Článek
Jen pro jistotu připomeňme, že to je ten pán, který stojí za legendárním, úchvatným a dnes takřka uctívaným McLarenem F1, svého času nejrychlejším autem světa. A to, jak dlouho vydrželo na vrcholu, jen podtrhuje genialitu celého projektu. Také dlouho pracoval pro závodní tým Brabham, ale nejvíce závodní tratě ovlivnil právě během působení ve Wokingu. Příkladem budiž geniální McLaren MP4/4, který v roce 1988 vyhrál rekordních 15 ze 16 Velkých cen, a právě s ním Ayrton Senna poprvé získal titul mistra světa.
Není proto divu, že vidina poklidné penze s popíjením mátového čaje a hlídáním vnoučat se mu tak docela nezamlouvá. Nedávno se nechal slyšet, že už se rýsuje duchovní nástupce F1, a teď jsme se dozvěděli informaci, která by se mohla týkat i nás, prostých smrtelníků – kompaktní sportovní vůz.
Murray je známý tím, že klade velký důraz na využitelnost celého potenciálu auta. A taky je příznivcem atmosférických motorů. Takže zkrátka náš člověk. Základní pilíře chystaného výtvoru jsou tedy jasné – nízká hmotnost, přiměřený výkon, avšak pro muší váhu dostatečný… A v neposlední řadě taky manuální převodovka!
Když bychom měli být konkrétnější, šušká se něco o hmotnosti 850 kg a výkonu 220 koní. To nám dává poměr 258 koní na tunu, což je přibližně v teritoriu BMW M3. Jen berte na vědomí, že půjde opravdu o malý sporťák, zhruba někde mezi Mazdou MX-5 a Porsche Boxster. Nenechte se vysmát, bude to opravdová střela!
Jenže kdo poskytne motor? Nebo si snad Murray obstará svůj? Popravdě, to se přesně neví, šušká se ale, že dodavatelem pohonné jednotky by měl být Ford. Budeme asi muset zatlačit slzu, ale proslýchá se, že půjde o tříválcovou patnáctistovku… Ale my jsme stále klidní. MP4/4 měla také jen 1,5litrový motor a jaký „rachot“ s ním Senna s Prostem tehdy udělali!
A jak se mu podaří udržet tak nízkou hmotnost, když i Mazda MX-5 se tak tak udrží kolem jedné tuny? Poměrně snadno, Murray strávil posledních circa deset let studiem trubkového rámu z vysokopevnostního hliníku, který použil například na svých městských vozítkách T.25 a elektrickém T.27. Cože, žádný karbon? Ale ano, ten bude sloužit k patřičnému vyztužení celé „kostry“ a bude mít v podstatě strukturu včelích pláství.
Výsledek? Úspora hmoty padesát procent oproti konvenčním řešením. Platforma je navíc modulární – dá se tudíž využít i na něco většího než jen kompaktní sporťák. Je dost dobře možné, že poprvé se s touto technologií setkáme ještě dřív – Murray totiž momentálně spolupracuje na oživení zašlé britské sportovní značky TVR. A jen malá poznámka na závěr, nemáme ani zdánlivý nákres Murrayho sporťáku z jednoho prostého důvodu. Skici prostě nejsou. Murray vždy navrhuje svá auta tzv. „zevnitř ven“, takže vnější podobu má tak maximálně on sám „načmrkanou“ na kusu papíru a schovanou v nočním stolku. Kdoví jestli to.
To ale nevadí, veřejnost bude alespoň více zvědavá a pevně věříme, že nás Mr. Gordon nezklame. Je dobré vědět, že v průmyslu existují lidé jako on. Takový ten „strejda petrolhead“, který něco ví o výrobě skvělých aut. Jen tak dál, Gordone!