Článek
Máte někdy před odjezdem na víkend pocit, že se vaše rodina nemůže do vašeho auta nikdy vejít? Máte kombíka, ale protože vozíte čím dál víc věcí, prostoru stejně nemáte dost? Anebo se vám povedlo si udělat hned tři děti krátce po sobě? Na to všechno existuje řešení. Jmenuje se S-Max!
Ford S-Max je totiž opravdu velké rodinné auto. Není nafukovací, ale vejde se do něho vážně hodně. Hodně lidí i hodně věcí. Současná generace, která je na trhu od roku 2015, je teprve druhou v pořadí. Zdá se, že co funguje, není potřeba měnit.
Subjektivně řečeno, vozy z kategorie MPV nejsou zpravidla žádní velcí krasavci. S-Maxu to ale přesto sluší. Oproti první generaci se mu lehce zaoblily hrany, jinak se ale žádná revoluce nekoná. Auto si zachovalo svůj tvar do špičky a lehce povyrostlo do výšky. Oproti první generaci je současný S-Max o 35 milimetrů vyšší, na délku pak naopak o pět milimetrů kratší a rozvor se zmenšil o jeden jediný milimetr.
Námi testovaný vůz nesl paket ST-Line, který sice nijak okatě nekřičí do okolí, nabízí ale decentní a poměrně pěkné doplňky jako jsou například výdechy na boku vozu nebo efektní koncovky výfuku, které jsou ale z poloviny falešné. Výfuk se totiž ve skutečnosti nachází jen na levé straně vozu. V interiéru pak paket ST-Line reprezentují například polokožená sedadla s červeným prošíváním, černý potah stropu nebo hliníkové pedály. Na atraktivitě autu přidává také příplatková červená barva karoserie i sportovně vypadající devatenáctipalcová kola.
Interiér S-Maxe působí na dnešní dobu poněkud zastarale. Například středový panel vypadá jako z doby před patnácti lety a i infotainment má svá nejlepší léta za sebou. Obzvlášť, když člověk přesedne rovnou z nového Focusu tak jako já, je hned poznat, jak velký pokrok infotainment v nové generaci vozů Ford udělal – ten nový je rychlejší, přehlednější a graficky mnohem zdařilejší. Naopak jako velice příjemný hodnotíme volant, který skvěle padne do ruky a dle mého osobního názoru se drží lépe než ten nový, který najdeme v nejnovějších fordech. Na středovém tunelu pak najdeme pěkný kruhový volič převodovky.
I když středový panel S-Maxe vypadá v roce 2020 zastarale, jedno se mu upřít nedá, a to sice přehlednost a snadné ovládání. Na všechno tu najdete tlačítko, a i když to možná není žádná velká „designovka”, ovládání je díky tomu velmi snadné a rychlé. Ťukání za jízdy do displeje totiž není tím nejrychlejším a nejbezpečnějším způsobem ovládání, ač vypadá sebelépe.
Jinak je ale interiér příjemným místem k žití. Nabízí spoustu prostoru, je vzdušný a výhled z vozu je díky velkým oknům skvělý. Za volantem sedíte o něco výše, než je v osobácích obvyklé a před vámi se rozprostírá doslova ohromné čelní sklo. Malá nejsou ani boční okna, dobrému přehledu o okolním dění navíc dopomáhají i částečně prosklené A sloupky.
Za vyzdvižení stojí také velké množství odkládacích prostor, které toho pojmou opravdu hodně. Příjemná a dobře tvarovaná jsou také polokožená sedadla, přičemž i ta zadní se dají posunovat a polohovat. Hlavní devízou S-Maxe je ale prostornost. Neexistuje moc vozů, kam bychom si troufli s klidem posadit tři dospělé osoby na zadní sedadla, tady to ovšem není problém. I řádně stavění muži si na zadních sedadlech nebudou připadat jako uvnitř dětské atrakce na Matějské pouti. Kromě pořádných chlapáků ale dozadu můžete naložit také klidně tři dětské sedačky vedle sebe. Zkrátka rodinný vůz jak má být. Třetí řada sedadel je pak vhodná spíše pro děti nebo pro osoby menší výšky, i tak je ale použitelná.
Mezi typické vlastnosti vozů z kategorie MPV patří také variabilita. A nejinak je tomu samozřejmě i u S-Maxe. Druhá i třetí řada sedadel se dá sklápět pohodlně elektricky tlačítky v zavazadlovém prostoru. Díky tomu se velikost zavazadlového prostoru dá snadno zvětšit z 285 litrů (sedmimístné uspořádání) na 700 litrů (pětimístné uspořádání) či 2 020 litrů (dvoumístné uspořádání).
Jak už to tak u novinářských aut bývá, i námi testovaný S-Max disponuje velmi slušnou výbavou. Jen namátkou nechybí navigace, adaptivní LED světlomety, přední a zadní parkovací kamera, nezávislé topení, systém rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat s funkcí Stop, systém hlídání mrtvého úhlu, aktivní parkovací asistent a spousta dalšího.
A co se hodí nejvíce pod kapotu velkého S-Maxu? No přece diesel! V našem případě se o pohon staral dvoulitr o výkonu 140 kW (190 koní) s točivým momentem 400 Nm. Pro auto takových rozměrů (a také váhy) je to tak akorát, nečekejte žádné velké sportovní výkony, na druhou stranu na pohodlné předjetí to i s naloženým autem bohatě stačí.
Kdo někdy jezdil s prvním S-Maxem, ten ví, že i přes větší rozměry vozu má v sobě tohle auto i trochu té dravosti a dobré ovladatelnosti. A to si zčásti přenesl S-Max i do současné generace, ochota s jakou auto zatáčí je vzhledem k jeho rozměrům obdivuhodná. Pohon všech kol při běžném jarním jezdění sice nijak zvlášť neoceníte, při zimní cestě na hory ale zcela jistě ano.
Převodovka by někdy mohla být hbitější, do podřazení se příliš nehrne, vyhovuje jí spíše klidnější jízda. Podvozek je pohodlný, zároveň ale poskytuje dostatečnou oporu v zatáčkách, auto se v nich tak nijak moc nenaklání, a to navzdory své větší výšce. Výborné je také odhlučnění, zejména to od vozovky. I při dálničních rychlostech je v kabině míra hluku na velmi nízké úrovni. Spotřeba se během týdenního testu ustálila na 7,5 litru na sto kilometrů, což není na tak velké auto vůbec špatné.
A co říct o našem červeném společníkovi na závěr? Ford S-Max je mimořádně prostorné a praktické auto, které navíc velmi slušně jede a nezklame ani výbavou. A víte co? Zapomeňte na trendy „esúvéčka”, pokud chcete pohodlí a prostor, S-Max je přesně to, co hledáte.
Ford S-Max nyní pořídíte za akční cenu 699 900 Kč (motor 2,0 EcoBlue 110 kW, manuální převodovka, výbava Titanium). Námi testovaný vůz měl silnější motorizaci, automatickou převodovku, pohon všech kol a výbavový paket ST-Line (standardní cena 1 019 900 Kč), na dalších více než 200 tisíc pak vyšla dodatečná příplatková výbava, konečná cena se tak vyšplhala na 1 235 700 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový řadový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 995 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 koní) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 2 000 až 3 000 ot./min. |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 834 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,9 sekundy |
Maximální rychlost | 206 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 64 litrů |
Kola a pneumatiky | 245/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 796/1 916/1 655 mm |
Rozvor | 2 849 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 700 litrů/pětimístné uspořádání |