Článek
Řada cruiserů a chopperů nemůže klasickou americkou motocyklovou značku držet při životě donekonečna. Harley se skutečně posledních několik let potácí na pokraji propasti a moderní motorku potřebuje jako sůl, aby v současném světě přežil. A stejně jako třeba kdysi SUV Cayenne zachránilo Porsche (jistě, spolu s modernizací a unifikací řady 911 a novým Boxsterem), tak i Harley-Davidson potřebuje nějaký schopný a univerzální masový produkt, který osloví zákazníky po celém světě.
Jakkoli je elektrický LiveWire zajímavý, je to spíše experiment bez velkého tržního potenciálu. A mladí motorkáři se po tradicionalistických strojích, jako je třeba Harley-Davidson Heritage Classic 114, zrovna moc nehrnou. Takové motorky ke značce Harley-Davidson samozřejmě patří a určitě chceme, aby u ní zůstaly. Ale Harley opravdu potřebuje moderní motorku. A novinka v podobě cestovního modelu 1250 Pan America by skutečně takovou úspěšnou motorkou být mohla.
Jak už jste určitě poznali z fotografií, Harley vstoupil do kategorie velkých cestovních endur, které vládne BMW R 1250 GS. S ním se bude asi americká novinka poměřovat nejčastěji, byť samozřejmě plno výrobců má v téhle kategorii své zástupce. Když se ale řekne „velké cestovní enduro“, tak každého hned napadne právě „géeso“ od BMW. Harley-Davidson tak má skutečně velice vysoko nastavenou laťku.
Harley každopádně nelenil a přišel s naprosto revolučním motocyklem, který má s tradicí značky společné jen jméno. Stačí se podívat na motor, který by se neztratil ani v nějakém moderním a emisními normami svázaném autě. Jednotka dostala jméno Revolution Max 1250 a ve světě motorek přichází i s takovými věcmi, jako je třeba proměnné časování ventilů. A samozřejmě má chlazení vodou.
Nový a velice moderní motor se vstřikováním má výkon 150 koní a točivý moment 127 Nm, což jsou opravdu slušná čísla a teď už snad nikdo neřekne, že je Harley vzhledem k objemu motoru zhruba stejně dynamický a výkonný jako obtloustlý opilý motorkář válející se v neděli ráno po totálně prokalené noci na motosrazu pod stromem. S takovými parametry totiž nechá tenhle Harley spoustu podobně koncipovaných motorek v prachu. Třeba již zmíněné GS od BMW má výkon 136 koní, abychom mohli srovnávat.
Pohonná jednotka je pak v jednom celku s šestistupňovou převodovkou, vybavenou antihoppingovou spojkou. Další odklon od klasické koncepce Harleye, využívající kazetové převodovky. A zároveň celá jednotka slouží jako nosná část. Díky tomu se podařilo srazit hmotnost téhle velké cestovní motorky na velice akceptovatelných 240 kg s plnou 22litrovou nádrží v základní verzi. Jistě, když to celé ověsíte kufry a příslušenstvím, tak se hmotnost zvedne, ale pryč je doba, kdy cestovní Harley vážil 400 kilogramů.
Enduro vzhled byl podpořen i schopnostmi v terénu, takže krom 19" kola vpředu a 17" vzadu po vzoru ostatních „adventure“ motorek má nový Harley dráhy tlumících a pružících jednotek dlouhé až 190 mm. Zadní jednotka u dražší verze Special je dokonce elektronicky řízená a její tuhost a vlastnosti si můžete nastavit v pěti předvolených režimech. Motorka také disponuje systémem udržování světlé výšky podle zatížení. V příplatcích je pak ještě systém nastavitelné výšky. Podle výrobce snese motorka i jízdu v terénu a sem tam nějaký ten skok. Pod motorem je pak bytelný ochranný plech.
S ovladatelností pomáhá moderní ABS usnadňující brzdění také v náklonu a samozřejmě je tu i kontrola trakce. Nechybí dokonce ani asistent pro rozjezd do svahu. Tohle je opravdu moderní motorka podle nejpřísnějších měřítek. Díky nastavitelnému plexi a moderní palubní elektronice včetně multifunkčního displeje a možnosti připojení mobilu bude cestování na dlouhé vzdálenosti určitě radost, a ne „utrpení z nutnosti“. Jako vůbec první Harley přichází Pan America i s možností volby jízdních režimů.
Tento nový a opravdu revoluční Harley-Davidson se začne prodávat na jaře. Českou cenu ještě neznáme a jen bychom spekulovali, ale v USA má údajně stát model 1250 Pan America od 17 000 dolarů (364 tisíc Kč). Pro srovnání uveďme, že nové BMW R 1250 GS stojí od 450 000 Kč, takže pokud chce Harley s touhle motorkou opravdu uspět, nemůže cenovku v Evropě přestřelit.