Hlavní obsah

Ford RS200 – silniční verze rallye legendy je na prodej

Foto: bringatrailer.com

V porovnání se soudobou konkurencí mělo jen relativně skromný přeplňovaný 1,8l čtyřválec, bylo ale velmi lehké – RS200 vážila jen 1100 kg

Skupina B byla zajímavá epocha motorsportu. Netrvala zrovna dlouho, ale přesto se nesmazatelně zapsala do historie tím, že vyprodukovala nespočet doslova oheň plivajících monster, která nakonec byla odsouzena k zániku jako příliš nebezpečná. Ale ještě předtím stihli výrobci pustit do světa také pár silničních verzí těchto dravců.

Článek

Jedním z nich je i Ford RS200. Předchůdkyně dnešní Mezinárodní automobilové federace FIA totiž tehdy požadovala po každém z výrobců vyrobit určitý počet silničních verzí svého soutěžního speciálu, jinak by nemohl vystartovat ani do první rychlostní zkoušky. A díky tomu se vedle silniční Lancie Delta S4 nebo Renaultu 5 Turbo zrodilo taky tohle – Ford RS200.

Nenechte se zmást 1,8l čtyřválcem, díky macatému turbodmychadlu dával i v silniční verzi 250 koní, což s hmotností 1190 kg dokázalo slušně zacvičit. Vzhledem k vzácnosti auta je jen mizivá šance, že jedno potkáte u jednoho z renomovaných autobazarů – ale čas od času se jedno vyskytne na nějakém inzertním serveru nebo na nějaké aukci. A stejně jako se rychle objeví, tak se po nich zpravidla i stejně rychle zapráší.

Tento černý zázrak se nedávno objevil na americkém serveru Bring A Trailer za 280 tisíc dolarů, což není v českých korunách méně než 6,3 milionu. Velký podíl na tom má i fakt, že auto má najeto jen 1135 mil, takže nějakých 1835 kilometrů. Tomu odpovídá i interiér – volant z modelu XR3i není ošoupaný, stejně tak skořepinová sedadla. Má se za to, že jde o jeden z pouhých dvou kusů v příplatkové výhružné černé barvě.

Není tajemstvím, že silniční verze speciálů ze Skupiny B dlouho ležely ladem na showroomech a v depozitech. Podobně na tom byla tato RS200, vyrobená v Británii v roce 1986 – k prvnímu majiteli v USA se dostala až na úsvitu devadesátých let, přičemž v roce 1997 se opět vrátila do Británie a dlouho pak byla v muzeu David Sutton Motorsports Museum. Opět „na značkách“ pak byla od roku 2006 a poté se vrátila na americký kontinent. Na takové kladivo je auto i překvapivě slušně vybavené – má rádio a okna „v elektrice“. Vás by ale měla zajímat spíš obepínající sedadla Recaro, a že jde o verzi s továrním kitem, který zvedal výkon na 350 koní.

Načítám