Článek
Inzertní web Classic & Performance Car ve spolupráci s fotografem Jamiem Lipmanem navštívil centrálu McLarenu a pořádně provětral jejich garáže. A nemluvíme teď o skladu britských plnokrevníků, kteří dobývají svět svými exotickými zkratkami jako MP4-12C, 570C, 650S nebo 675LT. Společnost nestíhá plnit poptávku, sbírá úspěchy i se svými GT speciály a vyhrává jednu anketu za druhou. Tady se prostě poctivým autům se sportovní a závodní DNA daří. Možná i proto, že podniková garáž přímo přetéká klasikami. Pojďme se podívat, co vlastně zaměstnanci McLarenu řídí. Možná by se jiné automobilky měly inspirovat a nabídnout zaměstnancům místo vlastních vozů to nejlepší od konkurence.
Maserati Ghibli Cup
Hlavní inženýr McLaren Special Operations, tedy toho oddělení, co vyrábí sporťáky na míru, má tuhle rudou krásku. Nick Tallis si musel pro cupové Ghibli vyrobit nová turba na míru, když to originály vzdaly. Není to problém, když máte k ruce vlastní oddělení plné šikovných rukou. Tohle Maserati bylo původně předváděcím autem a dostávalo tak pěkně za uši, ale Nick ho dal dohromady a neodolal menším zlepšovákům. Z dvoulitrového motoru teď tahá krásných 380 koní (originál měl o padesát koní méně).
Matra Murena
Šéf vývoje dynamiky pochází z Detroitu a vždycky si říkal, že si musí v Evropě pořídit nějaký suvenýr, který si pak odveze zpátky do Ameriky. Tam ovšem platí železné pravidlo o zákazu importů - vůz, který se tam nikdy neprodával, má povolen vstup za hranice až po pětadvaceti letech od jeho výroby. Davidu Houserovi se zalíbil inzerát na bizarní Murenu, která má tři sedačky vepředu (jako Multipla). Dojel si pro ní až do Amsterdamu, ale prý toho nelituje. Jeho dvouletá dcera miluje sezení uprostřed mezi rodiči a auto je prý v rámci možností docela spolehlivé. Rozhodně velká rarita.
Bentley Turbo R
Šéf marketingové a novinářské flotily musí reprezentovat. Ano, má klíčky od všech předváděcích aut, ale to neznamená, že bude vyznávat pořekadlo o kovářově kobyle. Matthew Bishton koupil splašeného Bentleyho za tři a půl tisíce liber a vytáhnul ho doslova ze stodoly. Byl to nepojízdný vrak s oddělanými brzdami, ale Bishton si z něj udělal srdcový projekt a víceméně vlastnoručně ho dokázal přivést k životu. Původní model měl cca 300 koní a 660 N.m z osvědčeného 6,75 litru velkého osmiválce. Extravagantní svezení pro lidi, kteří mají hodně času a dobře vybavenou garáž.
Triumph TR6
Produktový specialista Pete Sell stojí na opačné straně britské motoristické pýchy, pořídil si malou hbitou klasiku v podobě Triumphu TR6. Tohle auto určitě nemusíme představovat, je jako stvořené pro britské okresky, ačkoliv jde o původně americký model, který byl importován a přestavěn zpět podle britské specifikace. Možná i proto je trochu poruchovější, než běžné Triumphy... a to je hodně nízká laťka. Není divu, že i Pete Sell má dobře vybavenou garáž a pro jistotu i záložní vůz - osmiválcový Vauxhall Monaro. TR6 je spíš pro radost, ale když funguje, jezdí s ním Pete do práce nejčastěji.
Ford Falcon kombi
Šéf pohonů Jason Savory pracoval koncem devadesátých let v Austrálii a do tohohle obřího kombíku se jednoduše zamiloval. Vejde se do něj šest lidí, vzadu se dá pohodlně přespat a auto má prý nerozbitný šestiválec a třístupňový manuál. Není divu, že si ho přivezl do Anglie, kde se za touhle "jachtou" každý ohlíží. Jednoduchý vůz na údržbu, skvělý na dlouhé výlety i nedělní pikniky. Rádi tomu věříme.
Mercedes-Benz 190SL
Chris Goodwin je šéf testovacích jezdců automobilky, a tak byste od něj možná čekali nějakou raketu. Vypadá to ale, že si rychlých aut užije dosyta v práci a v soukromí pak vyznává klasiku. 190SL není žádným rychlíkem, ale Chris naznačuje, že doma parkuje i podstatně rychlejší auta. Tenhle Mercedes je pro něj dobovým milníkem - Mercedes tehdy platil za lídra v kvalitě stavby vozů, jízdním komfortu a spolehlivosti. Po dlouhých hodinách testování maximálky McLarenu P1 si do něj rádi sednete a plachtíte osmdesátkou v absolutním pohodlí. Je to vítané zklidnění po všem tom adrenalinu v práci.
Ford Escort MK1 RS1600
Hlavní kápo přes exkluzivní laky v McLaren Special Operations si v devatenácti koupil rezavého Escorta MK1 RS1600 a láskyplně si ho zrenovoval do původního stavu - prý ještě v době, kdy náhradní díly nebyly tak absurdně drahé. Už nám není dvacet, ale tohle vozítko Ronaldovi Morianimu vyloženě závidíme. Teď prý restauruje Lotus Cortina první generace. I lakýrníci mají u McLarenu výjimečný vkus.
BMW Z3M Coupé
Bavorská teniska inženýra Richarda Jonese uhranula už před lety. BMW se snažilo udělat ze Z3 řidičské auto a to je dobrá inspirace pro kohokoliv. Původně vysmívaný vůz ovšem začala nabírat na ceně, a tak Richard věděl, že musí jednat. Tohle kapesní bávo bylo původně jen autem na víkendy, ale Richard už na něm najezdil skoro 100 tisíc kilometrů a pořád ho to baví. Vůbec se mu nedivíme.
Peugeot 205 GTI
Inženýr novinářského fleetu si tuhle krásku pořídil k jedenadvacátým narozeninám. O takovém štěstí můžeme jen snít. Dneska už mají tyhle Peugeoty velkou hodnotu a do garáže by si je rád nastěhoval úplně každý. Ed Stark s dvěstěpětkou najezdil 100 tisíc kilometrů a momentálně ji má jako záložní auto, protože chce tuhle klasiku šetřit. Když ale venku vysvitne sluníčko, prý většinou neodolá.
Mazda RX-7 Type R
Od chlápka, co dělá audity, většinou moc vásně neočekáváte, ale když někdo kontroluje účty McLarenu, tak nějaký vztah k autům mít musí, no ne? Michael Brown dokazuje, že cifršpioni mají duši. Fanoušek Wankelů si pořídil nádhernou RX-7 a přestavěl ji z twin-turba na šídlo s jedním velkým fukarem, které umí 422 koní. Poprvé viděl RX-7... no hádejte. Bylo to v Gran Turismo, nikoliv v Rychle a zběsile. Důležitý je ale výsledek a ten v tomhle případě stojí za ohlédnutí.