Hlavní obsah

Honda Civic Type-R – král hot hatchů stále v nejlepší formě

Foto: Honza Fučík

Dva roky jsou v dnešním automobilovém světě dlouhá doba. Právě taková doba uplynula od představení Civicu Type-R aktuální generace FK8 a mezitím se vyrojila řada silných konkurentů, kteří se ho snaží zastínit. Ještě nedávno lámal rekordy, ale dnes se na něj kvůli všem možným Hyundaiům i30 N, Golfům GTI TCR a Meganům RS Trophy-R tak trochu pozapomnělo. To je ale velká chyba!

Článek

Honda Civic Type-R patří k tomu nejrychlejšímu, co kdy mezi hot hatchi vzniklo. Kromě rekordního času na Nürburgringu (o který nedávno slavně přišla) stanovila nejlepší čas na britském okruhu Silverstone, belgickém Spa-Francorchamps, francouzském Magny-Cours, portugalském Estorilu, maďarském Hungaroringu a dokonce i protinožském Mount Panorama (možná ho znáte pod jménem Bathurst). Takže si asi dokážete představit, jak pekelně rychlé tohle auto je na obyčejné okresce. No, asi tak, akorát ještě o trochu víc…

Foto: Honza Fučík

To velké křídlo tady není jen tak pro parádu. Honda tvrdí, že celá aerodynamika je plně funkční a zlepšený čas na Ringu to jen potvrzuje

Není to jen o tom foukaném dvoulitrovém čtyřválci s výkonem 320 koní a 400 Nm, i když táhne jako dostihový kůň nadopovaný Red Bullem říznutým kokainem a za naštvaného vrčení točí až k červenému poli v sedmi tisících, kde ze sebe odevzdává to nejlepší (ostatní turbomotory nahoře obvykle spíš vadnou), což je pro sportovní auto vynikající vizitka. Co vám skutečně vyrazí dech (doslova), jsou brzdy (přední vrtané kotouče 350 mm, zadní 305 mm), když je naplno zadupnete, až se vám pásy zaříznou do ramene.

Foto: Honza Fučík

320 koní úhledně zabalených pod červený kryt

Fajnšmekři ale ocení hlavně fantastický podvozek. Na něm Honda oproti minulé generaci vážně zamakala – už zase má zadní víceprvkovou nápravu, takže lépe drží směr udaný tou přední, navíc je lépe vyvážený a poddajný. S hrbolatou silnicí se nepere, prostě ji žehlí. V zatáčce pak zaklekne do stopy a pevně se jí drží, děj se co děj. Za volantem vám tím dodává spoustu potřebné jistoty, abyste jeho výkony mohli naplno využít.

Foto: Honza Fučík

CTR jede jako z praku! Na silnici ho uvidíte vždycky trochu rozmazaný

S autem jste navíc dokonale propojení, protože sedíte pěkně nízko v objetí anatomické sedačky, všechny ovládací prvky jsou podle nejlepší japonské tradice skvěle sladěné včetně krátkého, přesného a mechanicky působícího řazení. Celé auto vám jde na ruku, ale čím víc umu a koncentrace do řízení vložíte, tím víc vás odmění precizními reakcemi a ukrutnou rychlostí. Krajina za oknem se nenápadně rozmaže do jedné šmouhy, ze silnice se stane tunel a vy jím letíte na plný plyn naprosto ponoření do řízení. Kdybyste měli čas podívat se v tu chvíli na tachometr, kde se míhají dost neslušná čísla, nejspíš by vám z toho začal běhat mráz po zádech.

Foto: Honza Fučík

Přístup má přátelský, ale abyste z něj dostali to nejlepší, budete se za volantem muset hodně snažit

Jakkoliv ohromující dokáže být CTR na okresce, je mi jasné, že až na okruhu bude skutečně ve svém živlu. Až tam mu budete moci beze strachu zcela povolit otěže, až tam si naplno užijete jeho neuvěřitelnou rychlosti a až tam si konečně budete moci bezpečně sáhnout na jeho limity, které jsou hodně daleko. Budete ho drtit kolo za kolem, budete mu nakládat stále víc a víc a on se bude jen smát a křičet: „Nic lepšího tam nemáš, srabíku?“

Uf, CTR je vážně mistrovské dílo inženýrů Hondy. Jen od něj nečekejte žádnou rozpustilost. Tohle auto se narodilo pro rychlost, takže v zatáčce místo radostného poskakování nebo klouzání prostě drží a drží, abyste nepřicházeli o cenné sekundy. To není chyba, to je prostě charakterová vlastnost, která ze Civicu Type-R mistra svého oboru, je to prostě král rychlosti!

Nebo není? Ten slavný rekord na Nürbugringu mu totiž nedávno vyfoukl Megane RS Trophy-R. Jenže to je dvoumístný speciál odlehčený až na kost, který s karbonovými koly a karbonkeramickými brzdami stojí ke dvěma milionům (i základ bez nich stojí brutálních 1,5 milionu!). A na těch 20 kilometrech trati byl rychlejší jen o tři sekundy – navíc na asfaltu, který díky úpravám meziročně zrychlil o 4-5 sekund…

Kdepak, podle nás je král stále králem, i když mu jeden drahokam z korunky trikem vyfoukl někdo jiný. Civic Type-R není žádný nepoužitelný exkluzivní speciál pro vyvolené, ale auto, pro které si můžete dojít ke každému dealerovi Hondy a potom s ním můžete jezdit klidně každý den, pohodlně vozit děti do školy nebo přítelkyni po nákupech. A pak si v sobotu přivstat a proletět se po opuštěných okreskách, nebo vyrazit na okruh a vydrtit tam všechnu konkurenci. CTR je pravý hot hatch. A momentálně ten nejrychlejší!

Asi vás tak nepřekvapí, že Honda Civic Type-R není levné zboží. Ceník začíná na částce 949 900 Kč, ale vy byste si rozhodně měli připlatit 30 tisíc za lépe vybavenou verzi s LED světly, automatickou klimatizací, infotainmentem a pár dalšími nezbytnostmi. Pokud by vám ani to nestačilo, plně vybavená verze vyjde na 1 039 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1996 cm3
Výkon235 kW (320 k) při 6 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 2 500 - 4 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 451 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,7 s
Maximální rychlost272 km/h
Spotřeba (kombinace)7,8 l/100 km
Objem palivové nádrže46 l
Kola a pneumatiky245/30 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 557/1 877/1 434 mm
Rozvor2 699 mm
Objem zavazadlového prostoru420 l
Načítám