Článek
O lásce na první pohled jste už určitě slyšeli – o tom pocitu, když něčemu při prvním spatření propadnete natolik, že vám srdce poskočí a prostě to musíte mít. Možná jste to už dokonce zažili. Jenže to vám v případě Hondy Civic v umírněné verzi sedan nejspíš nehrozí. Auto je to sice pěkné, ale z jeho decentně vkusného designu se na zadek neposadíte (to až u odvážnějšího hatchbacku ideálně rovnou v nabroušené verzi Type-R). Přesto Civicu snadno podlehnete – stačí nastoupit, uvelebit se za volantem a stisknout startovací tlačítko.
Tím probere k životu přeplňovaný čtyřválec 1,5 l. I když je na volnoběh tak tichoučký, že ho sotva slyšíte, stačí ťuknout do plynu a cítíte, jak ožije. Na každý povel ochotně zareaguje a vytáčí se tak hladce, jako by snad neznal pojmy jako „vnitřní tření“ nebo „setrvačnost“. Díky turbodmychadlu má dost síly už v dolní části otáčkoměru, takže ho nemusíte nijak týrat, při dalším vytáčení vás však odmění rostoucím zátahem i zvučným nadšením pro věc. Přitom při běžném tempu sosá z nádrže pouhých šest litrů na každých sto kilometrů. Prostě další klenot od mistrů motorářů z Hondy.
Inženýrské úsilí ale neskončilo návrhem motoru, podvozek je totiž taky skvěle propracovaný. Je naladěný na houpavé pohodlí (jako správný sedan), takže všechny nerovnosti a výmoly zvládá s grácií, přitom ale nabízí dost jistoty (také díky novému víceprvkovému zavěšení zadní nápravy, které v současné generaci Civicu slaví comeback), abyste mohli letět po dálnici nebo svižně řezat okreskové zatáčky.
Civic váš přitom vtáhne do procesu řízení – sedíte totiž příjemně nízko, abyste se cítili součástí auta a vnímali rychlost, a všechny ovládací prvky jsou naladěné naprosto delikátně. Řízení je lehké a přesné, spojka vyžaduje jen drobný pohyb kotníkem, páka řazení hladce a přesně klouže kulisou, brzdy jsou úžasně citlivé a precizně dávkovatelné a za každé prošlápnutí plynu vás motor odmění další porcí zátahu a nadšeného vrčení.
To je dnes vážně neobvyklé, protože moderní motory mají často línou odezvu a neochotný zátah, aby minimalizovaly emise CO2 vypouštěné při přísných emisních testech. Většinou mají také zastřené ovládání, takže si řidič připadá spíš jako pasažér. Jenže Civic si i přes svou modernost a přístupnost zachovává ryzí řidičský charakter aut z dob dávno minulých. Díky tomu je jeho řízení učiněná radost.
Honda Civic však nezklame ani po čistě uživatelské stránce – interiér je dost prostorný pro čtyři dospěláky, kufr nabídne solidních 519 litrů prostoru, digitální přístrojovka je přehledná a celková ergonomie je velmi propracovaná. Až na infotainment. Ten se sice od minula zlepšil (nově má fyzická tlačítka pro položky menu a šikovný otočný ovladač hlasitosti místo dotykového slideru), jenže pořád je dost nepřehledný a nešikovný.
Ale žít se s tím dá, zvlášť když je zbytek auta tak povedený. Bezstarostně s ním můžete jezdit denně do práce, pro děti i po nákupech, a když pak na víkendovém výletu narazíte na hezky zakroucenou silničku, můžete si užít každou projetou zatáčku. S Hondou Civic vás prostě řízení začne zase bavit, zamilujete se od prvních metrů a s každým dalším kilometrem mu budete propadat víc a víc.
Ceník Hondy Civic sedan začíná díky akční slevě 40 tisíc korun na částce 619 900 Kč, za které dostanete vyčerpávající výbavu a silný motor. Levnější Civic Hatcback pak díky akční slevě 80 tisíc korun začíná na 429 900 Kč s motorem 1,0 Turbo. Pokud chcete ušetřit ještě víc, mrkněte po široké nabídce skladových vozů.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 134 kW (182 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 240 Nm při 1 900 - 5 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 352 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,0 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 46 l |
Kola a pneumatiky | 215/50 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 658/1 799/1 416 mm |
Rozvor | 2 698 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 519 l |