Hlavní obsah

Honda Jazz e:HEV – Hybrid, který opravdu funguje

Foto: Jakub Deml

Znáte to, některé vozy lákají na hybridní technologii, ale když s nimi jezdíte, vlastně to ani moc nepociťujete. Spotřeba je skoro stejná jako u standardního automobilu, jen se občas rozjíždíte na elektřinu. Kvůli tomu že se dělá tolik povyku, říkáte si. Honda Jazz ale ukazuje, že ne vždy to tak musí být. Je důkazem, že existují hybridy, které opravdu fungují. Nevěříte? Čtěte dál!

Článek

Honda Jazz je vlastně základním modelem tohoto japonského výrobce, na kvalitě auta to ale není nijak znát. Zde není nic odfláknutého, jedná se o plnohodnotný pěkný vůz. Čtvrtá generace Jazzu se Hondě povedla a my jsme měli možnost s ní strávit rovnou celý týden.

Už na první pohled máte jasno, s kým máte tu čest. Tvary si Jazz zachovává napříč generacemi, i když u té současné se karoserie trochu zaoblila a zjednodušila. Stále je to ale to samé roztomilé vozítko na pomezí hatchbacku a MPV, přičemž z každé kategorie si auto bere to dobré. Vpředu na první dobrou zaujmou velká „vykulená” světla, při pohledu z boku pak nejvíce vyniká vyšší silueta auta, která je pro Jazz tak typická. Barva námi testovaného vozu navíc není čistě bílá, ale perleťová. Jako celek to funguje velmi dobře, i když se jistě najdou i ti, kterým se Jazz zarytě nelíbí.

Zajímavé je auto také uvnitř. Palubní deska je členitá, ale přehledná a kvalitně zpracovaná. Kromě devítipalcového displeje infotainmentu na středu palubky má řidič k dispozici také digitální přístrojovou kapličku o úhlopříčce 7 palců. Rozhodně zaujmou také pěkná šedivá látková sedadla s koženými boky a slušnou boční oporou nebo zdařilý dvouramenný volant s bílými tlačítky.

Foto: Jakub Deml

Honda Jazz má specifický design, někomu se líbí, někomu naopak vůbec

Ovládání všech funkcí a prvků je klasické, nečekejte žádné výstřelky. Páka převodovky je tradiční a nechybí ani staré dobré otočné ovladače klimatizace. A to je dobře. Tohle auto má být jednoduché a nezáludné, dotykové ovládání a elektronické voliče převodovky by tu byly spíše na škodu. Zamrzí ale, že přihrádka na mobil ve středovém panelu je z tvrdého plastu a není pogumovaná, protože v ní mobil v zatáčkách nepříjemně cestuje. Pochvalu naopak zaslouží nový přepracovaný systém infotainmentu, který urazil od předchozí generace obrovský kus cesty.

Interiér vozu je vzdušný, dobře odhlučněný a se skvělým výhledem. Dopředu dobrému výhledu přispívá velké čelní sklo, ale také prosklené A sloupky, přes které je velmi dobře vidět třeba na křižovatce. Dobrý výhled pak má řidič také dozadu. A když jsme na začátku zmiňovali kořeny Jazzu v kategorii MPV, mysleli jsme tím i dostatek prostoru v kabině. Toho si mohou užívat cestující vpředu i na zadních sedadlech, a to jak nad hlavou díky vyšší konstrukci auta, tak i u kolen. Zavazadlový prostor pojme dnes spíše podprůměrných 298 litrů, po sklopení zadní řady sedadel ale máte k dispozici až 1 203 litrů prostoru. Zadní sedadla navíc umějí „trik”, který znáte z kinosálů, a sice zvednout sedák do svislé polohy, čímž vznikne za předními sedačkami dostatek místa pro převážení objemnějších věcí. Chytré, že?

Foto: Jakub Deml

Zavazadlový prostor nabízí jen 298 litrů, disponuje ale praktickou plastovou schránkou pod podlahou kufru

Co se péče o řidiče a cestující týče, nečekejte žádné zázraky, ačkoliv má námi testovaný vůz výbavový stupněm Elegance. Na druhou stranu, tohle auto má vlastně všechno, co k běžnému používání vozidla potřebujete. Najdete tu automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, parkovací senzory nebo třeba možnost bezdrátového propojení s mobilním telefonem prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Z bezpečnostních a asistenčních systémů pak nechybí nouzové brzdění, systém rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat nebo asistent jízdních pruhů.

Motorizace nové Hondy Jazz je na výběr jediná, a to hybridní. Ta kombinuje zážehový atmosférický čtyřválec i-VTEC o objemu 1,5 litru s dvěma elektromotory – první o výkonu 70 kW funguje jako generátor a druhý s výkonem 80 kW jako trakční motor. Spalovací motor tu po většinu času slouží k výrobě elektrické energie, která pak vůz pohání, při rychlejší akceleraci se ale samozřejmě také zapojuje přímo do pohonu.

Auto samo vybírá ze tří jízdních režimů podle toho, který je v danou chvíli nejvýhodnější. Při běžném jezdění po městě se vůz snaží co nejvíce využít elektřinu, při jízdě mimo město auto kombinuje spalovací a elektrický pohon a při jízdě na dálnici nejvíce spoléhá na benzinový motor. Díky tlačítku na středovém panelu pak můžete zapnout i čistě elektrický režim kdykoliv, kdy je baterie dostatečně nabitá.

Osobně se musím přiznat, že nejsem zrovna člověk, který by za jízdy příliš řešil spotřebu auta. Ovšem u hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů mě tak nějak zvláštně baví spotřebu sledovat a jet co možná nejekonomičtěji. A stejně tak tomu je i v Jazzu. Je třeba přiznat, že ve městě tenhle hybrid funguje opravdu skvěle a reálně s ním můžete jezdit klidně i za 3,5 litru paliva na sto kilometrů. Pokud totiž jedete s Jazzem jen trochu s volnou nohou, auto se snaží co nejvíce jezdit čistě na elektřinu a na spotřebě je to, na rozdíl od některých jiných hybridů, skutečně znát.

Foto: Jakub Deml

Ano, i s takovou spotřebou se dá v městském provozu s Jazzem reálně jezdit

Mimo město je pak samozřejmě spalovací motor zapojen o poznání více a hodnoty spotřeby tomu odpovídají, i tak je ale auto velmi úsporné. Mimo město můžete s lehkou nohou jezdit v pohodě za 5 litrů, šetřílci jistě i pod pět. Nejvíce samozřejmě spotřebu navyšuje dálniční jízda. Pokud ji vynecháte, můžete se s trochou snahy dostat i ke čtyřem litrům na sto. Což rozhodně není ani u hybridů samozřejmostí.

Převodovka má klasické režimy P, R, N a D a k tomu také režim „B” neboli „brake”, což je jízdní režim, ve kterém auto co nejefektivněji rekuperuje. Stačí dát nohu z plynu a auto brzdí rekuperací tak, že na brzdový pedál šlapete při opatrné jízdě jen velmi zřídka. A já se přiznám, že v tomto režimu jezdím moc rád, zejména po městě, protože vidíte, jak auto při každém zpomalování dobíjí baterku doslova před očima. Jedinou nevýhodu, kterou jsem v tomto režimu zpozoroval, je, že v něm nelze aktivovat adaptivní tempomat. Podvozek Jazzu je pak pohodlný a nerovnosti tlumí bez jakýchkoliv potíží či nepříjemných nárazů.

No a jak tohle auto shrnout na závěr? Honda Jazz je skvělý a praktický městský parťák, se kterým se rozhodně nemusíte bát ani za hranice města. Jedinou vadou na kráse je, že i když umí svůj hybridní pohon využívat na maximum, nedosáhne na „ekologické EL značky”, které by výrazně usnadnily parkování v českých městech (emise CO2 jsou u hybridní Hondy Jazz 102 g/km, pro získání EL značek musí vůz splňovat maximálně 50 g/km).

Novou hybridní Hondu Jazz seženete od 499 900 korun. Ve výbavě Elegance si připravte minimálně 539 900 korun, námi testovaný vůz pak včetně příplatků vychází celkem na 555 800 Kč. Není to úplně málo, ale zase za tyto peníze dostanete hybrid, který opravdu funguje. A těch ve skutečnosti není tolik.

Technické údaje
Motorzážehový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu + dvojice elektromotorů
Zdvihový objem1 498 cm3
Výkon80 kW (109 koní) při 6 400 ot./min.
Točivý moment253 Nm při 4 500 až 5 000 ot./min.
Plněníatmosférické
Převodovkabezestupňová automatická
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 229 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,4 sekundy
Maximální rychlost175 km/h
Spotřeba (kombinace)4,0 l/100 km
Objem palivové nádrže40 litrů
Kola a pneumatiky185/60 R15
Rozměry (délka/šířka/výška)4 044/1 694/1 526 mm
Rozvor2 517 mm
Objem zavazadlového prostoru298 litrů
Související témata:
Načítám