Hlavní obsah

Geniálně jednoduchá kompaktní dodávka je pracant k pohledání

Foto: Electric Brands

Projekt německého start-upu Electric Brands v podobě kompaktní elektrické dodávky s modulární karoserií postoupil v posledním roce z fáze počítačových návrhů k funkčnímu prototypu a už příští rok bychom měli vidět hotové auto připravené k prodeji. A výsledek by vás měl zajímat!

Článek

Obrovskou výhodou elektrického pohonu je jeho kompaktnost – základem bývá platforma připomínající skateboard s malým elektromotorem přímo na poháněné nápravě a bateriemi v podlaze. A na tomto šasi můžete postavit, co se vám jen zlíbí. Doslova…

V praxi to předvádí projekt XBUS, kompaktní dodávka s modulární karoserií. Na půdorysu 3 640 × 1 600 mm můžete za dvoumístnou kabinu instalovat téměř cokoliv od klasického valníku přes užitnou nástavbu nebo osobní minivan až po malý byt pro kempování v přírodě – a spoustu variant mezi tím dokonce i s off-roadovými schopnostmi (aktuálně je druhů karoserie v nabídce více než 10).

Foto: Electric Brands

Tenhle mrňous se umí proměnit i v překvapivě prostorný obytňák a troufne si i vyrazit za dobrodružstvím do terénu

Tenhle mrňous je navíc opravdu neúnavný dříč, vždyť dokáže uvézt velmi těžké náklady až do hmotnosti 1 000 kg (stejná nosnost jako moderní pick-upy), přestože sám váží pouhých 450–600 kg (bez baterií). Za tuto překvapivou schopnost vděčí silnému zátahu elektrických motorů – pohání ho totiž hned čtyři (po jednom na každé kolo, má tak pohon všech čtyř kol) s kombinovaným točivým momentem 1 000 Nm!

Foto: Electric Brands

Když ve firmě Electric Brands přemýšleli, jak zúročit své zkušenosti s elektrickým pohonem, měli větší ambice než nabídnout trhu další z mnoha elektrických skútrů. A tak se zrodil geniální XBUS

Dojezd by se měl pohybovat mezi 200 km (s baterií o kapacitě 10 kWh) a nějakými 800 km (30 kWh baterie). Maximální rychlost bude skromných 100 km/h (maximální výkon elektromotorů je totiž jen 80 koní), ale víc byste v tomto drobečkovi nejspíš ani jet nechtěli – konstrukce bude totiž s ohledem na cílení a na koncovou cenu opravdu jednoduchá…

A cenovka bude opravdu zajímavá. Tenhle malý, ale šikovný všeuměl má začínat na částce kolem 450 tisíc Kč za základní variantu a vrcholit někde u 850 tisíc za terénní obytný vůz. Výroba by měla začít již za rok v německém městě Itzehoe. Tohle je opravdu zajímavý projekt, který stojí za to bedlivě sledovat!

Načítám