Článek
Automobiloví fanoušci se bojí, že elektromobilita připraví auta o duši. Do určité míry to pravda je, protože burácení spalovacího motoru pod kapotou žádné sterilní bzučení elektromotoru nenahradí. O to víc se však musí zasnažit designéři, a právě Honda jim se svou elektrickou novinkou lakonicky pojmenovanou „e“ ukazuje, jak se to dělá.
Tohle roztomilé škvrně si totiž na první pohled okamžitě zamilujete. Designérům Hondy se podařilo velmi vkusně smíchat dohromady čisté moderní pojetí (taky vám připomíná robota Evu z filmu Wall-E?) s retro prvky odkazujícími na první generaci legendárního Civicu (ano, přesnou tou, kterou jezdil doktor Blažej). Hrozně se mi líbí, jak maskuje druhý pár dveří, bezrámová okna jsou skvělá stylovka a vyloženě cool jsou vyklápěcí kliky, které se automaticky vysunou, když se s klíčem v kapse přiblížíte k autu.
Ještě víc cool je ale interiér – znovu jsou tu zkombinovány retro prvky (dřevěný dekor, látkové čalounění v retro barvách) s modernistickým pojetím plným displejů. Napočítáte jich hned šest: jeden před řidičem jako sdružený přístrojový panel, dva dotykové pro infotainment (klimatizace má přesto vlastní panel, skvěle!), po jednom v každém rohu palubní desky pro obraz digitálních zpětných zrcátek a ten poslední je integrovaný do zpětného zrcátka, které umí být také digitální, když chcete.
Asi vám z toho teď jde hlava kolem a v reálu bude skutečně chvilku trvat, než se ve všem zorientujete, ale fungování palubních systémů je šikovné a jejich ovládání zcela intuitivní – navíc vám s ním v případě může pomoci i spolujezdec, který má displeje infotainmentu také pohodlně na dosah (totéž nabídne pouze supersportovní Porsche Taycan). Klidně ho můžete poprosit, aby vám zadal další cíl do navigace, zatímco si pohodlně ladíte svou oblíbenou stanici rádia.
Také tu najdete všechny potřebné moderní jízdní asistenty, jako je nouzové brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, asistent jízdy v koloně, čtení značek, 360° kamerový parkovací systém nebo automatické parkování. Honda e umožňuje vzdálený přístup pomocí mobilní aplikace, odemykání i zamykání prostřednictvím NFC a konektivitu Apple CarPlay, kupodivu tu však chybí indukční nabíjení telefonu (na druhou stranu je tu spousta dobíjecích konektorů). Důležitější však je, že je celá kabina na tak malinké auto nebývale prostorná a vzdušná. Tedy vpředu, vzadu je to spíše pro děti, ale i dospělý se na kratší cestu v pohodě zmáčkne. A těch 171 litrů zavazadelníku taky není moc, ale na převoz nákupu bohatě stačí. Pokud to nebudou krabice s nábytkem IKEA…
Honda e je totiž naprosto nepokrytě určena primárně pro (pří)městský provoz. Proto si bohatě vystačí s dojezdem papírových 222 km, k nimž se díky režimu řízení jedním pedálem můžete snadno přiblížit. Samozřejmě vám to může na dnešní dobu připadat jako příliš nízká hodnota, ale sázka na baterii o skromné kapacitě 35,5 kWh dává smysl – je malá, lehká a nestojí majlant, což jsou při konstrukci malého auta naprosto klíčové vlastnosti. Navíc po městě zase tolik kilometrů stejně nenajezdíte a nabíjení je dílem okamžiku – stačí auto připíchnout k rychlé nabíječce (umí maximálně 100 kW, doma z wallboxu budete mít nabito zhruba za čtyři hodiny), skočit si na (zhruba půlhodinový) nákup a můžete zase svištět.
Jízdu si vážně užijete – elektromotor roztáčející zadní kola Hondy e disponuje výkonem 154 koní (základní verze jich má jen 136) a především instantním točivým momentem 315 Nm, který vás ochotně vystřelí vpřed (stovka za 8,3 sekundy říká jen část příběhu), zatímco ostatní teprve hledají jedničku a jemně pouštějí spojku. Mrňavé éčko je v městské dopravě úžasně živé a hbité, řídí se snadno a přirozeně, všude se vejde a ladně prosmýkne (zejména chválíme skvělý poloměr otáčení 4,3 metru – to je tak, když předním kolům nepřekáží velký spalovací motor). A hlavně vás za volantem BAVÍ!
Baví vás celé auto – jeho roztomilý design (pořád jsem se musel usmívat, když jsem ho viděl, prohlížel jsem si ho ve výlohách a otáčel se za ním, když jsem ho parkoval), jeho propracovaný koncept kabiny se spoustou krásných detailů (kapsička na telefon, příčky ve středové přihrádce, dokonalé barevné sladění atd.). Že tohle pojetí funguje, ukazují spousty lidí, které se u auta zaparkovaného u chodníku zastavovaly, ukazovaly si prstem a fotily si ho, zvědavě nahlížely do kabiny a ptaly se na všechny detaily. Honda e je vážně miláčkem davů.
Přesto si ji málokdo koupí – tenhle prcek stojí totiž skoro milion. Jde ovšem o skvělou koupi. Honda e je skrz naskrz promyšlené, propracovaná a dotažená do nejmenšího detailu. Výrobce se nesnažil postavit lidovku, ale naprostou stylovku, která snadno smázne to nejlepší, co zatím předvedl vyhlášený prémiový hráč MINI. A ještě jedna věc – zatímco ostatní elektromobily rychle morálně zestárnou, jak je zadupe do země nová generace technicky vyspělejších strojů, tahle roztomilá Honda, která se (pravděpodobně) vyrobí v relativně omezené sérii, by se mohla stát v budoucnu ceněnou raritou, jako je dnes třeba první Civic. Mně se prostě strašně líbí. Co vám?
Základní cena Hondy e činí 899 900 Kč za verzi s výkonem 136 koní (má však shodných 315 Nm jako silnější varianta). Vyšší výbava Advance má výkon 154 koní a vychytávky jako parkovací asistent, odmrazování čelního skla a vyhřívaný volant, prémiový audiosystém se subwooferem, sledování mrtvých úhlů nebo digitální vnitřní zpětné zrcátko – to vše a ještě víc pořídíte za 976 900 Kč (a zdarma si vyberete buď úspornější 16“, nebo hezčí 17“ kola).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 113 kW (154 k) |
Točivý moment | 315 Nm |
Převodovka | přímý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 617 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,3 s |
Maximální rychlost | 145 km/h |
Dojezd | 220 km |
Kapacita baterie | 35,5 kWh |
Nabíjení | DC až 100 kW (CCS Combo), AC 6,6 kW (Mennekes) |
Kola a pneumatiky | Přední 185/60 R16, zadní 205/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 894/1 752/1 512 mm |
Rozvor | 2 538 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 171 l |