Hlavní obsah

Historie Porsche je 70 let pilování k absolutní dokonalosti

Foto: Porsche

Porsche Sportscar Experience

Pokud jde o popírání fyzikálních zákonů, na konstruktéry Porsche si klidně můžete vsadit. Obkroužit Nordschleife za 5:19? Auto s motorem uprostřed, které si nechce hrát na kolotoč? Nebo auto s motorem za zadními koly, které nemá tendenci zmizet ze scény skrz živý plot zadkem napřed při každém povolení plynu? Zázrak! Pravda, na ten poslední se konstruktéři Porsche nadřeli celých sedmdesát let…

Článek

Na začátku téhle legendární, ale poněkud nesmyslné koncepce bylo ryze praktické rozhodnutí – po představení prvního prototypu, který měl motor uprostřed, chtěl mít Ferdinand Porsche v interiéru další dvě sedačky, takže se motor musel uskromnit a posunout dozadu. To dalo velkou facku vyvážení a rané vozy značky trpěly všemi typickými neduhy: nedotáčivostí v zatáčkách, odlehčováním řízení ve vysokých rychlostech a náhlou přetáčivostí při povolení plynu. Klasická 911 vám dá všechno a ještě pár ledovým potem zalitých překvapení navíc (fajnšmekři s koulemi z oceli a vdovy po neopatrných milionářích doporučují 930 Turbo). Jenže tvrdohlavost, s jakou se inženýři Porsche drželi tohohle nesmyslného rozložení, a zarputilost, s jakou ho doladili až do podoby jednoho z nejlepších moderních sportovních aut, přesně ukazuje, o čem je Porsche: o honbě za absolutní dokonalostí.

Foto: Porsche

Aktuální 911 GTS má podobné parametry jako bájný supersport 959

Skáču za volant nové 911, a i když nečekám žádnou jankovitou kobylu, mám se stejně na pozoru, aby mě nekousla. Jenže 911 je hodná kočička, vychovaná, poslušná a přátelská, neustále mě zahrnuje důvěrou, že zvládne víc, takže se nemusím bát přitlačit. Z precizního řízení i pevného podvozku cítím naprostou soustředěnost, auto se nechá vést na milimetr přesně, mám ji plně ve své moci. Jediné, co mi nahání hrůzu, jsou čísla na tachometru – současná 911 GTS má podobné parametry jako bájný supersport 959 (čtyřkolka, twin-turbo, 450 koní, stovka za 3,6 sekundy a maximálka 300+ km/h). Motor burácí, turba syčí a auto polyká rovinky jako malinu, naštěstí mám na své straně taky nejvýkonnější brzdy mezi sportovními auty, na nich i Porsche fakt zakládá. A po právu, klidně vám ukážu spáleniny od pásů. Uf! Čas přeskočit do Caymana.

Foto: Porsche

Menší a hbitější cayman mění směr ochotněji než 911

Pochopitelně byste mohli čekat, že slabší a lacinější model bude ve všem horší. On je ale jen… jiný. Vyzařuje stejnou koncentraci na jízdu a stejnou neochvějnou sebejistotu, posaz je podobně dokonalý a všechny ovládací prvky mi jdou na ruku, takže mě okamžitě vtáhne do řízení a postupně mi odhaluje jemné nuance své nátury. Menší a lehčí Cayman se ochotněji vrhá do zatáček, díky hmotě soustředěné kolem osy otáčení hbitěji mění směr. Vzal bych si červené GTS a vytáhl bych ho někam do hor, tam bych se s ním mazlil, užíval si jeho hlad po zatáčkách a přirozenou vyváženost, poslouchal prskání výfuku a smál se na celé kolo. K čemu je 911, když je Cayman tak dobrý?!

Jenže 911 má díky tomu nesmyslnému vyvážení hodně smyslné chování na limitu. Jen si musíte auto v nájezdu správně naladit přenosem hmoty: na brzdách se přední kola zakousnou do asfaltu, zatočit o trochu víc, než by bylo potřeba, a hned za apexem tomu začít nakládat. Zadek se přirozeně sune bokem, volant vám v dlaních naznačuje kontra a koutky se vám roztahují do stran. Je to čitelné, delikátní a vzrušující. Takhle vypadá dokonale vybroušený diamant.

A to vše jen díky konstruktérskému umu inženýrů Porsche. Víte, oni prostě milují výzvy. Lámou traťové rekordy a dobývají závodní pódia ne proto, aby se předváděli, ale prostě chtějí ukázat, co jejich auta dovedou. No, a taky si chtějí z normální chlapské ješitnosti a inženýrské hrdosti vyzkoušet, co dokážou oni sami. A díky neustálé evoluci poháněné konstruktérským nadšením je každá generace jejich aut lepší a lepší. Přitom i po těch sedmi dekádách je recept stále stejný: promyšlená konstrukce, žádná nadbytečná kila, neprůstřelná spolehlivost a každodenní použitelnost, špičkové jízdní vlastnosti a dokonalá ovladatelnost pro radost z jízdy. To platí pro základní 300koňový Boxster i pro ultimátní, Ringu vládnoucí 720koňovou 911 GT2 RS. Pravda, nové motory s turbodmychadly přišly o kus charakteru (nejsou špatné, ale husí kůži nahánějící ječák atmosfér to zkrátka není) a blížící se hybridizace a elektrifikace vyvolává otázky týkající se prožitku a radosti z řízení. Ale můžete vsadit krk na to, že inženýři Porsche udělají všechno proto, abychom se za volantem jejich sportovních aut pořád výborně bavili.

První Porsche

Za zrodem značky Porsche stál sen – sen konstruktéra Ferdinanda Porscheho o dokonalém sportovním autě. Když takové na trhu nenašel, prostě si ho postavil. Tak se zrodil drobný roadster 356. Těžká poválečná doba provázená nedostatkem všeho si vynutila skromné pojetí a jednoduchou konstrukci, ale výsledkem byl chytře navržený elegantní sporťák, který okouzlil i hollywoodské hvězdy. Specifikace už tehdy vycházela ze závodních regulí a pár týdnů po homologaci se 356 objevila na startu svého prvního závodu. A zvítězila. Tenhle přístup si Porsche zachovává i dnes…

Designová evoluce

Foto: Porsche

Porsche 356 Speedster (1958-1965) - Elegantní tvary drobného sportovního auta navrhl Erwin Komenda, autor původního Brouka. Ostatně jím se inspirovala i technika…

Foto: Porsche

Porsche 911 2.0 (1963-1973) - Nový druh sportovního auta vsadil místo oblin na rovné plochy. Prostorný interiér, velké prosklené plochy, štíhlý pas a zvolna klesající záď zůstaly klíčovým prvkem designu všech generací 911

Foto: Porsche

Porsche 911 930 Carrera 3.0 Targa (1973-1989) - Druhá série 911 nebyla ničím víc než vylepšenou technikou ve stejném kabátě, pouze se zvýrazněnými nárazníky. Ve výrobě zůstala neuvěřitelných 15 let!

Foto: Porsche

Porsche 911 964 Carrera Cabriolet (1989-1993) - Zastaralou 911 měl nahradit moderní sporťák 928, ale fanoušci byli proti. 964 tak přišla s modernější karoserií s integrovanými nárazníky. Prodeje pomalu klesaly

Foto: Porsche

Porsche 911 993 Turbo (1993-1998) - Designová revoluce: hladké plochy s vytaženými blatníky vystřídaly skutečné svaly zdůrazňující sílu. Fanoušci byli nadšení, ale prodeje dále klesaly

Foto: Porsche

Porsche Boxster 986 (1996-2004) - Malý bráška 911 přišel se zcela novým designem nesvázaným konvencemi řady 911, proto se motor mohl přestěhovat na daleko příhodnější místo - doprostřed. Prodával se jako teplé housky na krámě a pomohl vytáhnout Porsche z krize. Budoucí klasika!

Foto: Porsche

PPorsche 911 996 Carrera 4 Cabrio (1998-2004) - Designová revoluce podruhé: rozhodnutí sdílet světla s Boxsterem určitě ušetřilo spoustu peněz, ale fanoušci z toho šíleli. Nemluvě o tom, že hlukové a emisní normy si vynutily přechod od chlazení vzduchem k vodníkovi. Zákazníkům to ale bylo jedno, 996 šly na dračku!

Foto: Porsche

Porsche 911 997 Carrera 4S (2004-2012) - Designéři vsadili na jistotu a raději se vrátili ke klasickým tvarům, takže 997 připomínala moderní retro. Svět šílel, fanoušci byli spokojení

Foto: Porsche

Porsche Boxster/Cayman 987 (2005-2012) - Z druhé generace oblíbeného Boxsteru vzniklo kupé Cayman, které se okamžitě vyšvihlo na špičku segmentu sportovních aut. Přirozená vyváženost koncepce s motorem uprostřed, precizní jízdní vlastnosti a dokonalé ovládání… kdo by ho nemiloval?!

Foto: Porsche

Porsche 911 991 Targa 4S (2012-2018) - Současná 911 rozvíjí tvary 997, akorát je teď ještě masitější a svalnatější. Méně ducha klasické 911, ale lepší sportovní auto. Po padesáti letech na trhu září tahle hvězda jasněji než kdy dřív

A jaké Porsche byste do svojí garáže nejraději zaparkovali vy?  

Načítám