Hlavní obsah

Historie značky BMW a její ikonické modely

Foto: Pixabay

Historie značky BMW a její ikonické modely

Populární auta s modrobílým znakem brázdí silnice už téměř 90 let. Od prvního modelu uteklo už spoustu času, ale neutuchající oblíbenost symbolu dokazují čísla – v minulém roce se prodalo rekordních 2,5 milionu aut oblíbené německé značky. Přestože někteří řidiči tvrdí, že BMW už nenabízí dřívější kvalitu, jiní si své starší „bavoráky“ hýčkají i cenou vyššího povinného ručení. Podívejte se blíže na historii značky vyrábějící původně letecké motory.

Článek

BMW čili Bayerische Motoren Werke je dnes známé pro své automobily. V roce 1916, kdy vzniklo spojením dvou závodů, se ale společnost zaměřovala na výrobu leteckých motorů – dnes na ně odkazuje grafika typické modrobílé značky. O osm let později firma otevřela továrnu v Mnichově, kde sídlí dodnes. Prvním automobilem, který vyjel z vrat BMW, byl oblíbený model Dixi – původně vyráběný pod licencí Austin Seven, od roku 1931 s vlastní úpravou konstrukce. Typ Dixi dosáhl na hranici 25 000 prodaných kusů a výrazně rozšířil automobilovou dopravu v Německu.

Zlaté časy před válkou

Oblíbenost automobilů s charakteristickým chladičem v třicátých letech narůstala. Ikonická 303 z roku 1933 nabízela skvělé jízdní vlastnosti a různé typy karoserií. Navazující „třístovkové“ modely pak postupně zvyšovaly renomé společnosti a její produkce neustále vzrůstala.

Největšího ohlasu před válkou pak dosáhl elegantní dvoumístný kabriolet 328 s maximální rychlostí 150 km/hod a výkonem osmdesáti koní, který se tehdy stal nejrychlejším sériově vyráběným vozem. Tento model je až do dnešních dnů sběrateli považován za jeden z nejkrásnějších vozů, lze ho koupit za 500 000 až 1 000 000 euro. O co větší částku musí dnes sběratelé vložit do nákupu auta a jeho oprav, o to více ušetří alespoň na povinném ručení – za veterány se platí asi jen 25 % ceny z běžné sazby.

Poválečný návrat mezi elitu

Během druhé světové války byla výroba osobních aut úplně zastavená a kvůli okupaci se celá společnost natrvalo přestěhovala do Mnichova. Jen tři roky po válce naprosto zdevastovaná firma opět rozjela výrobu motocyklů a v roce 1952 se znovu pustila i do aut. Prvním poválečným vozem BMW byl elegantní a poněkud robustní model 501, který zajistil společnosti zisk i zviditelnění jména na trhu s luxusními auty.

Padesátá léta charakterizuje sportovní kupé 507, které je dnes jedním z nejžádanějších veteránů (po světě jich je pouhých 200 kusů), i když měli původní zákazníci výtky ohledně prostornosti. Jedním z nich byl i Elvis Presley, jehož originální vůz BMW byl v roce 2016 zrekonstruovaný.

Luxusní a drahé vozy však nebyly to, co by válkou zničená Evropa potřebovala. Žádala si naopak rychle vyrobená a levná auta, a tak ocenila až další typ vozu – tříkolový model Isetta. Italský dvousedadlový automobil z roku 1945 vypadal jako legrační hračka a BMW jej vyrábělo pod licencí. Italský nápad a německá kvalita zajistily značce před krachem opět stoupající prodejnost.

Vzestup značky – 60. až 90. léta

Sedan 1500 s motorem v přední části a zadními koly s pohonem se stal v 60. letech symbolem nového směru značky. Následující modely se již vyráběly v celkem 4 továrnách. Firmu nově charakterizovaly levné sportovní vozy, které společnosti ukazovaly úspěšnost mladého a ambiciózního řidiče. BMW modely se objevovaly při závodech a na okruzích a získaly pověst dostupného a rychlého auta špičkové kvality.

V roce 1972 BMW přivedlo na svět BMW Turbo 2002, první sériově vyráběný automobil s turbo motorem. A také se šílenou spotřebou – až 20 litrů na 100 kilometrů. Kvůli probíhající ropné krizi tak model nezískal očekávaný věhlas a jeho výroba byla po dvou letech zastavena. Dnes je naopak vyhledávaným cílem sběratelů.

Ke konci sedmdesátých let si největší ohlas vysloužila sedmičková řada, která se vyráběla od roku 1977 a stala se výraznou zbraní proti hlavnímu konkurentovi BMW, Mercedesu. Později společnost vyvinula novou sportovní řadu „M“, která ale nedosáhla takového úspěchu jako o desetiletí později nová řada „Z“.

Nynější automobilový gigant

V devadesátých letech se auta BMW stávají nejoblíbenějšími luxusními vozy na světovém trhu. V nynější době se německá společnost rozšířila a produkuje nejen letecké motory, na jejichž výrobu se kdysi specializovala. Pod hlavičkou BMW vznikají moderní auta s až vesmírným designem a novodobé závodní vozy. Značka se pod dceřinými společnostmi zabývá i vývojem a výzkumy automobilové dopravy.

Německá kvalita s tradicí

Mnichovský výrobce (nejen) automobilů se za více než století existence stal synonymem luxusních i dostupných silných vozů, které vydrží spousty let. Elegance, vkus a sportovní životní styl naplňují heslo značky – „radost z jízdy“. Od Dixi přes Isettu a ikonickou M3 až po nejmodernější řadu i8 BMW bylo a je jedním z nejsilnějších hráčů na automobilovém trhu. Mnozí fandové na něj nedají dopustit – patříte mezi ně?

Načítám