Článek
Vedení Formule 1 dlouhodobě usiluje o to, aby byla celá soutěž chápána jako výstavní skříň technologií. Takže po konzultaci s týmy a výrobci motorů padlo rozhodnutí, že od roku 2026 bude veškerý benzin v monopostech F1 laboratorního původu, žádné zkapalněné fosilie.
Původně se mluvilo i o tom, že by Formule 1 mohla přejít na vodík nebo polovodičové baterie, ale ani jedno z těchto řešení by nezajistilo závodním vozům tolik výkonu, rychlosti a tak vysoký dojezd. Místo toho se tedy začala hledat jiné alternativní řešení a po vývoji tepelně nejefektivnějších motorů na světě (což dnešní přeplňované šestnáctistovky se systémem rekuperace zkrátka jsou), přichází ke slovu i takzvaně udržitelné palivo, tedy benzin vyrobený v laboratoři.
Zásadním důvodem pro to všechno je, že z 1,8 miliardy automobilů, které mají být podle odhadů v roce 2030 v provozu, bude jen asi osm procent jezdit na elektřinu. A pokud chce svět co nejvíc snížit množství CO2 vypouštěného lidstvem do atmosféry, pak se zkrátka umělému palivu nevyhneme.
Nové udržitelné palivo totiž bude vyrobeno procesem, který využívá buď zachycování uhlíku, nebo zpracování komunálního odpadu či nepotravinářské biomasy, a nejen šéfové F1, ale i většina odborníků počítají s tím, že syntetický benzin bude produkovat o pětašedesát procent méně skleníkových plynů než normální fosilní paliva. Velký krok tím správným směrem, bezpochyby.
Porsche, které patří pod koncern Volkswagen, už se syntetickými palivy experimentuje a připravuje jejich průmyslovou výrobu ve velkém. A to by, samozřejmě, mohlo mít velké důsledky nejen pro automobilismus jako takový, ale i pro automobilový sport. A je veřejným tajemstvím, že se skupina Volkswagen podílela na vyjednávání technické přestávky F1 v roce 2026, přičemž jedna z jejích velkých značek – Audi, Porsche nebo možná dokonce obě jsou připraveny na vstup do Formule 1.
Ano, Formule 1 už nebude jako dřív. Ale pokud její motory budou pořád spalovat benzin, dosahovat ohromujících výkonů a její monoposty budou pořád tím nejrychlejším okruhovým nářadím na světě, pak lze pořád považovat za královnu motosportu. A to, i když ten benzin bude syntetický.