Hlavní obsah

Ford vyrobil už deset milionů Mustangů

Foto: Ford

Oslavy Fordu Mustang s číslem 10 000 000

Najít v civilizovaném světě někoho, kdo vůbec nikdy neslyšel o Fordu Mustang, by byla hodně velká výzva. Americký sporťák v šedesátých letech odstartoval vlastní kategorii „pony-cars“, a ačkoliv si přes sedmdesátá a osmdesátá léta prošel kvůli ropné krizi hodně těžkým obdobím, dnes je opět na výsluní coby nejprodávanější sportovní vůz světa.

Článek

Současná a celkově šestá generace Mustangu přišla na svět v roce 2015 a pro svůj rodokmen znamenala jednu velmi zásadní novinku. Kromě toho, že jde o první generaci s nezávislým zadním zavěšením, jde také o první řadu nabízenou globálně. Až dosud byl Mustang v Evropě, Asii a dalších světadílech otázkou pouze šedého dovozu, jenže s příchodem „šestky“ se tento stav změnil. Pravda, první generace se na západě starého kontinentu oficiálně nabízela. Mustang je však nyní úplně dostupný v dealerstvích nejen u nás, ale po téměř celém světě. I to pomohlo původně ryze americkému sporťáku, aby předběhl třeba Porsche 911 a stal se nejrychleji prodávaným autem svého druhu.

A tak se dnes, 54 let od spuštění výroby vytasil Ford s jedním naprosto zásadním milníkem. Z výrobní linky Flat Rock v americkém Michiganu sjel Mustang s pořadovým číslem 10 000 000. Jubilejní kabriolet vyjel se speciálním bílým lakem Wimbledon White a tím „správným“ pohonným ústrojím – tedy pětilitrovým osmiválcem o výkonu 466 koní spojeným se šestistupňovou manuální převodovkou. Téměř ve stejném provedení, jen s pevnou střechou, sjel v roce 1964 také první Mustang s VIN kódem 001. I ten byl v bílém laku, s osmiválcem a manuálem.

Výroba desetimiliontého Mustangu si pochopitelně vyžádala patřičné oslavy. Ty proběhly přímo u továrny, kam se sjela spousta lidí s vozy všech generací. Po nebi se potom proháněly druhoválečné stíhače P-51 Mustang. Ne snad, že by měla letadla z druhé světové s autem krom názvu něco společného, ale při oslavách se na drobnosti nehledí.

Deset milionů Mustangů je zkrátka ohromnou událostí nejen pro Ford, ale svým způsobem i pro celý svět sportovních aut. Popularita amerického „poníka“ totiž ukazuje, že nadšenci se stále najdou a že v této oblasti ještě není vše nenávratně ztraceno.

Načítám