Článek
Když se řekne SUV, málokoho napadne poctivý terénní 4×4. To se spíše dostaví obrázek rodinného auta, vhodného k převozu hned tří potomků do školy. Skrývaly ale předobrazy těchto vozů pod kapotou někdy nějaké dobrodružství?
Ruská evoluce
Vývoj modelu UAZ 3 160 Combat (1997-2004) začal v roce 1980 a skončil o 17 let později. Velkým konstrukčním problémem bylo totiž zachování pětidvéřové karoserie na krátkém rozvoru kol, který odpovídal spíše třídveřovým vozům většiny světových výrobců.

UAZ 3 160 Combat byl krátký, ale v Rusku poměrně průlomový off-road
Po skoro dvou dekádách vývoje se UAZ v sériovém stavu mohl pochlubit kvalitním lakováním, střešním oknem, velkými prahy, moderním přístrojovým štítem, sedmi místy k sezení a slušným výhledem z kabiny.
Pohonnou jednotkou se stal čtyřválec s objemem 2,7 litru a výkonem 128 koňských sil, který byl spárován s pětirychlostní manuální převodovkou. Vůz dosahoval maximální rychlosti 150 kilometrů za hodinu a spotřeboval okolo 10 litrů benzinu na 100 kilometrů.

UAZ 3 162 Simbir byl prodlouženou verzí modelu 3 160 Combat
Nasazení v praxi ukázalo problémy se stabilitou a ovladatelností, proto proběhly různé úpravy, které vyústily v nový model – UAZ 3 162 Simbir. Auto nabídlo delší karoserii, nový podvozek i nápravy.
UAZ 3 160 však byl v Evropě malým revolucionářem, protože do něj český import poprvé zastavěl naftový motor značky Andoria a prorazil na trhu s pracovními off-roady.

UAZ 3 162 Simbir a UAZ 3 163 Patriot
Současným držitelem žezla krále automobilky UAZ je model 3 163 Patriot (od 2005), který nedávno vstoupil do modelové řady 2020 poprvé také s automatickou převodovkou.
Vůz si od svého praotce zachoval slušnou terénní prostupnost, dvě tuhé nápravy a žebřinový rám. Interiér se víc přiblížil současným trendům, takže nabídne moderní prvky výbavy včetně automatické klimatizace nebo multimediálního centra s navigací. Off-roadové základy však zůstávají stále stejné.

Současné provedení modelu UAZ Patriot
Od kompaktu ke kompaktu
Konstrukce první třídveřové Vitary překonala v roce 1988 vše, co bylo do té doby u vozů 4×4 obvyklé. Auto nabídlo robustní podvozek s žebřinovým rámem, propracovaným zavěšením a mechanicky připojitelným pohonem všech kol. K přednostem vozu patřily také komfortnější vinuté pružiny.

Suzuki Vitara první generace začala jako třídveřová, ale poté se ukázala i v pětidveřovém provedení
V roce 1991 rozšířilo Suzuki nabídku o pětidveřovou variantu a motor o objemu 1,6 litru. O tři roky později začala automobilka nabízet systém Drive Select 4×4, který umožnil řidičům přepínat za jízdy mezi pohonem 4×2 a 4×4. Následující rok znamenal další významný milník – šestiválcový motor.

Suzuki Vitara druhé generace (1998) dostala také motor V6 a první jméno Grand
Příběh druhé Vitary pokračoval v roce 1998 pod jménem Grand Vitara. Model odrážel zvýšení nároků na bezpečnost a dostal robustnější vzhled. V roce 2001 nastal další zlom, když Suzuki představilo vůz Grand Vitara XL-7, nejmenší sedmimístné SUV své třídy.

Suzuki Grand Vitara ve třetí generaci dostala několik volitelných režimů pohonu 4×4
Třetí kapitola japonského SUV se začala psát v roce 2005. Grand Vitara upustila od tradičního rámového podvozku a nově byla vyztužena lehkou žebřinovou konstrukcí integrovanou přímo do karoserie. Významným posunem bylo také nezávislé zavěšení všech kol, stálý pohon 4×4 s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a s redukční převodovkou.
Aktuální čtvrtá generace Vitary pokračuje v dlouhém příběhu jako vhodný společník pro všední dny a víkendová dobrodružství. Do terénu ale opatrně! Ačkoli má kompaktní SUV sofistikovaný pohon 4×4, chybí mu redukce, vyšší světlá výška a další prvky pravověrných off-roadů. Dnes jde zkrátka o cenově dostupný crossover pro masy.

Suzuki Vitara čtvrté generace je čistokrevným crossoverem
Do lesa i dále
Forester od Subaru debutoval v listopadu 1995 na tokijském autosalonu jako koncept Streega, do prodeje šel v roce 1997 pro Japonsko a v roce 1998 pro USA. Konstrukce vozu přinesla vyšší posez, vyšší světlou výšku a pohon všech kol. První Forester sdílel platformu s Imprezou, ovšem výrobce do něj zastavoval 2,5litrový čtyřválec s výkonem 165 koní a volitelně nabízel viskózní diferenciál s omezeným prokluzem.

Subaru Forester první generace působil spíše jako kombík
Druhá generace byla odhalena v Chicagu (v roce 2002), opět stála na základech Imprezy, ale tentokrát měla hliníkovou kapotu a nový motor – přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,5 litru naladěný na 224 koní. V roce 2004 přišla horká novinka pouze pro japonský trh – Forester STi s výkonem 324 koní.

Subaru Forester druhé generace byl skoro k nerozeznání od té první
Třetí generace pro USA měla premiéru na detroitském autosalonu v roce 2008. Japonská varianta využívala základů Imprezy kombi, zatímco verze pro Spojené státy stála na platformě Imprezy sedan. Automobilka opustila starou konstrukční koncepci a Forester se stal plnohodnotným prostorným SUV se světlou výškou 230 milimetrů.

Subaru Forester ve třetí generaci už vypadal více jako SUV
Přepracování se dočkalo také zavěšení zadní nápravy kvůli lepším jízdním vlastnostem. Interiér byl vylepšen o navigační systém, dotykovou obrazovku nebo prémiové audio.
Čtvrtá generace postupně přešla na CVT převodovku, ale stále si zachovala úctyhodnou terénní prostupnost, a to díky vyspělé čtyřkolce a simulátoru redukce X-Mode.

Subaru Forester čtvrté generace patří k velkým schopným SUV
V současné době však úřaduje modernizovaná hybridní pátá generace, která nabídne dynamičtější vzhled, nižší spotřebu i toxicitu. Nebýt elektrifikace, tak by se lesník od Subaru do Evropy už asi ani nepodíval…

Subaru Forester páté generace už je hybrid
Milionářka z Koreje
Kia Sportage se poprvé objevila v roce 1991 na tokijském autosalonu, kdy zákazníkům představila koncepci městského SUV, a nastavila tak jakýsi vzor pro kompaktní sportovně-užitkové vozy, které lze použít v nejrůznějším prostředí.

Kia Sportage první generace působí jako robustní SUV
První generace zaznamenala rychlý úspěch a po dobu své existence vykázala úhrnné prodeje čítající přes 500 tisíc vozidel. Nástupce byl téměř totožný s bratrským modelem Hyundai Tucson, využíval karoserii typu SUV a pohon 4×4 s možností uzamčení distribuce točivého momentu mezi jednotlivé nápravy. Celosvětové prodeje druhé generace dosáhly za sedm let výroby 1 223 776 vozidel.

Ani druhá generace modelu Kia Sportage neopustila od masivní siluety
Modernizovaná Kia Sportage třetí generace překročila milionové prodeje během pouhých čtyř let, a napomohla tak modelu během šestého roku výroby překonat milník dvou milionů úhrnných prodejů. Šlo už však o čistokrevné SUV bez velkých off-roadových ambicí.

Kia Sportage třetí generace už převzala roli pohodlného SUV
Čtvrtá generace se chlubí pokrokovým ztvárněním a jde o první model značky, který dostal mild-hybridní systém přispívající ke snížení emisí a spotřeby. V nabídce zůstal i pohon 4×4 s uzávěrkou rozdělení točivého momentu, nicméně líbivý design a zpracování vůz předurčuje spíše na silnice.
Neoblíbenější SUV mladé jihokorejské značky se vyrábí v Žilině na Slovensku. Vozu k pokoření magické hranice jednoho milionu prodaných aut stačilo strávit v nabídce 29 měsíců.

Kia Sportage čtvrté generace je styl sám o sobě
Pracant i premiant
Historie modelu G se začala psát v létě 1969, kdy Daimler-Benz AG tehdy zahájil (úspěšné) jednání s rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch AG o možné spolupráci. Vývoj postupně nabíral na obrátkách, protože v roce 1973 vznikl první model a o rok později pojízdný prototyp.

Mercedes-Benz třídy G a jeho generace
Model G řady 460 měl světovou premiéru ve dnech 4. až 9. února 1979 ve francouzském Toulonu a krátce poté se začal sériově vyrábět. Auto nabízelo funkční interiér, propracovanou techniku připojitelného pohonu 4×4 a uzávěrky diferenciálů. Milníkem bylo také zavedení řízeného trojčinného katalyzátoru (od roku 1986) a systému ABS od roku 1990.

Dříve měly G-wageny jednoduchý interiér, dnes oplývají luxusem
Určitým vrcholem byl od roku 1993 malosériově vyráběný Mercedes-Benz 500 GE s motorem V8. Další úspěšná kapitola se začala psát v roce 1999, G 55 AMG se tehdy stal novou vrcholovou verzí. Mercedes-Benz třídy G se ukázal také v exkluzivních provedeních G 500 4×4² (2015) a Maybach G 650 Landaulet (2017).

Mercedes-Benz G se prodával také v edici s hodně nadupaným pohonem 4×4
Nová generace třídy G oslavila světovou premiéru v lednu 2018 na mezinárodním autosalonu v Detroitu. Silnými stránkami je nově vyvinutý podvozek ve spolupráci s AMG, který má klasickou tuhou nápravu vzadu a nezávislé zavěšení předních kol.

Nejnovější géčko sice už nemá tuhou přední nápravu, zato nabídne daleko větší styl
Napříč všemi generacemi auto disponuje excelentními terénními vlastnostmi – v tomto ohledu současná třída G svého praotce v mnoha disciplínách dokonce překonává. A co se vzhledu týče, tam je na první pohled jasné, že i nejnovější Geländewagen má charakteristické základní geny z roku 1979.