Hlavní obsah

Fotogalerie: Závodění dnem i nocí - "24 Hours of Spa"

Foto: Archiv Garáž.cz

Automobilové závody už prý nejsou, co bývaly - z důkladného prověření schopností řidiče, možností techniky a výdrže obou těchto složek se staly sprinty na setiny sekundy. Avšak stále existují vytrvalostní závody a díky pozvánce od českého týmu I.S.R. Racing jsme měli možnost jednu takovou čtyřiadvacetihodinovku zažít.

Článek

Spa-Francorchamps je krásný závodní okruh ze staré školy. Vznikl ve dvacátých letech 20. století a i jeho zkrácená, několikrát upravená verze fungující od roku 1979 do současnosti, má své nezaměnitelné kouzlo. Stačí se podívat na únikové zóny v bájné Eau Rouge, vzdálenost svodidel od závodní dráhy v mnoha pasážích nebo profil trati zasazené do zalesněného údolí, a hned vám bude jasné, co mám na mysli. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Vytrvalostní závody zde mají více než devadesátiletou tradici - první čtyřiadvacetihodinovka se jela roku 1924. A byť se při představě 24 hodin trvajícího automobilového klání většině fanoušků a laické veřejnosti vybaví Le Mans, je to právě závod na Spa-Francorchamps, který si může divák naživo více vychutnat. Minimálně proto, že se lze podívat na takřka všechny pasáže okruhu. A díky dobrému výhledu a rozmanitosti úseků vás ani jedna část nebude nudit.

Foto: Archiv Garáž.cz

V listině přihlášených do letošního ročníku figurovalo 64 týmů a přes 220 jezdců. Nicméně nemyslete si, že víkend byl jen o vytrvalostním závodě. Tedy - "víkend" - celý cirkus začal již v úterý, kdy se jely první tréninky série Blancpain GT, středa byla věnována spanilé jízdě do Spa a od čtvrtka se již naplno roztočil kolotoč tréninků, kvalifikací a závodů. Kromě dvacet čtyři hodin trvajícího zápolení pod taktovkou Blancpain GT se tak v průběhu dní na okruhu vystřídal i nižší seriál stejného promotéra Sports Club, cupové závody Lamborghini Super Trofeo s identickými Lamborghini Huracán, podobně koncipovaný Peugeot 308 Racing Club a evropský šampionát FIA Formula 3. A aby toho nebylo málo, tak se v mezčasech po okruhu proháněla sériová auta v rámci exhibice. Dohromady to znamená, že byl zcela zaplněn jak program závodů, tak všechny odstavné plochy ve vnitřní části okruhu - závodní technikou, doprovodnými kamiony, zázemím týmů, apod...

Foto: Archiv Garáž.cz

Do jednoho takového zázemí jsme měli pozvánku. Od českého týmu z Průhonic I.S.R. Racing připravujícím na čtyřiadvacetihodinovku totožná Audi R8 LMS (jedno tovární a jedno vlastní s Filipem Salaqardou jako jediným Čechem za volantem - posádku s ním tvořili Filipe Albuquerque a Clemens Schmid). Do hlavního závodu startovaly pouze vozy třídy GT3; nejpočetněji byly zastoupené právě Audi R8 LMS spolu s Ferrari 488 GT3 a Mercedesy-AMG GT3, poté následovala Lamborghini Huracan GT3, Porsche 991 GT3, BMW M6 GT3, McLareny 650 S GT3, Bentley Continental GT3, dvojice Jaguarů G3 Emil Frey a Nissanů GT-R GT3 a jediný Aston-Martin V12 GT3. Kterékoliv z nich vás v běžném provozu zaujme, natož pak šest desítek těchto aut v závodním provedení.

Foto: Archiv Garáž.cz

My dorazili do centra dění během pátečního odpoledne, avšak popisovat veškeré zážitky by nebylo příliš zábavné ani objevné. Ono se to totiž musí zažít na vlastní kůži. Pohárové závodění Lamborghini bylo docela dramatické co se několika kolizí týče, zato Peugeoty 308 sváděly krásné a těsné souboje hlavně na nižších příčkách. Blancpain GT Sports Club nabídlo zajímavou směsici aktuálních i loňských (resp.předloňských) závoďáků třídy GT3, FIA Formula 3 zase absolutní rychlost. V pátek večer proběhnuvší rozjížďka Super Pole však všechny navnadila na sobotní půl pátou odpolední a start hlavního závodu. Nás nevyjímaje.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sobotní závody skvěle bavily a skoro nechaly zapomenout na blížící se začátek čtyřiadvacetihodinovky. Krátce před jejím startem jsme ještě zašli pozdravit Chrise Harrise, který startoval s McLarenem a tvořil čtvrtinu posádky v týmu Garage 59, a pak už vyrazili vstříc jiskřící Eau Rouge/ Raidillonu, zhlédnout záváděcí kolo a poté okamžiky po letmém startu. Melodičnost motorů a výfuků udělala své a diskvalifikovala možnost dorozumívat se mezi sebou slovně bez hrozící ztráty hlasu, nicméně i přesto bylo ze vzájemných pohledů znát velké nadšení z toho, co se děje. Na vytrvalostních okruhových závodech je skvělý moment, kdy první posádky začnou předjíždět posádky poslední. Vzápětí se tak vytvoří neustálý pohyb a akce v jakémkoliv místě trati. Od Eau Rouge/ Raidillonu jsme se vydali podél přehledné rovinky Kemmel, natahovali krky do pasáže Les Combes, poté shlíželi z výše na výjezd z Bruxelles a vše až k Pouhonu/ Double Gauche, odkud jsme lesem zamířili zpět do depa zjistit, jak si vede český tým.

Foto: Archiv Garáž.cz

A co čert nechtěl - dvakrát veselé to nebylo. Trestný průjezd boxy za jízdu "off track" a bezprostředně po střídání jezdců a usednutí Filipa Salaqardy za volant si stájová R8 (resp. její zadní náprava) postavila hlavu, začala se chovat nepředvídatelně a závodníkovi připravila horké chvilky. Po absolvování svého prvního ostrého kola tak byl Filip zpět v boxech, s chladičem vozu ucpaným trávou a přehřívajícím se motorem. Technici se o auto bleskurychle postarali, závodní speciál se po pěti minutách mohl vydat zpět na trať, nicméně po chvíli byl zase zpět. Problém se zadní nápravou přetrvával a než ztrácet čas provizorní opravou, riskovat jízdu na hraně a čekat kdy se něco stane, rozhodl se tým raději šetřit techniku a se startovním číslem 75 odstoupit. Pochopitelný krok třeba s ohledem na to, že se pasáží Eau Rouge projíždí rychlostí 240 km/h. Bez brzdění. Zato druhý vůz číslo 76 prozávodil večer, noc, déšť, rozednívání i celou neděli bez větších komplikací a po 24 hodinách projel cílem na devátém místě. Byl tak jedním z 35 vozů, které závod dokončily. Mimochodem - vítězná Audi R8 LMS s číslem 25 absolvovala okruh Spa-Francorchamps s délkou 7004 metrů dohromady 546x; průměrná rychlost na kolo se tedy pohybovala přes 150 km/h. Chcete více nasát atmosféru tohoto závodu? Fotogalerie čeká...

Načítám