Článek
Možná to nevíte, ale Honda patří k průkopníkům hybridních aut. Vyrábí je jen o chloupek kratší dobu než hybridy proslavená Toyota – pouhé dva roky po Priusu (1997) se totiž objevil Insight (1999), který se úspěšně prodává dodnes. S o to větším podivem je, že jsme na první hybridní verzi mainstreamového modelu v Evropě čekali tak dlouho. Honda to ale prostě nechtěla uspěchat. Hybridní CR-V však přichází v pravý čas a snad vám nepokazím překvapení, když už zkraje potvrdím, že je povedené hned na první dobrou.
Recept Hondy je tradiční: dvoulitrový benzinový motor je podporovaný elektromotorem napájeným z nízkokapacitní baterie (dojezd vystačí maximálně na 2 km) a společně přes eCVT převodovku se stálým převodem pohání buď pouze přední, nebo všechna čtyři kola. Celkový výkon soustavy je 184 koní a 315 Nm, což přibližně odpovídá dieselu 1,6 i-DTEC minulé generace (160 k a 350 Nm). Dokáže se ale vyrovnat také jeho skvělé reálné spotřebě kolem 6,5 l/100 km?
Ve skutečnosti ji hybridní CR-V dokonce předčí! Snadno ji totiž stlačíte pod šest litrů a při citlivém zacházení se klidně přiblížíte pěti, a to s dynamikou, která se vyrovná běžnému provozu (čili na silnici nebudete pojízdná šikana). Hybrid samozřejmě nejlépe využijete při pohybu po městě, kde budete často rekuperovat a poskakovat na elektřinu (až přes 50 % jízdní doby). Efektivní dokáže být i na okreskách při splývání nebo pak při plachtění skrz obce (zhruba třetinu jízdního doby).
Pokud jste ale byli s dieselem zvyklí hodně cestovat po dálnicích a jezdit s cihlou na plynu, nedokáže ho hybrid uspokojivě zastoupit – tam už totiž nedokáže zapojit elektrický pohon do hry, a navíc je relativně hlučný. Při velkém zatížení totiž e-CVT převodovka vytočí motor do vyšších otáček a tam ho bude držet, což působí trochu nepřirozeně, ale pro CVT převodovky je to typické. Hluk to však není nijak nepříjemně rušivý, zvyknete si na něj jako na klasický klapot turbodieselů pod plynem.
Většinu času bude ale hybrid úžasně kultivovaný. Na elektřinu je CR-V zcela neslyšné (vlastně se ozývá jen povinné bezpečnostní bzučení upozorňující chodce) a benzinový motor většinou pracuje za velmi nízkých otáček, kdy je skvěle odhlučněný. Jako bonus navíc získáte rychlou reakci na plyn, se kterou se diesel se svým turbolagem nemůže měřit.
Má ale smysl zvolit hybrid místo benzinové přeplňované patnáctistovky? Začneme trochou matematiky: Hybridní CR-V vyjde o 45 tisíc dráž než běžná benzinová verze s automatickou převodovkou (to odpovídá běžnému příplatku za diesel, nicméně pokud si vystačíte s manuálem, rozdíl se prohloubí na signifikantních 100 tisíc, protože hybrid s manuálem se nevyrábí – ani to dost dobře nejde), což je při zhruba dvoulitrovém rozdílu ve spotřebě ve prospěch hybridu rozdíl, který se smaže po nějakých 75 tisících kilometrech. Jestli se vám to vyplatí si už musíte rozmyslet sami.
Další rozdíl mezi benzinovou a hybridní verzí je v tom, že hybrid má o 64 litrů menší kufr (ačkoliv nabídne pořád solidních 497 litrů) a nemůžete si ho proto pořídit v sedmimístné variantě, na kouli pak utáhne pouze 750kilový nebrzděný přívěs, přičemž benzin umí 1,5 až 2 tuny. Tím rozdíly v zásadě končí. Takže, kterou verzi si vyberete?
Ať už ale sáhnete po kterékoliv motorizaci, získáte velmi příjemné rodinné SUV, praktické a promyšlené (až na nešikovný infotainment), které sebejistě jezdí a uspokojivě se řídí. Konkurence je v tomto segmentu neuvěřitelně silná a vyrovnaná, ale CR-V se v ní dokáže prosadit. Pokud přemýšlíte o koupi velkého SUV, měli byste se o Hondu CR-V zajímat.
Ceny hybridního CR-V začínají na částce 769 900 Kč za předokolku, respektive 899 900 Kč za čtyřkolku. Pokud však chcete ušetřit, měli byste vědět, že Honda momentálně nabízí benzinové CR-V s manuální převodovkou se slevou 20 tisíc korun a další výbavou za 35 tisíc zdarma, takže začíná na 650 tisících.
Technické údaje | |
---|---|
Benzinový motor | čtyřválec, atmosferické plnění, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 993 cm3 |
Výkon | 107 kW (145 k) při 6 200 ot./min. |
Točivý moment | 175 Nm při 4 000 ot./min. |
Elektromotor | 135 kW (184 k) a 315 Nm |
Převodovka | e-CVT se stálým převodem |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 685 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,8 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 57 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 600/1 855/1 689 mm |
Rozvor | 2 662 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 497 l |