Článek
Skutečnost je zatím taková, že Hamilton a Mercedes tvoří aktuálně jedno z nejpevnějších partnerství ve světě F1. Úspěšný pilot s německou stájí získal šest ze sedmi aktuálních titulů a obě dvě strany doufají, že ještě přibudou další. Situace, kdy Hamilton podepsal smlouvu teprve dva týdny před zahájením sezony a ještě jen na rok, se tedy neopakuje.
„Zdá se, že ani Hamilton ani Mercedes nechtějí opakovat chybu a že chtějí mít jasno,“ míní Martin Brundle, bývalý závodník a současný komentátor F1. „Pro Mercedes jsou důležité Hamiltonovy zkušenosti, on zas moc dobře ví, že Mercedes je pro něj jistota. Jeden bez druhého by sice fungovat mohli, ale takto to bude jednoduší.“ Mercedes ani Hamilton neoznámili podmínky smlouvy, ale není tajemstvím, co jezdec chtěl před začátkem letošní sezony.
Tím byla smlouva do roku 2023, roční plat 50 milionů liber (skoro půldruhé miliardy Kč) a blíže nespecifikovaný „podíl na projektech mercedesu“. „Možná chce Hamilton větší obchodní práva, aby mohl propagovat své spojení s Mercedesem, což podle mého názoru v současnosti nemůže,“ řekl tehdy Daily Express bývalý jezdec F1 David Coulthard. „Mluví se i o tom, že chtěl právo veta při výběru nového týmového kolegy a že chce, aby se Mercedes víc angažoval ve všech hnutích, ve kterých se Hamilton našel.“
Ať už je ve smlouvě cokoliv, není pochyb o tom, že hlavním důvodem podpisu dvouletého kontraktu je stabilita. Formuli 1 čekají v příštím roce obrovské technické změny i regulace a kdo ví, jak se s tím vypořádají jednotlivé týmy i samotní jezdci. „Když v následující sezoně 2022 vstoupíme do nové éry Formule 1, nemůže být v našem týmu lepší řidič než Lewis,“ řekl po podpisu smlouvy Toto Wolff, šéf týmu Mercedes. „Jeho úspěchy hovoří samy za sebe a díky svým zkušenostem, rychlosti a závodnímu řemeslu je na vrcholu svých sil. Bojujeme letošní bitvu, i proto jsme chtěli mít tento kontrakt podepsaný včas, abychom se mohli soustředit jen na závodění na trati a nenechat se ničím rozptylovat.“
„Je těžké uvěřit, že je to téměř devět let práce s tímto skvělým týmem, a jsem nadšený, že budeme v našem partnerství pokračovat ještě dva roky,“ prohlásil samotný Hamilton. „Dokázali jsme toho spolu tolik, ale ještě spolu můžeme hodně dokázat na trati i mimo ní. Jsem neuvěřitelně hrdý a vděčný za to, jak mě Mercedes podporuje i v mé snaze zlepšit rozmanitost a rovnost v našem sportu,“ neopomněl zmínit právě ty aktivity, o kterých předtím mluvil Coulthard.
Toto Wolff také zmínil, že se s Hamiltonem bavili i o možném konci kariéry. „V Lewisovi je pořád spousta vášně a zapálení pro Formuli 1. A myslím, že za to může i Max Verstappen a Red Bull, protože Lewis má najednou zase s kým bojovat a něco dokazovat nejen sobě, ale i všem lidem v F1 a fanouškům.“
Mercedes teď tedy musí hlavně dořešit, kdo bude Hamiltonovým partnerem pro následující sezonu. A možnosti jsou jen dvě. Buď to bude dál Valtteri Bottas, který moc dobře ví, kde je jeho místo a jaká je jeho úloha, nebo pilot Williamsu George Russell, který vloni málem vyhrál hned svou první velkou cenu v Mercedesu, když zaskakoval za Hamiltona, který se nakazil covidem. Otázkou je, jak moc si může Hamilton vyskakovat. Ten opakovaně zmínil, že mu Bottas jako týmový kolega plně vyhovuje. Fin sice zazářil ve dvou posledních závodech, kdy dojel na druhém a třetím místě, ale předtím byl až dvanáctý. A Mercedes potřebuje nejen titul mezi jezdci, ale jde mu i o Pohár konstruktérů. Takže by se mu ambiciózní, mladý a rychlý Russell náramně hodil.
A jak vidíte složení týmu Mercedes pro rok 2022 vy? Hlasujte!