Článek
Pokud hledáte příčiny čím dál intenzivnější spolupráce a těsnějšího spojení automobilek, viníky jsou především tito tři: digitalizace, elektrifikace, autonomie. Současný překotný vývoj automobilové techniky stojí automobilky velkou spoustu peněz, proto všichni hledají partnery, se kterými by se mohli podělit o náklady. Souvisí s tím i technika snižující emise, protože s normami, které vstoupí v platnost již od ledna příštího roku, všem hrozí obrovské pokuty za překročení emisních limitů.
Starým známým je pak objem výroby. Každá součástka totiž stojí výrazně méně, když ji vyrobíte v počtu řádově milionů kusů než pouhých statisíců. A pro elektropohony (elektromotory, baterie, elektronika), které jsou do značné míry unifikované, to bude platit dvojnásob. Podělit se tak o náklady dává velký smysl.
Všechno to, a ještě několik specifických důvodů, přimělo koncerny PSA a FCA spojit síly, čímž rázem vznikl čtvrtý největší výrobce na světě. Pokud jste trochu ztratili přehled, kdo s kým peče a kdo pod koho patří, v rychlosti si to zopakujeme:
1. Volkswagen Group – objem výroby 10 830 625 kusů (údaj z roku 2018)
Kromě samotného Volkswagenu jsou součástí ještě automobilky Audi, Škoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, výrobci náklaďáků MAN a Scania a výrobce motocyklů Ducati. Koncern po ostudě s aférou DieselGate vsází hodně na kartu elektromobility – její úspěch mezi zákazníky bude mít přímý vliv na ekonomické výkony celého koncernu.
2. Toyota – 10 520 665 ks
Jedinou automobilkou, kterou Toyota kompletně vlastní, je Daihatsu, částečný podíl má však ještě v Subaru (s 20 % je majoritním akcionářem), Mazdě (5 % akcií) a Yamaze (2,8 %). To jí ale nijak nebrání vyrovnaně bojovat proti koncernu s osmi značkami automobilů.
3. Renault – Nissan – Mitsubishi aliance – 10 360 992 ks
Jméno aliance jasně říká, kdo do ní patří, ještě k nim však musíme přičíst rumunskou Dacii a ruský AvtoVAZ/Lada patřící přímo pod Renault. Faktem však je, že celá aliance stojí na hliněných nohách – Carlos Ghosn vyžadoval větší propojení značek, Nissan byl proti a nejraději by se trhl. To by postavilo do velmi složité situace naprosto všechny. Nejbližší měsíce budou pro budoucnost aliance rozhodující…
4. PSA – FCA – 8 966 347 ks
Nový koncern bude skutečně gigantický – pod PSA (4,1 mil. vyrobených aut) totiž patří Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall, pod FCA (4,8 mil.) pak kromě Fiatu a Chrysleru ještě evropské značky Abarth, Alfa Romeo, Lancia a Maserati, dále americké Dodge, Jeep, Ram, Mopar a SRT. Pozice některých značek (především z područí FCA) je však složitá a nikde není psáno, že do budoucna přežijí.
5. General Motors – 8 786 987 ks
GM se ještě před necelou dekádou pralo s Toyotou o korunu největšího světového výrobce automobilů, nyní je však situace docela jiná. Zvlášť vinou nekončícího ústupu ze slávy amerických značek, z nichž je koncern GM prakticky výhradně složen – patří do něj Chevrolet, Buick, GMC a Cadillac a australský Holden.
6. Hyundai Group – 7 507 945 ks
Zaměření celé investiční skupiny Hyundai je široké, ale co se automobilů týče, patří do ní značky Hyundai a Kia. Chytrým cílením produktů a překotným vývojem ve všech oblastech se jim každým rokem daří úspěšně stále více růst.
7. Ford Motor Company – 5 734 306 ks
Ford na samém počátku definoval tvář automobilu a celého výrobního průmyslu, dlouho byl pak na samé špičce, poslední roky ale spíš vadne, což platí i pro jeho značku Lincoln, kdysi přední luxusní automobilku světa. Podaří se někdy americkému autoprůmyslu vrátit se zpět na výsluní?
8. Honda Motor Company – 5 265 125 ks
Vystupování Hondy na trhu je sice skromné a nenápadné, ale její finanční zdraví by jí mohly některé významnější automobilky jen závidět. Přestože je na vše sama, chytré investice, dobrá produktová strategie a precizní inženýrství z ní dělají silného světového hráče.
9. Suzuki – 3 213 224 ks
Suzuki se chytře zaměřuje především na malá, levná auta, jejichž vývoj není extrémně drahý a vytrvale se jich prodává velké množství. To platí i pro indickou značku Maruti, kterou Suzuki vlastní.
10. Velká německá trojka
Mercedes-Benz je díky 2 551 806 prodaným autům z celé trojice nejsilnější, protože se mu podařilo elegantně propojit požadavky starší klientely s integrací moderních technologií, bez kterých se neobejdou mladí zákazníci, do podoby široce atraktivního produktu. BMW Group se se svými 2 490 664 prodanými kusy drží v těsném závěsu, ale jen díky prodejům MINI a Rolls-Royce. Audi (1 812 411, které jsou již započítány do výsledků koncernu VW) zase těží z podpory koncernu, takže se nemusí honit za objemy, aby zůstalo ziskové.
11. Mazda – 1 550 131 ks
Mazda je dalším příkladem ekonomicky zdravé a chytře fungující společnosti, což dokazuje i její bohulibá snaha udržet při životě benzinové atmosféry neustálým zefektivňováním. Elektrifikace pro ni však bude velkou výzvou.
12. Subaru – 1 053 457 ks
Subaru má možná v Evropě problémy s nedostatkem vhodných motorů a plněním emisních norem, ale v Americe i v domácím Japonsku se jí daří skvěle. Majetkové propojení s Toyotou jim umožňuje rozvíjet spolupráci i nad rámec kupé BRZ/GT86.
13. Jaguar Land Rover – 578 915 ks
Jaguar Land Rover byl vždy prémiovou značkou, které se slepě nehnala za objemy, ale snažila se nabídnout správný produkt za správnou cenu. Loňský pokles prodejů má na svědomí nejistá situace v Číně, koncern je však již na ozdravné cestě k letošním lepším výsledkům.
Jak sami vidíte, na trhu se pohybuje ještě několik samostatných automobilek, které fungují z velké části nezávisle. Náročná integrace moderních technologií je však velkou překážkou, kterou budou muset překonávat všichni bez výjimky. Uvidíme, jestli to zkusí sami, nebo poprosí někoho silnějšího o pomoc.