Hlavní obsah

Ford Puma ST vs. Ford Puma – Souboj hravých šelem

Foto: Jakub Deml
Aktualizováno

Líbivý crossover Ford Puma přijíždí ve sportovní verzi slibující pořádnou porci zábavy za volantem díky ostré technice vypůjčené z Fiesty ST, našeho oblíbeného dostupného hot hatche. Dokáže ale své sliby splnit? A dokáže navázat na pověst původního kupé, jehož jméno si přivlastnil? Je na čase posadit za volant sentimentálního novináře a zjistit, jestli mají tahle dvě auta kromě jména vůbec něco společného.

Článek

Říct, že mám k původnímu Fordu Puma osobní vztah, by bylo hrubým podceněním situace. Bylo to první auto, které jsem si koupil, a za těch osm let vlastnictví jsem s ním zažil spoustu krásného (taky něco méně potěšujícího) – naučilo mě řídit, otevřelo mi dveře do světa sportovních aut a přitáhlo mě k automobilové novinařině. Dodnes na Pumičku nedám dopustit. Takže mám samozřejmě plné právo cítit se dotčený, že Ford vzal slavné jméno a přilepil ho na SUV. Jenže mě to netrápí – tedy pokud nová Puma ST ukáže, že s ní může být zábava…

Laťka je ale proklatě vysoko. Původní Puma narozená v roce 1997 zvenku možná vypadá jako roztomilá kočička, kterou byste nejraději pomazlili, ale umí taky ukázat pěkně nabroušené drápy: přituhlý podvozek, unikátní motor 1,7l vyladěný Yamahou na výkon 125 koní (každý motor letět z motorárny ve Španělsku k japonským specialistům a zase zpět) a skvělý pětistupňový manuál z ní dělal juniorský sporťák.

Foto: Jakub Deml

Vypadá jako pudřenka na kolech, ale jezdí fantasticky!

Především ale měla duši, to nehmatatelné a nepopsatelné cosi, co odděluje dobrá auta od těch skutečně skvělých. Prožeňte ji na plný plyn a pocítíte její zápal pro věc a radost z pohybu. Motor točí sedm tisíc a jeho zátah i zvuk s každou tisícovkou krásně graduje, pak stačí rychlý pohyb zápěstím a totéž se opakuje na další kvalt za jadrného vrčení, před vinglem podřadíte s přesným meziplynem, čumák se ochotně vrhne do zatáčky a podvozek krásně drží stopu – až do momentu, kdy povolíte na plynu a záď se ladně sklouzne bokem. A vy se za volantem smějete jako blázen. Jo, přesně takhle by měla jezdit zábavná předokolka!

Nová Puma ST se tedy bude muset pořádně vytáhnout. Naděje vzbuzuje srdce implantované z povedené Fiesty ST – její přeplňovaný tříválec má poctivých 200 koní a správně točivý charakter k tomu. Kromě toho má ST oproti sériové Pumě přepracovaný podvozek (zadní náprava s torzní příčkou o 50 % tužší) s novými tlumiči a stabilizátory, strmější řízení (o 25 %), výkonnější brzdy (vpředu o průměru 325 mm) a elektronicky ovládaný diferenciál (umožňující vektorování točivého momentu) mezi předními koly obutými do 19palcových pneumatik Michelin Pilot Sport 4S vyvinutých speciálně pro tohle auto. Hardware vypadá velmi v pořádku, ale co ta duše? Je čas vklouznout za volant a zmáčknout startovací tlačítko…

Foto: Jakub Deml

Nová Puma ST je daleko rychlejší než její předchůdce

Rozdíly jsou patrné hned zkraje, a to teď nemyslím jen srovnání luxusně vybavené a supermoderní kabiny nové Pumy s holobytem v té staré. Jde hlavně o to, že v Pumě ST možná sedíte o něco výš, ale cítíte se víc obklopeni autem, jste víc jeho součástí – částečně i proto, že vás nové anatomické sedadlo od Recara obejme víc než (příplatková) Recara v původní Pumě.

Ale větším překvapení pro mě je přímější řízení a mechanicky působící řazení novinky. Taky se mi líbí kurážný projev tříválce, který naštvaně vrčí pod plynem (a prská do výfuku po jeho povolení) a nadšeně točí a točí a točí – až mě občas zastavilo pocukávání v omezovači. Výkon 200 koní na běžnou okresku naprosto dostačuje, což dokazuje čas zrychlení na stovku za 6,7 sekundy. Díky přeplňování máte navíc na povel zátah 320 Nm už od 1 600 otáček a bez čekání, odezva na plyn je až překvapivě bryskní, takže i pružná akcelerace je hodně svižná – minulou Pumu na rovince snadno necháte v prachu za sebou…

A v zatáčkách jí ujedete ještě víc – Puma ST se totiž může opřít o vyšší stabilitu tuhého podvozku a gripu 19palcových kol, přitom ale předvádí přesnost a hbitost, která starší kupé strčí s přehledem do kapsy. Nováček se totiž radostně vrhá do zatáček a hbitě se jimi prosmýkne, řídit můžete volantem i plynem a přímo cítíte, jak Puma ST tančí po povrchu po špičkách připravená na povel bleskově změnit směr. Jasně, Fiesta ST by byla ještě o něco mrštnější – jak by taky ne, když je menší, nižší a o metrák lehčí – ale Puma ST předvádí takové výkony, že vymaže všechny vaše předsudky o tom, že SUV neumí jezdit. A vše, co dělá, provádí s pravým nadšením, které proslavilo i původní Pumu.

Wow! Vážně mě překvapilo, jak moc jsou si ta dvě auta podobná. Jasně, technický pokrok dvou dekád je znát, ale z obou vozů cítíte tu samou řidičskou přístupnost a radost z pohybu, které vám dopřejí ničím neředěnou radost z řízení. Novou Pumu ST je prostě potěšení prohánět po okreskách, točit její motor a vrhat se s ní do zatáček. Oproti původní Pumě je ale daleko praktičtější (už jste se někdy snažili dostat něco nebo někoho na zadní sedadla třídveřového kupé?), technicky pokročilejší a mnohem lépe vybavená. A že stojí 750 tisíc korun? Tak přesně tolik stála původní Puma, když byla nová…

Technické údajeFord Puma ST (2020)Ford Puma (1997)
Motorřadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříčřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 497 cm31 679 cm3
Výkon200 koní125 koní
Točivý moment320 Nm157 Nm
Převodovkamanuální, 6 stupňůmanuální, 5 stupňů
Pohonpředních kolpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 358 kg1 038 kg
Akcelerace 0-100 km/h6,7 s9,2 s
Maximální rychlost220 km/h203 km/h
Spotřeba (kombinace)6,9 l/100 km7,4 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l40 l
Kola a pneumatiky225/40 R19195/50 R15
Rozměry (délka/šířka/výška)4 226/1 805/1 533 mm3 984/1 837/1 315 mm
Rozvor2 588 mm2 446 mm
Objem zavazadlového prostoru456 l240 l
Načítám