Článek
Na každoroční akci SMMT Test Day, která se jako obvykle konala před několika dny na testovacím okruhu v britském Millbrooku, se Honda rozhodla podpořit dva velmi zajímavé projekty. Každý dělala jiná firma, ale oběma Honda věnovala svůj hothatch Civic Type R (vzešlý z běžného hatchbacku) s tím, ať si s ním udělají, co uznají za vhodné a pokusí se tak překvapit. No, podle našeho odhadu se to rozhodně povedlo. Jedna z těch přestaveb je tradičnější, zaměřená na okruhy nebo hodně klikaté okresky. Na svědomí ji má firma Team Dynamics Motorsport, která Type R vyladila k dokonalosti. Standardních 320 koní vyšroubovali na 400 koní a původních 277 Nm zvýšili na 677 Nm. K tomu přidali lepivé pneumatiky Dunlop DZ03G, lehká závodní kola a upravili také podvozek a brzdový systém. Rozhodně jde o stavbu, která zaujala, ale přesto se na akci objevila ještě jedna, o něco zajímavější a extrémnější.
Jde o práci, kterou předvedla dílna Ralpha Hosiera, člověka, který se lehce extrémním přestavbám věnuje už pěknou řádku let a je v tom zatraceně dobrý. Když dostal Civic Type R do ruky, rozhodl se, že zcela přepracuje jeho sportovní geny – od těch okruhových směrem k terénním. A nejen, že se to povedlo, ale výsledek jejich práce je prostě skvělý! Už z fotky je vám jasné, že Civic Type R prošel obrovskou změnou. Standardně je doslova připlácnutý k zemi, dokonce si pamatuji, že pražské retardéry jsou pro přední lízátko celkem problém. Ovšem po přestavbě tvůrci autu zvedli světlou výšku o 100 mm a k tomu zvětšili i rozchod kol.
Na to všechno tvůrci posadili mohutně vyhlížející karoserii, která je díky novému bodykitu o pořádný kus širší. Své místo si na přizvednutém offroadovém podvozku tento bodykit našel nejen kvůli designu, ale také kvůli přítomnosti velmi širokých offroadových pneumatik BF Goodrich o rozměrech 255/55 obutých na 18palcových kolech. Do standardních blatníků by se takto obutá kola opravdu nevešla. Tvůrce také do zadní části vměstnal dvě náhradní obutá kola, ale přesto zachoval to velké křídlo, které je jedním z poznávacích znamení Type R.
Uznejte sami, že tahle stavba je prostě skvělá. Její jméno je OveRlan, ale zatím jde jen o koncept, který měl Hondu překvapit a ukázat jí, že se nemusí soustředit jen na okruhy, ale může zkusit začít trápit i úplně novou konkurenci. Není nám známo, jestli v rámci této úpravy probíhaly nějaké změny i pokud jde o motor, ale prostoru pro zvyšování výkonu nabízí Civic Type R až dost, což ostatně ukazuje projekt popsaný v prvním odstavci. Nezastíráme, že offroadová verze Type R nás hodně baví a doufáme, že o ní ještě uslyšíme.