Článek
Vyrovnal počet titulů Michaela Schumachera, překonal ho v počtu vítězství a zdál se nedotknutelným. Pak dostal covid a jeho náhradník Russel mu v předposledním závodě v Bahrajnu pěkně zavařil, ukázal totiž celému světu, že s monopostem od Mercedesu bude rychlý i jezdec z dolní poloviny startovního pole.
Jistě si vzpomínáte, že chybělo málo a Russel by vyhrál. Deváté místo zapříčinily chyby týmu, on sám jel fantasticky. „Předvedl velmi dobrý výkon, musíme mu poděkovat a omluvit se za pochybení, která přišla,“ řekl po závodě stručně šéf týmu Toto Wolff, který má s Hamiltonem velmi dobré vztahy (podle mnohých ho až protěžuje).
Wolff byl i jeden z těch, kteří odmítali, že by spojení Hamilton a Mercedes pro rok 2021 nefungovalo. „Podpis smlouvy je jen otázkou času,“ opakoval vytrvale. A Hamilton nakonec skutečně podepsal. Podmínky smlouvy nebyly zveřejněny, ale smlouva je jen na rok. Podle všeho jde o kompromis.
Samotný pilot F1 se k podpisu nevyjádřil, ale jeho požadavky byly jasné. Chtěl jistotu až na tři roky, roční plat 50 milionů liber (skoro půldruhé miliardy Kč) a blíže nespecifikovaný „podíl na projektech mercedesu“. A všechny tyto tři věci byly podle mnohých až příliš. „Možná chce Hamilton větší obchodní práva, aby mohl propagovat své spojení s Mercedesem, což podle mého názoru v současnosti nemůže,“ řekl Daily Express bývalý jezdec F1 David Coulthard. „Mluví se i o tom, že chtěl právo veta při výběru nového týmového kolegy. A že chce, aby se Mercedes víc angažoval ve všech hnutích, ve kterých se Hamilton našel.“
Těžko říct, co z toho skutečně dostal, ale tříletý kontrakt to rozhodně není. „Společně jsme se dohodli na roční smlouvě,“ řekl Wolff novinářům. „V roce 2022 dojde k zásadní změně pravidel. Ve světě existují nejistoty, které ovlivňují způsob, jakým může sport fungovat, které mají vliv na naše příjmy, peníze od televizí a sponzorů. A Mercedes prochází obrovskou transformací směrem k elektromobilitě, což znamená investice.“ Wolff však odmítl, že by Hamilton chtěl podíl ze zisku z komerčních práv, který tým dostává. A není prý ani pravda, že by mluvil do výběru týmového kolegy. „Za posledních osm let o to nikdy nepožádal.“
Roční smlouva Lewise Hamiltona znamená jednu zásadní věc. Už teď se totiž začne řešit, jestli bude Hamilton ve Formuli 1 pokračovat i po roce 2022, a pokud ano, tak u jakého týmu a za jakých podmínek. Mohl by ho nahradit právě George Russell nebo Max Verstappen. A Hamilton by klidně mohl skončit, odešel by na vrcholu, protože by mu už nikdo nechtěl plnit jeho požadavky.
A ještě jedna věc bude na pořadu dne. Automobilka Mercedes-Benz totiž opravdu musí šetřit a v zákulisí se hodně debatuje o tom, jestli sezona 2021 nebude náhodou její poslední.