Coby oslavu „Dne sběratelských aut“, tedy dalšího z novodobých svátků vzniklých v USA, sestavilo Hagerty rozsáhlý žebříček aut, která byla ve svojí dekádě nejvýznamnější. Auto může svůj význam nabírat různými způsoby – být pionýrem technického pokroku, ale také stanovovat zcela novou kategorii coby první svého druhu.
1900-1910 Ford Model T Na samém začátku minulého století, když byl automobilismus ještě v plenkách, hledali bychom jen těžko významnější auto než Ford Model T. Jedná se o první relativně dostupný vůz mobilizující celý svět. „Téčko“ bylo konstrukčně jednoduché, odolné, snadno opravitelné a sjíždělo z průkopnických výrobních linek Fordu jedno za druhým
1910-1920 Rolls-Royce Silver Ghost Na rozdíl od fordu nebyl jen o málo mladší rolls-royce rozhodně určen pro masy. Luxusní kočár sloužil smetánce, ovšem disponoval vlastnostmi, o kterých se do té doby nikomu ani nesnilo. Spolehlivý vůz se vyznačoval zejména tichým a kultivovaným chodem sametového šestiválce. Právě agregátem ze Silver Ghost mimochodem Rolls-Royce stanovil odsazení ojničních čepů používané v řadových šestiválcích dodnes
1920-1930 Duesenberg Model J Rolls-Royce byl svého času úchvatně průkopnický, jenže Duesenberg o pár let později nabídl takové výkony a techniku, že jej různé automobilové značky doháněly ještě dalších několik dekád. Jeho řadový osmiválec měl ve dvacátých letech DOHC rozvody se čtyřmi ventily na válec a dokonce už atmosféricky plněná verze dosahovala výkonu 265 koní. Duesenberg se tak stal symbolem nejenom modré krve, ale taky technologické nadřazenosti
1930-1940 Ford ‘32 Slovy Hagerty: „Pokud Ford Model T dostal masy za volant, Ford ’32 byl autem, které jim dodalo styl a sílu.“ Hned po pradědečkovi s písmenem T byly technicky příbuzné fordy z roku 1932 nejzásadnějšími modely americké automobilky. Šlo o vůbec první auta nabízející cenově přijatelný osmiválec V8 Flathead prostému lidu. Vzhledem k dostupnosti a počtu vyrobených kusů není divu, že se závodní a hot-rod kultura ještě dlouho točila právě kolem fordů z počátku třicátých let
1940-1950 Jeep CJ Foto: Willys Overland Motors Kdo by neznal naprosto ikonický Willys MB – automobil, jenž pomohl Američanům vyhrát druhou světovou válku. Úchvatně jednoduchý a mechanicky nezdolný vůz sestával jen z několika málo dílů. Ačkoliv o komfortu nemůže být řeč, o spolehlivosti a prostupnosti terénem kolují legendy. Není tedy divu, že jen co dozněl válečný rachot, spustila se sériová výroba civilního vozu pod názvem CJ-2A. Odstartovala tak dlouhá řada milovaných terénních aut, posléze známá jako Wrangler
1950-1960 Mercedes-Benz 300SL Až dosud se v žebříčku od Hagerty objevovala především americká produkce, ovšem jeden z největších technických zázraků ze začátku druhé poloviny dvacátého století přišel z Německa. Legendární „Gullwing“ přezdívaný podle „racčích dveří“ měl techniku závodního auta přenesenou na normální silnici. Jednalo se o první sériový vůz vybavený přímým vstřikováním paliva. Díky němu měl řadový šestiválcový třílitr pod kapotou plných 243 koní a s aerodynamickou karoserií se rozjel až na 260 km/h
1960-1970 Ford Mustang Jaguary, porsche, ferrari nebo už výše zmíněný Gullwing. To všechno byla auta krásná a rychlá, bohužel však pro drtivou většinu lidí nedostupná. Bídný nedostatek sportovního kupé v rukou dělnické třídy se vyřešil až o něco později, když se v roce 1964 představil v New Yorku první Ford Mustang. Svalnaté kupé založilo zbrusu novou kategorii „pony car“ a umožnilo průměrně vydělávajícímu člověku, aby usedl za volant osmiválcového krasavce s dlouhou kapotou. Do roku 1969 sjely z výrobní linky dva miliony Mustangů a samotná jeho přítomnost vybudila další americké značky k tvorbě vlastních pony cars
1970-1980 Lamborghini Countach Jaká je vlastně definice auta z plakátu? Musí se jednat o auto, které je rychlé, i když právě stojí. Musí být krásné, musí být sexy a musí vypadat, jako by přilétlo z jiné dimenze. Přesně takový je Countach od Lamborghini. Nepraktický a těžko ovladatelný supersport dokonale ztělesňující jistou iracionálnost sedmdesátých let. Perfektní „auto z plakátu“ a zároveň vůz, s jehož pomocí získalo Lamborghini svůj definitivní status
1980-1990 Dodge Caravan S přihlédnutím k dosavadnímu vozovému parku nemá MPV Dodge Caravan v tomto výběru co dělat. Jenže podle Hagerty existuje jeden velmi pádný důvod, proč se jedná o nejzásadnější auto osmdesátých let. Caravan je totiž prvním opravdu populárním MPV a jako takový pomohl mobilizovat celé rodiny. Během let se prodaly miliony kusů a lidé s početnou famílií by byli bez aut jako Dodge Caravan mnohdy zcela nahraní
1990-2000 Mazda MX-5 „Miata“ Malá a rozkošná mazda si dlouhodobě drží jedno zásadní prvenství. Jedná se totiž o nejprodávanější roadster planety. MX-5 je lehká, hravá, řidičsky zábavná, nabízí otevřené nebe nad hlavou a má pevné místo na každém okruhovém dni pořádaném kdekoliv na světě. Krom toho je navíc dostupná spoustě nadšenců a ne nadarmo se říká, že „Miata je vždycky odpověď“
2000-2010 Chevrolet Corvette ZR1 Podobně jako Mustang umožnil běžným lidem řídit sporťák s osmiválcem a Miata umožnila těm samým lidem zažít hravost sportovního roadsteru, nabídla Corvette ZR1 výkony ostrých evropských supersportů za necelou polovinu ceny. Generace C6 se značně zlepšila ve všech ohledech, a když pak vzal Chevrolet nejvýkonnější verzi ZR1 na Nürburgring, střihl tam lepší čas než Porsche Carrera GT a skoro stejný jako Ferrari Enzo. Za ty prachy…
2010-2020 Tesla Model S Ačkoliv aktuální dekáda ještě není úplně za námi, Hagerty už má o autu tohoto desetiletí naprosto jasno. Podle současného směřování automobilového průmyslu vypadá budoucnost elektrifikovaně, autonomně a na každý pád chytře. Zkrátka přesně jako Tesla Model S. První masově vyráběný model mladé americké automobilky je zároveň prvním elektromobilem, nad kterým motorističtí nadšenci neohrnují nos. Tesla je na rozdíl od spousty dalších elektromobilů rychlá, elegantní, zajímavá a poskytne dojezd vhodný pro reálné cestování
Co si myslíte o žebříčku Hagerty vy? Vyměnili byste něco? A hlavně – souhlasíte s Teslou coby s autem této dekády?