Hlavní obsah

GMC Typhoon – SUV zabiják sporťáků 90. let

Foto: GMC

Dnes mluvíme ve spojení s názvem SuperSUV o modelu Lamborghini Urus nebo Jeepu Grand Cherokee Trackhawk. V 90. letech však žezlo krále výkonných SUV držel GMC Typhoon a ke snídani si dával ikonické sporťáky své doby

Jeden z nejambicióznějších projektů koncernu General Motors v 90. letech doslova šokoval širokou veřejnost. Šlo o koncept třídveřového SUV, které strčilo do kapsy tehdejší sportovní ikony z dětských plakátů. Jak si GMC Typhoon poradil i mimo silnice a čemu vděčí za svůj vysoký výkon?

Článek

Severoameričtí inženýři koncernu General Motors měli v 90. letech ambiciózní vizi o bourání zajetých stereotypů a překonání konkurenčních modelů od Fordu, Jeepu i Dodge. Vedení automobilky dalo vývojářům zelenou a ti následně stvořili supersilný Typhoon (tajfun). Základ jejich třídveřového SUV tvoří vidlicový šestiválec s objemem 4,3 litru, který má svůj původ v pick-upu GMC Syclone.

Motor je doplněn o turbodmychadlo s plnícím tlakem až jednoho baru značky Mitsubishi s vodním chladičem stlačeného vzduchu – ten pochází z pětidveřového GMC Jimmy a vyráběla ho firma Garrett. Uvnitř agregátu pracují také díly z osmiválcového Chevroletu Corvette C4 (L98), jde například o písty, vstřikovače nebo tělo škrtící klapky.

Díky řídicí jednotce od společnosti Delco Electronics dosahoval vůz výkonu až 289 koní (metodika SAE net) a dokázal spalovat benzin s minimálním oktanovým číslem 91. Čtyřrychlostní automatická převodovka Hydramatic 4L60 z Chevroletu Corvette přenášela točivý moment 475 Nm na všechna čtyři kola.

Foto: GMC

GMC Typhoon na jednom z prvních prezentačních snímků

Výsledkem této spolupráce bylo zrychlení z nuly na sto za 5,8 sekundy a nejvyšší rychlost okolo 200 kilometrů za hodinu. Podle tehdejších testů amerického magazínu Car and Driver vůz akceleroval z místa na stovku dokonce za 5,3 sekundy. Novináři tehdy ještě zkoušeli populární závod na čtvrt míle (cca 400 metrů), který vůz zvládl za 14,1 sekundy a dosáhl rychlosti 152,8 kilometrů za hodinu. Dělnické SUV tak nebezpečně konkurovalo tehdejším sportovním ikonám, jakými byly Honda NSX, Nissan 300ZX Turbo nebo Ferrari 348 TS.

Foto: GMC

GMC Typhoon je vlastně autem z druhé ruky

Poctivý off-road

SUV na žebřinovém rámu disponovalo také přídavnou redukční převodovkou značky BorgWarner, kterou si mechanici půjčili z dodávky Chevrolet Astro. Na pevném podkladu putovalo 35 % točivého momentu na přední nápravu, zatímco zbylých 65 % síly našlo své uplatnění vzadu, kde byl ještě samosvorný diferenciál.

Foto: GMC

Jednoduchý interiér byl povětšinou obalen koženým čalouněním

Chytrá čtyřkolka byla vybavena integrovanou viskózní spojkou, která uměla při prokluzu kol směřovat točivý moment na pneumatiky s největší adhezí. Tento pomocník přišel vhod nejen v terénu, ale díky okamžité odezvě také zefektivňoval manévry řidiče na silnici.

Foto: GMC

Tři dveře, spousta prostoru a oslnivý výkon. To je GMC Typhoon

GMC Typhoon se dodával na unikátních 16palcových litých discích s nízkoprofilovými celoročními pneumatikami Firestone Firehawk SVX o rozměru 245/50. Důmyslné obutí nabídlo rychlostní index až 240 km/h a vysokou přilnavost k vozovce. V rámci vyšší ovladatelnosti se mohla posádka těšit ještě ze stavitelného podvozku, přičemž zadní náprava disponovala samovyrovnávací schopností, což bylo praktické například při převozu těžšího nákladu.

Jednorožec v černé

Ambiciózní Typhoon měl v rodném listě michiganskou továrnu firmy Production Automotive Services ležící ve městě Troy, ovšem vyráběl se jen mezi léty 1991 až 1993 a vzniklo pouze 4 697 kusů. Nenápadného zabijáka sportovních automobilů jste si mohli objednat v různých barevných variacích, avšak nejčastěji auto sjíždělo z výrobní linky v černém kabátku.

Foto: GMC

GMC Typhoon a jeho užitkové deriváty GMC Syclone

V rámci výbavy se jeho majitelé dočkali systému ABS, předních kotoučových brzd, zadních bubnových brzd a volitelného tažného zařízení na komických 277 kilogramů. Mezi slavné majitele severoamerického divokého SUV patřily hvězdy jako Clint Eastwood, Robert Clark Seger, John Fitzgerald Kennedy junior nebo Henry Bowman.

V roce 1992 jste si mohli vůz koupit už za 29 530 amerických dolarů, což dělalo v přepočtu na koruny necelých 835 tisíc. Šlo sice o pořádný balík peněz, ale za ten pocit, že jste s masivním hromotlukem zpráskali Ferrari nebo Hondu, to určitě stálo. Dnes tuhle úlohu nepřímo převzal Jeep Grand Cherokee Trackhawk, který nabídne výkon 717 koní a zrychlení z nuly na sto za 3,5 sekundy.

Načítám