Hlavní obsah

Hofmeisterova křivka slaví 60 let. Čím je pro BMW důležitá?

Foto: RM Sotheby's

Co je Hofmeisterova křivka? Typické zalomení linie bočních oken ve spodní části C-sloupku

Co je Hofmeisterova křivka? Je to ikonický prvek designu většiny bavoráků, kterého si všimnete na první pohled, aniž byste si uvědomili jeho hlubší význam. V letošním roce navíc oslavuje 60 let v podání mnichovské značky, což nás inspirovalo nahlédnout do historie a připomenout vám tradici, se kterou se v provozu nevědomky setkáváte každým dnem.

Článek

Automobilový design je jednou z nejdůležitějších vlastností všech aut – přitahuje pozornost, vytváří tradici, inspiruje tvůrce umění a ovlivňuje to, jak si jednotlivá auta pamatujeme. Ať už to jsou pouhé elegantní křivky nebo celkový vzhled auta, je jedním z nejdůležitějších vlivů, jak vnímáme vozy jednotlivých značek a co považujeme za společný charakteristický prvek jednotlivých vozů v jejich modelových řadách.

Když v BMW před pár lety začali experimentovat s ikonickými ledvinkami, většina veřejnosti, motoristických novinářů i skutečných fanoušků značky rychle odpověděla tvrzením, že zvětšená maska chladiče a později i výrazně upravený tvar poškozují identitu značky. Co když vám ale připomenu, že mnichovská automobilka již 60 let využívá i další designový podpisový prvek, jenž se rovněž začal vytrácet z nejnovějších modelů?

Foto: RM Sotheby's

„Hofmeisterova“ křivka se v Evropě objevila už v padesátých letech, a to na Lancii Flaminia Sport od karosárny Zagato

Jmenuje se „Hofmeister kink“, v češtině Hofmeisterova křivka, a na starších i novějších BMW se s ním pravidelně setkáváme v každodenním provozu, aniž bychom jej registrovali tolik jako výraznější a častěji zdůrazňované ledvinky. Je viditelný už na první pohled, ale přitom se na něj musíte opravdu zadívat, abyste si jej všimli – zalomení C-sloupku na dolním konci okna proti směru jízdy je typickým prvkem, které spojuje většinu bavoráků za více než půl století.

Křivka je pojmenována po Wilhelmu Hofmeisterovi, automobilovému návrháři a šéfovi designu značky BMW v letech 1955 až 1970, ale ve skutečnosti se v automobilovém designu objevila ještě dříve, než se stala charakteristickým prvkem většiny bavoráků. Poprvé se totiž ukázala už koncem čtyřicátých let na luxusních kupé amerického koncernu General Motors a v následujícím desetiletí také na italských Lanciích.

Foto: BMW

Hofmeisterovu křivku v nejčistším provedení najdeme na klasickém kupé BMW E9 ze sedmdesátých let

Slavný příběh křivky se začal psát až začátkem šedesátých let, když mnichovská automobilka na Frankfurtském autosalonu 1961 představila cestovní kupé 3200 CS a zbrusu novou modelovou řadu New Class, jejímž úkolem bylo nastartovat ekonomiku společnosti po záchraně investory před hrozícím krachem. Wilhelm Hofmeister tehdy zachoval celkový tradiční tvar křivky a ovlivnil vzhled budoucích modelů značky.

Ikonická Hofmeisterova křivka se postupně rozšířila na většinu modelů, jak můžete vidět v přiložené galerii, a přestože se s designovými požadavky a velikostí jednotlivých modelů vyvíjela, většinou si zachovala svůj rozpoznatelný tvar. Nejvýraznější Hofmeisterova křivka se z dnešního pohledu objevuje na historických modelech, ale nechyběla ani na kontroverzních vozech z nedávné éry amerického Chrise Bangla na přelomu tisíciletí.

Foto: BMW

Návrháři Hofmeisterovu křivku přizpůsobují i větším modelům, díky čemuž nechybí ani na největším BMW X7

Moderní interpretace navíc příležitostně ukrývá nenápadný odkaz na charakteristický pohon zadních kol bavoráků – všimněte si, že na nejnovějším BMW řady 3 s interním označením G20 napodobuje šipku směřující dozadu, což je vnímáno jako připomínka klasické koncepce pohonu vozu. To však neznamená, že se neobjevuje na modelech s primárně předním pohonem – nejnovější jednička s ní vypadá luxusněji a přibližuje se větší trojce, kompaktní crossover X2 s ní dokonce vzdává hold historickým modelům E9 a 2800 CS.

Foto: BMW

Nejnovějšímu BMW M4 slavná Hofmeisterova křivka bohužel chybí. Podívejte se na porovnání s předchozí generací (v horní části obrázku), která ji měla

V letošním roce může BMW oslavovat 60 let od představení Hofmeisterovy křivky ve svém podání, a přestože se designové trendy v průběhu oněch šesti desetiletí výrazně změnily, i v současnosti ji návrháři značky používají na většině modelů. Vzácnou výjimkou bez elegantní linie bohužel jsou nejnovější BMW řady 4 ve verzi kupé nebo luxusnější řada 8 ve čtyřdveřovém provedení Gran Coupé.

Legendární Hofmeisterova křivka sice není vlastním nápadem Wilhelma Hofmeistera a dalších slavných návrhářů BMW, ale protože se mnichovská automobilka významně zasloužila o její zviditelnění a slávu, právem ji považuje za svou. Až zase uvidíte nějaký bavorák, prohlédněte si jej a zaměřte se na tohle osobité zalomení lišty oken na C-sloupku karoserie, které je dalším podpisovým prvkem značky a vytváří mnohem lepší dojem z celkového designu vozů. Vypadá senzačně, že?

Související témata:
Načítám