Hlavní obsah

Hlasové ovládání ušlo kus cesty. Už zdaleka není hloupé

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLE je jedním z posledních vozů, do kterých se dostalo rozhraní MBUX

V dobách nedávno minulých se automobil, respektive jeho funkce, ovládal výhradně pomocí hardwarových tlačítek. Tedy stylem, na který momentálně nedá spousta lidí dopustit. Postupem času se však do automobilů dostávalo ovládání dotykem, které má své fanoušky, ale také odpůrce. Jenže v moderních autech dnes existuje i další styl ovládání, a sice hlasové.

Článek

Dříve bylo hlasové ovládání pouze velmi jednoduchým systémem, který reagoval na konkrétní hlasové podněty a klíčová slova. Postupně se ovšem rozšířilo v obstojnou umělou inteligenci a nově se tak setkáváme spíše s hlasovými „asistenty“, kterým už nemusíme zadávat příkazy strohou formou. Asi nejčastěji se s takovou umělou inteligencí setkáváme u mobilních telefonů. Společnost Apple má svoji Siri, Google zase svého Google Asistenta a Amazon pro změnu hlasovou asistentku Alexa. Ta se postupně rozšiřuje i do automobilového světa a jednou z prvních automobilek, která ji bude nabízet, je SEAT. Nevýhodou všech asistentů je to, že ani jeden z nich momentálně neumí česky. Pojďme se ale podívat na hlasové ovládání, které nabízejí jednotlivé automobilky.

Začneme u Škoda Auto. Ta ve svých modelech nabízí hlasové ovládání, ať už si koupíte novou generaci modelu Fabia nebo Superb. Ovládací tlačítko je umístěno na multifunkčním volantu, tedy jako u konkurence. Budiž řečeno, že modely ze Škodovky podporují češtinu, ale jedná se jen o klasické hlasové ovládání, nikoliv o ovládání inteligentní. Zmáčknete tlačítko pro hlasové ovládání a na displeji infotainmentu se vám ukážou čtyři možnosti, co jde ovládat. Jedná se o navigaci, telefon, rádio a média.

Foto: archiv autora

Hlasové ovládání ve Škodě Fabia

Pro lepší představu stačí vyslovit například slovo „navigace“. Spustí se navigace a auto vám česky řekne, jak postupovat. Tedy, že máte zadat příkaz. Myslí tím buď zadání adresy, zvolit poslední cíl nebo adresu domů. Ovládat jde takhle i rádio. Dáte pomocí tlačítka pokyn, že chcete mluvit a řeknete stanice Evropa 2. Funguje to celkem dobře, ale o nějaké pohodlnosti nemůže být řeč. Je to takový mezikrok před příchodem hlasové virtuální asistentky, která dokáže pochopit i další věci. Velmi podobně jako Škoda Auto na tom jsou i koncernoví sourozenci, přesněji Volkswagen či SEAT.

Naopak prémiové Audi je na tom o dost lépe. Modelová ofenzíva, kterou začala Audi A8, pokračovala modely jako jsou A7, Q8 či A6. Všechny mají, obdobně jako Audi A8, novou generaci infotainmentu. Ta zahrnuje i pokročilou hlasovou asistentku. Co tím přesně myslím? Po stisknutí tlačítka hlasového ovládání řeknete například: „Mám hlad“. Audi vám odpoví – vyhledává se nejbližší restaurace ve vašem okolí. Druhým příkladem může být vaše sdělení: „Je mi zima.“ Audi opět zareaguje a zeptá se: „Na jakou teplotu mám nastavit klimatizaci?“ Příjemné, hezké, moderní. Takhle bychom si představovali, že má hlasové ovládání fungovat. Samozřejmě, že vše můžete říkat v češtině.

Úplně jinou ligu si momentálně hraje Mercedes. Nikoli však se svojí třídou S, ale například se Sprinterem či třídou A. Oba modely mají ve výbavě systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). A to je momentálně nejlepší systém, minimálně co se hlasového ovládání týká. A možná nejen toho.

Foto: Archiv autora

Takto se vás Mercedes třídy A ptá, co pro vás může udělat

Sednete do Mercedesu třídy A a vyrážíte například směr Ostrava. V Praze, odkud cestujete, je zatím hezky, ale ve zhruba 400 km vzdálené Ostravě to může být jinak. Stačí říct: „Hej Mercedes, jaké je dnes počasí v Ostravě?“ Mercedes mile rád odpoví. Řekne například: „V Ostravě dnes bude polojasno a teploty od 10 do 12 stupňů Celsia.“ Plynule a v češtině. A abych nezapomněl, vůbec nemusíte mačkat žádné tlačítko na volantu. Prostě jen řeknete „Hej Mercedes!“.

Podobně to funguje například s navigací. „Hej Mercedes, naviguj směr hotel Fraud Ostravice.“ Tím, že Mercedes (nejen on, ale i Škoda Auto, BMW či Audi) je online, dohledá si data. Nemusíte tedy nutně znát adresu hotelu, a přesto ho Mercedes najde. Konkrétní příklad jsem si ověřil osobně a Mercedes třídy A ho zvládl na první dobrou. Ve třídě S sice aktuálně ještě nenajdete systém MBUX, kde jde hlasové ovládání vyvolat onou zmínkou „Hej Mercedes“, ale předešlá verze hlasového ovládání není úplně hloupá. Po stisknutí hlasového ovládání nemusíte nutně chtít ovládat jen funkce infotainmentu. Můžete dát pokyn jako „Zapnout masáž spolujezdce!” Načež se ozve: „Masáž sedadla spolujezdce je zapnutá.”

Foto: BMW

Nejnovější hlasový asistent v BMW řady 8

S příchodem nové generace BMW řady 8, ale také X5, dorazilo pokročilé hlasové ovládání také do modelů od BMW. Tady funguje velmi podobně jako v Mercedesu. Slyší na „Hej BMW!“, ale oslovení si můžete upravit na to, které vám bude sedět nejvíce. Asistentka dokáže ovládat základní věci jako je rádio, navigace a tak podobně, ale také měnit teplotu v interiéru. Je schopná vám i odpověď na na otázku, zda je hladina oleje v pořádku. Bohužel momentálně BMW nepodporuje češtinu a neznáme ani přesné datum, kdy bude čeština dostupná.

Související témata:
Načítám