Článek
Severoameričtí inženýři koncernu General Motors měli v 90. letech ambiciózní vizi o bourání zajetých stereotypů a překonání konkurenčních modelů od Fordu, Jeepu i Dodge. Vedení automobilky dalo vývojářům zelenou a ti následně stvořili supersilný Typhoon (tajfun). Základ jejich třídveřového SUV tvoří vidlicový šestiválec s objemem 4,3 litru, který má svůj původ v pick-upu GMC Syclone.
Motor je doplněn o turbodmychadlo s plnícím tlakem až jednoho baru značky Mitsubishi s vodním chladičem stlačeného vzduchu – ten pochází z pětidveřového GMC Jimmy a vyráběla ho firma Garrett. Uvnitř agregátu pracují také díly z osmiválcového Chevroletu Corvette C4 (L98), jde například o písty, vstřikovače nebo tělo škrtící klapky.
Díky řídicí jednotce od společnosti Delco Electronics dosahoval vůz výkonu až 289 koní (metodika SAE net) a dokázal spalovat benzin s minimálním oktanovým číslem 91. Čtyřrychlostní automatická převodovka Hydramatic 4L60 z Chevroletu Corvette přenášela točivý moment 475 Nm na všechna čtyři kola.

GMC Typhoon na jednom z prvních prezentačních snímků
Výsledkem této spolupráce bylo zrychlení z nuly na sto za 5,8 sekundy a nejvyšší rychlost okolo 200 kilometrů za hodinu. Podle tehdejších testů amerického magazínu Car and Driver vůz akceleroval z místa na stovku dokonce za 5,3 sekundy. Novináři tehdy ještě zkoušeli populární závod na čtvrt míle (cca 400 metrů), který vůz zvládl za 14,1 sekundy a dosáhl rychlosti 152,8 kilometrů za hodinu. Dělnické SUV tak nebezpečně konkurovalo tehdejším sportovním ikonám, jakými byly Honda NSX, Nissan 300ZX Turbo nebo Ferrari 348 TS.

GMC Typhoon je vlastně autem z druhé ruky
Poctivý off-road
SUV na žebřinovém rámu disponovalo také přídavnou redukční převodovkou značky BorgWarner, kterou si mechanici půjčili z dodávky Chevrolet Astro. Na pevném podkladu putovalo 35 % točivého momentu na přední nápravu, zatímco zbylých 65 % síly našlo své uplatnění vzadu, kde byl ještě samosvorný diferenciál.

Jednoduchý interiér byl povětšinou obalen koženým čalouněním
Chytrá čtyřkolka byla vybavena integrovanou viskózní spojkou, která uměla při prokluzu kol směřovat točivý moment na pneumatiky s největší adhezí. Tento pomocník přišel vhod nejen v terénu, ale díky okamžité odezvě také zefektivňoval manévry řidiče na silnici.

Tři dveře, spousta prostoru a oslnivý výkon. To je GMC Typhoon
GMC Typhoon se dodával na unikátních 16palcových litých discích s nízkoprofilovými celoročními pneumatikami Firestone Firehawk SVX o rozměru 245/50. Důmyslné obutí nabídlo rychlostní index až 240 km/h a vysokou přilnavost k vozovce. V rámci vyšší ovladatelnosti se mohla posádka těšit ještě ze stavitelného podvozku, přičemž zadní náprava disponovala samovyrovnávací schopností, což bylo praktické například při převozu těžšího nákladu.
Jednorožec v černé
Ambiciózní Typhoon měl v rodném listě michiganskou továrnu firmy Production Automotive Services ležící ve městě Troy, ovšem vyráběl se jen mezi léty 1991 až 1993 a vzniklo pouze 4 697 kusů. Nenápadného zabijáka sportovních automobilů jste si mohli objednat v různých barevných variacích, avšak nejčastěji auto sjíždělo z výrobní linky v černém kabátku.

GMC Typhoon a jeho užitkové deriváty GMC Syclone
V rámci výbavy se jeho majitelé dočkali systému ABS, předních kotoučových brzd, zadních bubnových brzd a volitelného tažného zařízení na komických 277 kilogramů. Mezi slavné majitele severoamerického divokého SUV patřily hvězdy jako Clint Eastwood, Robert Clark Seger, John Fitzgerald Kennedy junior nebo Henry Bowman.
V roce 1992 jste si mohli vůz koupit už za 29 530 amerických dolarů, což dělalo v přepočtu na koruny necelých 835 tisíc. Šlo sice o pořádný balík peněz, ale za ten pocit, že jste s masivním hromotlukem zpráskali Ferrari nebo Hondu, to určitě stálo. Dnes tuhle úlohu nepřímo převzal Jeep Grand Cherokee Trackhawk, který nabídne výkon 717 koní a zrychlení z nuly na sto za 3,5 sekundy.