Článek
Nebudu tajit svůj obrovský obdiv k vozům značky TVR. Dost možná proto, že je opravdovým oříškem setkat se s posledními automobily tohoto výrobce v Česku. Byla to jedna z mála automobilek, u kterých jsem nadšeně sledoval nová auta, zatímco její starší výtvory mne nechávaly chladným. Typy jako Cerbera, T350, Tuscan nebo Sagaris se stále těší přízni fanoušků a při troše štěstí je můžete v Británii potkat. A jsou i cesty, jak jít štěstí naproti a potkat ne jeden, ale rovnou dva opravdu jedinečné kousky s emblémy TVR.

Ono usnadnění se jmenuje Lakeland Motor Museum, které leží v obci Backbarrow, asi hodinu a půl cesty od Manchesteru. Inventář muzea na první pohled moc nezaujme - můžete zde potkat vcelku běžné vozy britských silnic let minulých i několik zajímavých automobilů, namátkou třeba Ford Escort Mexico 1600, Bentley 4 1/4, policejní MGA, Ford Sierra Cosworth RS500 nebo Delorean DMC12. K tomu motocykly, několik mikroaut nebo Trabant T601. I v patře jsou k vidění motorky, dětská šlapací autíčka, či obstarožní hrací automaty s automobilovou tématikou. Velkou část sbírky muzea tvoří množství nejrůznějších sběratelských předmětů - cedulí, znáčků, modelů aut, apod.; expozici doplňují stylově oděné figuríny. Vlastně průměrná sbírka techniky a předmětů, kterou nepozorný apatický automobilový fanoušek proběhne ani ne za deset minut. Avšak je několik kousků, jež není radno přehlédnout.

Prvním z nich je nenápadný bleděmodrý automobil, evokující poněkud bachratější variantu Lotusu 7. Jedná se o nejstarší dochované TVR, konkrétně druhý vyrobený model značky. A ano - já jej přehlédl. Ale jen proto, že jsem byl plně fascinován vozem, kvůli kterému jsem do Lakeland Motor Museum docestoval.

TVR Cerbera Speed 12 měl být nejrychlejším a nejvýkonnějším automobilem, který kdy opustil brány továrny v Blackpoolu. Už v roce 1996 uchvátil odbornou veřejnost, když na motorshow v Birminghamu prezentoval svůj dvanáctiválcový agregát o objemu 7,7 litrů, disponující silou kolem 800 koní. To vše při váze vozu do jedné tuny. Koncept vozu čekala ještě dlouhá cesta k reálné produkční podobě, na jejíž konci v roce 2000 stanul tento červený prototyp, jako silniční verze závodního automobilu. A bohužel zůstalo jen u tohoto jediného vozu, kteří ti, co jej řídili, označili za děsivě rychlou bestii s přebytkem výkonu (prohlásil to i tehdejší majitel TVR Peter Wheeler). Mimochodem maximální rychlost byla stejná, jako u Mclarenu F1 - 240 mil/h neboli 386 km/h!

V muzeu se skrývá ještě jedna "must-to-see" záležitost. Avšak nenachází se v hlavní budově, ale ve stavbě vzdálené pár desítek metrů. Zde se můžete potkat se vzpomínkou na sira Malcoma Campbella a jeho syna Donalda v podobě replik jejich rekordních strojů - vozu Bluebird V (se kterým první jmenovaný roku 1935 ustanovil rychlostní rekord 300 mil/h) a lodí Bluebird K4 (rekord z roku 1939, dosahující téměř 142 mil/h na vodní ploše) a Bluebird K7 (rekord v roce 1964, přes 276 mil/h), ve kterém Donald Campbell nalezl smrt při snaze o navýšení rekordu na hladině nedalekého jezera Coniston.

Pokud budete mít cestu kolem muzea, tak mu určitě věnujte zastavení a svůj čas - těch £8.50 za vstup je dobrá investice. Minimálně proto, že zde můžete potkat opravdové rarity automobilové historie.