý, spolehlivý, levný a jmenoval se Honda Dream D-Type. Ještě dříve vznikl model C-Type, ale to byl spíše moped, nikoliv pravověrný motocykl.
Expandování do nových segmentů umožnilo Japoncům navyšovat produkci, takže už v roce 1968 slavili 10 milionů prodaných motorek a v roce 1984 už šlo celkově o 50 milionů kusů. Hondě se víc a víc dařilo, proto v roce 1997 dosáhla milníku 100 milionů vyrobených motocyklů, v roce 2008 šlo už o 200 milionů kusů a v roce 2014 dokonce o 300 milionů kusů. Koncem roku 2019 (konkrétně 19. 12.) pak Honda dosáhla magického milníku 400 milionů vyrobených motocyklů.
Úspěšný rok
Za fiskální rok 2019 Honda vyprodukovala 20,82 milionů motocyklů, přičemž většina z nich se prodala v Asii. Konkrétně 28,2 % (5,88 milionů kusů) skončilo na indickém trhu, 5,16 milionů kusů v Indonésii a zbytek z asijského podílu se prodal na trzích ve Vietnamu, Thajsku a Číně. Lehce přes milion kusů registrovaných motorek hlásí Latinská Amerika a přibližně 620 tisíc kusů jednostopých vozidel značky Honda spolkly ostatní trhy včetně těch v Severní Americe, Austrálii a v Evropě.
Většina motorek značky je vyráběná v zemích, kde se tyto kusy dobře prodávají, nicméně Honda vůbec poprvé vyvezla výrobu mimo Japonsko už v roce 1963, a to do Belgie. Za svou 70letou produkční historii výrobce rozšířil své portfolio a v současné době nabízí legrační „prskolety“ Super Cub, Monkey, metropolitní skútry, dobrodružné modely Africa Twin, cestovní motocykly Gold Wing a supersporty – přímé konkurenty značky Ducati. Honda vlastní 35 výrobních závodů v 21 zemích světa včetně Thajska, Indonésie, Nigérie, Číny, Kanady, Mexika, Vietnamu, Belgie, Itálie, Brazílie, Indie, Bangladéše i USA.
Spojené státy americké však nejsou pro Hondu největším ani druhým největším trhem, nicméně Severní Amerika hrála velmi důležitou při budování jména značky ve světě. Ptáte se proč?
Pracant od Chevroletu
V roce 1959 (začátek prodeje v USA) nakoupila japonská Honda flotilu pick-upů Chevrolet Apache a používala ji k rozvozu motorek k prodejcům i zákazníkům. Jako zajímavost uvádíme, že první obchod značky v zámoří vznikl v Kalifornii. Tehdy zaměstnával pouze osm lidí, ale prodeje brzy začaly dosahovat tisíců motocyklů měsíčně. Mnoho Američanů si později oblíbilo model CB160 natolik, že zůstávali značce loajální po dlouhá léta.
Společnost však začala v USA vyrábět motocykly až roce 1979, do té doby šlo o importované kusy. Další významný milník v Severní Americe přišel v roce 1982, kdy se Honda stala první japonskou značkou, která začala v USA vyrábět automobily.
V rámci oslav 60. výročí prodeje motorek v USA se Honda pustila do renovátorských prací, opravila jeden model Chevrolet Apache s motorem V8 z roku 1961 a oblékla mu stejný kabát, jaký nosily původní pick-upy rozvážející motocykly od Hondy v USA. Vloni jste tento krásný kus znovuzrozené historie mohli vidět na veletrhu SEMA v Last Vegas nebo při příležitosti velké motoristické události nazvané The Quail.