Hlavní obsah

Holden Torana GTR-X – Pokus o nejkrásnější sporťák od GM

Foto: Archiv Garáž.cz

Australskou posedlost Holdeny a Fordy nechápeme. Je to jak rivalita mezi Spartou a Slávií, snad jen o něco smysluplnější. Holden ale kdysi měl výhodu, protože uměl postavit dechberoucí koncept. Jeden takový možná ocenili i forďáci.

Článek

Koncept z roku 1970 dostal název Holden Torana GTR-X. Na základ z modelu Torana GTR XU-1 Coupé s pohonem zadních kol byla posazená úžasná sklolaminátová karoserie, za kterou byste se otočili ještě dnes. Třílitrový řadový šestiválec měl výkon 160 koní a čtyřstupňový manuál posílal tento výkon na zadní kola. S hmotností 1043 kg šlo o dost slušný sporťák, který na stovku vystartoval za 8,4 sekundy a uměl jet až 209 km/h. K zastavení autu pomáhaly kotoučové brzdy na všech kolech, což byla pro automobilku Holden premiéra.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec to ale s Toranou dopadlo špatně, nepřišla zkrátka ve správný čas. K sériové produkci neměla daleko, Holden už dokonce tisknul brožury a fotil promo fotky, ale přesto to nedopadlo. Škoda těch promarněných peněz a hlavně promarněné šance australské automobilky. Existovaly jen tři auta, dodnes zbylo jediné, které má firma vystavené ve svém sídle v Melbourne.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám