Článek
Pokud se budeme bavit o středně velkých rodinných vozech krabicového tvaru, čímž myslíme třeba Caddy, Tourneo Connect nebo Berlingo a spol., tak takřka vždy půjde o předělané dodávky učesané na osobní použití.

Krabicová MPV (obvykle) sdílí své základy s dodávkami, což přináší řadu výhod i nevýhod
Z toho plyne zajisté řada zásadních výhod, ale rovněž několik podstatných nevýhod, jelikož předělávka užitkáče na familywagen se pokaždé nese v duchu jistých kompromisů. O jaké motoristické strasti i slasti jde, to odhalí srovnávací test dvou typických sedmimístných reprezentantů tohoto segmentu. Dámy, pánové, začíná souboj Fordu Grand Tourneo Connect a Volkswagenu Caddy Maxi.
Prémiová lidovka
Začneme tedy lidovým vozem, ačkoli se značka Volkswagen užitkové profiluje jakožto prémiová. Na vnější pohled designově atraktivní Caddy nelze nijak zvlášť kritizovat, jde zkrátka o líbivé moderní vozítko, které sice přiznává krabicový tvar, ale neostýchá se hezky nalíčit.

První dojem uvnitř? Tvrdé plasty a pouze dva okenní ovladače
První dojem uvnitř ovšem už tak slavnostní není, a to kvůli záplavě tvrdých pracovních plastů umístěných na palubce, středu nebo v rámci dveřních výplní. Bližší zkoumání řidičových dveří taktéž odhalí pouze dva ovladače oken, což značí, že skla ve druhé řadě nejdou nikterak stáhnout. To Volkswagen sice klimaticky kompenzuje výdechy stropní i středové ventilace nebo nabídkou příplatkových výklopných skel, ale i tak si objednávku z drivu od mcdonalda prostředními bočními okny prostě nepřeberete.
Když jsme u té druhé řady, tak po nastavení sedačky řidiče na 192 cm vysokého muže zjistíme, že vzadu mají lidé vyššího vzrůstu skutečně problém s tím, kam umístit svá kolena – jednoduše pro ně není dostatek místa. Střední lavice rovněž disponuje dělením 60:40 a nemá ISOFIX uprostřed, což může být očima rodiče malých dětí vnímáno negativně.

Uprostřed druhé řady ISOFIX chybí, nicméně takové konkurenční Berlingo jej tam má
Jelikož Caddy převzala infosystém od Golfu a spol., máme pochopitelně výtky k náročnější orientaci při hledání funkcí nebo nastavení. Vy, co jste zvyklí vypínat stop-start tlačítkem, máte smůlu – zde musíte pěkně do menu. Taktéž absence dalších fyzických voličů při jízdě o něco více rozptyluje, přičemž samotná grafika středového displeje není nikterak prémiová.
K tomu si přidejte lehce tvrdší odpružení, které o sobě dává znát zejména na rozbitých silnicích, a také zvýšenou míru aerodynamického hluku, projevujícího se zejména při dálničních rychlostech. Rodinný volkswagen zkrátka nezapře, že má své základy v pracovní dodávce, ovšem má i nějaká pozitiva? Mraky! Sledujte…

Soustředit vše do dotykového displeje není vždy zcela nejvhodnějším řešením
Z exteriéru stojí za vyšvihnutí ještě příplatkové přední diodové lampy, jejichž svítivost je špičková. Potěší též komfortní přístupový systém fungující na přiblížení a široké boční dveře umožňující pohodlné nastupování dopředu i dozadu. Navíc ve třetí řadě, kde ISOFIX najdete, může komfortně cestovat i dospělý člověk středního vzrůstu, tj. nejde jen o dětská místa.
Volitelné ergonomické sedadlo řidiče nabídne příjemné uvelebení i po těžkém pracovním dnu, zatímco díky zkrácené palubce okusíte vzdušnost a nabízený vnitřní prostor. Přihrádek je po celém voze rozeseto habaděj, včetně těch hlubokých ve dveřích vpředu, kam bez obtíží umístíte také velkou lahev s pitím.

Nastupování do třetí řady je zde řešeno šikovně – druhá řada se jednoduše odklopí dopředu
Nabídka motorizací sice není kdovíjak pestrá, nicméně na dnešní poměry dostačující. Vůz se vyrábí v krátké i dlouhé verzi, s pěti či sedmi místy k sezení, pod kapotu výrobce montuje dvoulitrové TDI (75, 102 a 122 koní), nebo zážehovou patnáctistovku TSI (114 koní), řazení obstarává šestirychlostní manuál, případně sedmirychlostní automat DSG. A pozor, k dispozici je rovněž pohon 4x4, tedy technika, která se u středně velkých rodinných krabic vyskytuje zřídkakdy.
Akvárko od Fordu
V následujících odstavcích proklepneme Grand Tourneo Connect z dílen modrého oválu, které svým designem hraje spíše na konzervativní notu a neexperimentuje s novotvary. Zkrátka maska uprostřed, v ní logo, dobře svítící, ale pouze (volitelné) bixenonové lampy výše, dole mlhovky, mřížky pro přívod vzduchu do mezichladiče stačeného vzduchu...

Také zde převažují tvrdé pracovní plasty, poděděné po dodávkové variantě Transit Connect
Ani zde nejsou použité plasty většinou nikterak měkčené, znovu se tedy setkáváme s tvrdou pracovní realitou. Do dveřní přihrádky sice 1,5litrovou lahev umístíte, ale tím jste – co se týče větších předmětů – skončili. Také celkový počet odkládacích prostor je v Tourneu nižší než v Caddy, sedačka spolujezdce nebyla v testované specifikaci výškově stavitelná (zatímco u Caddy ano) a rovněž jsme poněkud nepochopili vnější krycí plast kolem předních oken, lehce omezující výhled zevnitř ven.
V druhé řadě se při totožném nastavení předních sedadel na výšku řidiče 192 cm dočkáte většího prostoru pro nohy a také si elektricky stáhnete okénka, což v Caddy nehrozí. Zadní lavice je opět dělená v poměru 60:40, znovu bez ISOFIXu uprostřed. Výdechy ventilace dozadu? Žádné nastavitelné tu nehledejte…

ISOFIX hledejte v druhé řadě na krajích, třetí řada jej nemá vůbec
Pokud dumáte nad posuvnou třetí řadou, odpovíme, že dospělé osoby středního vzrůstu se sem v pohodě vejdou, ale děti v sedačce na ISOFIX ne, neb zde tyto úchyty chybí. Sluší se též dodat, že vzpřímení obou koncových sedadel vyžaduje poměrně dost síly nebo krkolomné gymnastické cvičení.
Ačkoli má Grand Tourneo v aktivním sedmimístném uspořádání menší kufr než Caddy, jeho řešení rozložení sedadel nám přijde o něco šikovnější než klasické sklápění demonstrované u Volkswagenu. Na druhou stranu přístup do třetí řady má bílý německý elegán navržený rozumněji, protože při nastupování šlapete rovnou na podlahu a nemusíte nijak složitě překračovat záda ležících opěradel jako v případě modrého oválu. Ovšem co dalšího se inženýrům Fordu ještě povedlo?

Sedadla ve Fordu se spíše rozkládají (rozdělí se sedák a opěradlo), než sklápí
Kabinu bychom přirovnali spíše k akváriu, jelikož široké prosklení s výhledem dopředu vážně stojí za to. Prostornosti nahrává i dlouhá palubní deska, byť je samotný řidič lehce stísněn navazujícím středovým panelem s místem pro řadicí páku. Ta ovšem koreluje s vysokou loketní opěrkou, která je zde daleko komfortnější než u Caddy.
Přehlednější infosystém spolupracuje s řadou tlačítkových ovladačů, které při jízdě tolik nerozptylují, a navíc jsou poměrně intuitivní – vše je takříkajíc po ruce. Strop zase hostí přihrádku pro brýle kombinovanou s pomocným středovým zpětným zrcátkem, určeným pro přímou kontrolu cestujících vzadu.

Takhle šikovná vychytávka vám zajistí kontrolní přehled nad pasážery vzadu
Co týče odpružení, Grand Tourneo je naladěné o něco měkčeji, nicméně u Caddy je samotné nastavení podvozku závislé na zvolených prvcích příplatkové výbavy. Neméně podstatným dílem je volant, který se Fordu vážně povedl, zejména díky ergonomickému tvaru a tenčímu věnci.
Rodinnou krabici se základy v užitkovém Transitu Connect pořídíte s pěti nebo sedmi místy k sezení, ve dvou délkách, vždy však s naftovým motorem 1,5 litru o výkonu 100 a 120 koňských sil. Základní převodovkou je šestirychlostní manuál, zatímco silnější provedení lze mít také s osmirychlostním automatem. Pohon 4x4 se nenabízí, ovšem předokolka Active s vyšší světlou výškou a volitelným mechanickým (!) samosvorným diferenciálem ano. Samosvorem lze mj. vybavit jakýkoli Connect se 120koňovým motorem a manuálem.
Budoucnost díky sdílení
Zatímco u Caddy jsou karty vyloženy na stole, současné Tourneo může v blízké budoucnosti v lecčem překvapit, ale i zklamat. Chystá se totiž nová generace, což ale automaticky neznamená, že půjde ve všech ohledech o lepší auto – to uvidíme snad už brzy. Momentálně se nám však Volkswagen profiluje jako o něco vhodnější vůz pro přepravu pěti a více osob, zatímco Fordka potěší méně početné aktivní rodiny, které však potřebují vozit rozličné vybavení.

Dieselová Caddy se díky akčnímu ceníku drží finančně níže, ovšem jen v rámci základních a středních specifikací
Rozhodnout však může i cena, jelikož základní pětimístná naftová Caddyna 2.0 TDI (75 k) stojí v akci 519 000 Kč (běžně téměř 634 554 Kč), zatímco Tourneo 1,5 l (100 k) 646 092 Kč (standardní cena). Základní dieselová Caddy Maxi 2.0 TDI (102 k, 7 míst) vyjde na akčních 672 603 Kč a standardních 774 680 Kč, nejlevnější Grand Tourneo 1,5 l (100 k, 7 míst) pak na 692 072 Kč.
Vezmeme-li v potaz nejvyšší non-outdoorové varianty, tak za Caddy Maxi Style 2.0 TDI (122 k) zaplatíte akčních 837 470 Kč (943 084 Kč standard), zatímco Grand Tourneo Titanium 1,5 l (120 k) startuje od 773 505 Kč. S lepšími verzemi se tedy cenové rozdíly srovnávají, ba dokonce přehupují ve prospěch Fordu, ovšem pouze v případě naftových motorizací. Benzinové čtyřválce vrací finanční výhodu zpátky na stranu VW.

Ford Grand Tourneo Connect se nabízí pouze s dieselem, nicméně na dveře už klepe nová generace, která může překvapit
Oba vozy se rovněž chlubí solidní praktičností a vysokou variabilitou, takže mohou zaujmout též klientelu hledající nějaký „univerzální“ víceúčelový automobil. Klasická kulatá MPV totiž postupně končí, neb o ně není takový zájem a také nejsou (až na výjimky) úplně levná. Rodinné krabice se však o vývojové náklady dělí s dodávkami, což jim zajistí jak cenovou dostupnost, tak i samotné tržní přežití…