Hlavní obsah

Živě: vyprávění dua Srnský/Syrovátko ze srazu škodovek

Foto: Škoda Historic Fan Klub

Domácí stříbro: Škoda 450 a Felicia roadster

Od Popularu k Octavii – do autokempu u Stříbrného rybníka nedaleko Hradce Králové se opět sjedou ty nejstarší škodovky. V loňském roce přijelo na sraz až dvě stě účastníků a obdivovat jste mohli od bezvadně zrenovovaných předválečných modelů přes nejpočetněji zastoupené krásné Felicie až po Octavie s uzavřenou karoserií. Tým Garáže na akci nebude chybět se svým live streamem.

Článek

Aktualizace: Sledujte živě!

V letošním roce je to přesně 50 let od chvíle, kdy pánové Josef Srnský a Ing. Jiří Syrovátko absolvovali společně první rally. Povídání nejen o tom jaké to bylo, když Josef Srnský dělal mechanika svému bratrovi, který jezdi s tovární Škodou Octavia a také Oldřichu Brunclíkovi se Škodou 1202 STW. Povídání jaké to bylo poté stát se členem továrního týmu Škoda, získat několik titulů mistra republiky, osedlat legendární Śkodu 200 RS a mnoho dalšího...

Trocha historie

První sraz vozidel zmiňovaných značek a typů si jejich majitelé v prostorách kempu Stříbrný rybník u Hradce Králové zorganizovali 23. až 25. května 1995. Zde pevně zakotvil i pro další léta a rok od roku počet milovníků klasických škodovek s páteřovým rámem a motorem vpředu jenom stoupá. Však jde také o jedno z nejzajímavějších období značky.

Prvního srazu se zúčastnilo deset vozidel. V letech 1996 až 1999 se sraz konal hned dvakrát ročně, a to na přelomu jara a léta a na podzim. Proto je letošní ročník v pořadí již devětadvacátý, ačkoliv historie klubu se píše teprve kratší dobu. Od roku 2000 se hlavně z důvodu rostoucího počtu účastníků koná sraz jen jednou ročně, a sice poslední květnový týden.

Foto: Škoda Historic Fan Klub

29. Sraz Škoda historic fan clubu Hradec Králové

U příležitosti 20. ročníku vyšla kniha „Ctitelé okřídleného šípu“, ve které duchovní otec klubu Jaroslav Gereg popisuje okolnosti vzniku klubu a odhaluje zákulisí příprav srazů od roku 1995 do roku 2009.

Pokud se při první akci klubu setkala jen komorní partička nadšenců, tak v současné době se počet účastníků dostává na číslovku řádově vyšší. V roce 2015 se na srazu zaregistrovalo 135 a v roce 2018 již kolem 200 vozidel Škoda s páteřovým rámem, které zaplnily celou louku v kempu u Stříbrného rybníka.

Foto: Škoda Historic Fan Klub

29. Sraz Škoda historic fan clubu Hradec Králové

Třicetiletí jedné koncepce

Škodovka před válkou vsadila na tehdy moderní, ale zejména robustní a osvědčenou „tatrováckou“ koncepci. Centrem podvozku auta byl páteřový rám, na kterém byly uchyceny výkyvné polonápravy. Odpružení, jak již bylo v té době naprosto běžné, obstarávaly příčné listové pružiny. Populary vyjížděly z bran boleslavského závodu v mnoha rozličných variantách. Vítězný roadster Monte Carlo 1936 zná a dodnes obdivuje téměř každý. Popular, leč v běžné uzavřené karoserii, se stal v naší rodině prvním automobilem někdy ve druhé půlce 70. let. Tyhle doby nepamatuji. Mě už o řadu let později z porodnice vezl daleko modernější škodovácký produkt s motorem vzadu.

K němu však automobilka ušla dlouhou cestu, přerušenou událostmi druhé světové války a v neposlední řadě i únorovým převratem roku 1948. Plánované hospodářství znamenalo, že základní konstrukce přežila, ač v moderní samonosné ocelové karoserii, a to do téměř poloviny let šedesátých.

Foto: Škoda Historic Fan Klub

29. Sraz Škoda historic fan clubu Hradec Králové

Jaké vozy budou na srazu k vidění?

Nejpočetněji zastoupené jsou krásně renovované Octavie, Spartaky a otevřené Felicie. Zejména otevřený roadster je, co se designu týče, jedna z perel československého průmyslu 50. let a otočí se za ní doslova úplně každý. V několika uplynulých ročnících se zúčastnil unikátní prototyp Škoda 440 Karosa z roku 1956. Prototyp pocházející z Vysokého Mýta, sídla slavné Sodomkovy karosárny, se do výroby nikdy nedostal. Chvíli ho používal ředitel Karosy, jenže po havárii v roce 1960 zůstal zapomenutý, a dokonce byl málem sešrotován. Smutný osud se mu naštěstí vyhnul a dnes můžeme pečlivě zrenovovaný exemplář znovu obdivovat v prostorách vysokomýtského muzea karosářství. Dokonce jsme měli tu čest se v něm na Garáži projet a podělit se s vámi o celou jeho pohnutou historii.

Půlstoletí pod plným plynem, vzpomínky dvojice Srnský/Syrovátko

Letošní víkendový sraz bude zahájen už v pátek 24. května večer, v sobotu proběhne orientační jízda veteránů. Páteční večer bude patřit domácí rallyové legendě, posádce Josef Srnský a Ing. Jiří Syrovátko. Populární dvojice začínala závoděním na motocyklech, Srnský pak dělal mechanika ve Škodovce ve Vrchlabí. Jeho bratr závodil s formulí 3, a tak se postupně od menších oblastních soutěží pravidelnosti dostal k pravé rallye. Nejdříve jako mechanik a později jako jezdec. Nejúspěšnější léta spolu zažili na závodní Škodě 110 R Coupe a v první polovině 70. let často dosahovali hezkých umístění. Vladimír Hubáček se svou modrou „Alpinkou“ A110 k poražení prakticky nebyl, ale druhé místo Srnského se Syrovátkem na Rallye Vltava 1972 byl úžasný úspěch.

Později si dokonce „sáhli“ i na škodovácký závodní speciál RS200. Zbrusu nový vůz pro nejsilnější třídu B5 debutoval na Rallye Škoda 74 a Srnský řídil jeden ze tří tehdy vyrobených exemplářů. Proč se nakonec vývoj vozu nepovedl? O tom, ale i o mnohém dalším vám dvojice rallyových matadorů povypráví ve vší autentičnosti přímo u Stříbrného rybníka.

Související témata:
Načítám