Článek
Když jsem před pětadvaceti lety začal dělat tuhle práci, byl mým prvním autosalonem ten v Ženevě. Novinářské dny byly opravdu jen pro novináře, novinky byly skutečnými novinkami a automobilky se předháněly, kdo bude mít atraktivnější stánek a hezčí hostesky.
Pětadvacet let je v historii lidstva něco jako jedna vteřina, ale v historii automobilismu se to zdá být jako celá vděčnost. Stejně jako se za těch pětadvacet lez změnila auta, změnily se logicky i autosalony a prezentace novinek. A za posledních pět let to nabralo opravdové grády!
Začarovaný kruh nezájmu
Autosalon ve Frankfurtu patřil celá desetiletí (jeho historie sahá až k roku 1987) k tomu nejlepšímu a pořadatelé museli odmítat zájemce o vystavování. Pro automobilky bylo otázkou cti a prestiže účastnit se ho bez ohledu na zemi původu či roční produkci.
V posledních letech však i tento svatostánek automobilového průmyslu pocítil odliv zájmu vystavovatelů i návštěvníků – ruku v ruce s tím, jak se odhlašovaly některé automobilky, klesal i počet lidí, kteří se na autosalon přišli podívat. A když loni klesl počet návštěvníků o kritických třicet procent, bylo jasné, že se něco musí změnit.
Frankfurt nejvíc doplatil na negativní ohlasy aféry Dieselgate, a právě tady se nejvíc prezentovaly různé ekologické spolky, které by nejraději vrátily lidstvo na stromy. Nic, co by prospělo zájmu návštěvníků a prestiži automobilek.
Ale pozor, to se zdaleka netýká jen Frankfurtu – klesající zájem veřejnosti i automobilek hlásily už dříve autosalony v Ženevě, Detroitu, Paříži a další. Jediný rostoucí je ten v čínském Šanghaji, což ale věrně kopíruje i nárůsty prodejů na místním trhu.
Autosalon bez novinek
Upřímně řečeno, chápu obě dvě strany. Finanční náročnost autosalonů je pro automobilky nezpochybnitelná, automobilky investují do svých expozic jednotky až desítky milionů euro (čili desítky až stovky milionů korun), a přitom moc dobře cítí, že by v dnešní digitální době dokázaly tyto masivní prostředky využít efektivněji, aniž by se musely dělit o prostor a zájem s konkurencí. Prostě chtějí za své peníze víc pozornosti.
V dnešní době internetu a rychlých informací se proto automobilky předhání, kdo svou novinku zveřejní s lepším načasováním, a na autosalonech jde spíš jen o takovou inventuru, tedy osahání si aut naživo. Dávno pryč jsou doby, kdy novináři i veřejnost viděli na autosalonech auta poprvé doopravdy, nebo kdy si je tam mohli rovnou objednat. Do toho se pořád řeší ekologie a udržitelnost, která mnohé návštěvníky pořád příliš nezajímá. A pryč jsou i ty hostesky, protože „se to tak nějak přece nehodí“.
A s tím tedy souvisí klesající zájem návštěvníků. Logicky. Proč byste chodili na autosalon, když jste všechny novinky už prostudovali na internetu, a prohlíželi si je na stáncích, na nichž se viditelně šetří, a kde jsou místo pěkných hostesek unifikovaní lidé (přísně bez rozdílu pohlaví) oblečení v genderově neutrálních šatech.
Mnichov je dobrá volba
Jistě, říká se tomu vývoj. Už pár let se pořád dokola mluví o tom, že se autosalony musí změnit. A v letošní Ženevě měla být třeba v jedné hale dráha, kde by bylo možné si auta vyzkoušet v provozu. Tedy jen elektromobily a jen v omezené míře, samozřejmě, ale i to je pokrok. Zajímavý počin, a taky nepochybně dobrý způsob, jak využít prázdnou plochu, když tolik vystavovatelů odřeklo svou účast.
Když organizátorovi VDA (německá asociace automobilového průmyslu) vypršela smlouva s frankfurtským výstavištěm, bylo jasné, že přijde nějaká změna. Mluvilo se hlavně o tom, že by se měl změnit koncept samotného autosalonu, opatrně se mluvilo i o možnosti přesunout celou akci do Berlína, Mnichova či Hamburku. Řešilo se, jak zaujmout návštěvníky a přesvědčit automobilky. VDA si nechalo vypracovat spoustu studií a začalo přijímat nabídky. Teď je jasné, že všechno bude jinak.
Příští rok se proto pojede do Německa na autosalon do Mnichova. „Autosalon už dávno není jen prezentace automobilového průmyslu, ale celkové mobility. Kromě fascinace auty musí nabídnout i chytré dopravní koncepty a inovativní druhy dopravy – udržitelné a přizpůsobené potřebám lidí,“ píše se v oficiálním prohlášení VDA, které prý vybralo Mnichov jako atraktivní lokaci s vynikající dopravní strukturou a se znalostmi pořádání podobných akcí. „Akce bude blízko centra města, nabízí skvělé prostředí a trasy na autosalon se přímo nabízejí možnosti tratí pro ekologická vozidla.“
Musí se toho změnit víc
Tohle všechno zní zajímavě, ale zatím to jsou jen prázdné fráze. Pokud chtějí organizátoři znovu získat zájem automobilek i veřejnosti, musí jim nabídnout hlavně show, respektive možnost show uspořádat. Lidé chtějí hlavně zábavu, chtějí zážitky, a když se u toho něco dozví, tak jen dobře.
Nemá moc smyslu tupě se procházet mezi expozicemi, kde člověk vidí auta, o kterých si už dávno všechno přečetl. Chceme vidět ta auta v pohybu, chceme je slyšet, chceme zajímavé příběhy. Když si automobilky nachystají pro autosalon vábničky, proč tam za nimi jet, mají vyhráno všechny tři strany. Může to být nový model, koncept, historie či nějaká osobnost. Ale musí se tam prostě něco dít.
Jestli něco autosalony zabíjí, je to přílišná korektnost a obavy, aby nebyl někdo popuzen. Jakákoliv obava zabíjí nápad a bez nápadu není show. Jestli tohle pořadatelé a automobilky nepochopí, je úplně jedno, jestli se bude další autosalon konat v Mnichově, v Berlíně nebo zase ve Frankfurtu. Nikdo tam stejně nepřijede.