Článek
Říct, že mám k původnímu Fordu Puma osobní vztah, by bylo hrubým podceněním situace. Bylo to první auto, které jsem si koupil, a za těch osm let vlastnictví jsem s ním zažil spoustu krásného (taky něco méně potěšujícího) – naučilo mě řídit, otevřelo mi dveře do světa sportovních aut a přitáhlo mě k automobilové novinařině. Dodnes na Pumičku nedám dopustit. Takže mám samozřejmě plné právo cítit se dotčený, že Ford vzal slavné jméno a přilepil ho na SUV. Jenže mě to netrápí – tedy pokud nová Puma ST ukáže, že s ní může být zábava…
Laťka je ale proklatě vysoko. Původní Puma narozená v roce 1997 zvenku možná vypadá jako roztomilá kočička, kterou byste nejraději pomazlili, ale umí taky ukázat pěkně nabroušené drápy: přituhlý podvozek, unikátní motor 1,7l vyladěný Yamahou na výkon 125 koní (každý motor letět z motorárny ve Španělsku k japonským specialistům a zase zpět) a skvělý pětistupňový manuál z ní dělal juniorský sporťák.
Především ale měla duši, to nehmatatelné a nepopsatelné cosi, co odděluje dobrá auta od těch skutečně skvělých. Prožeňte ji na plný plyn a pocítíte její zápal pro věc a radost z pohybu. Motor točí sedm tisíc a jeho zátah i zvuk s každou tisícovkou krásně graduje, pak stačí rychlý pohyb zápěstím a totéž se opakuje na další kvalt za jadrného vrčení, před vinglem podřadíte s přesným meziplynem, čumák se ochotně vrhne do zatáčky a podvozek krásně drží stopu – až do momentu, kdy povolíte na plynu a záď se ladně sklouzne bokem. A vy se za volantem smějete jako blázen. Jo, přesně takhle by měla jezdit zábavná předokolka!
Nová Puma ST se tedy bude muset pořádně vytáhnout. Naděje vzbuzuje srdce implantované z povedené Fiesty ST – její přeplňovaný tříválec má poctivých 200 koní a správně točivý charakter k tomu. Kromě toho má ST oproti sériové Pumě přepracovaný podvozek (zadní náprava s torzní příčkou o 50 % tužší) s novými tlumiči a stabilizátory, strmější řízení (o 25 %), výkonnější brzdy (vpředu o průměru 325 mm) a elektronicky ovládaný diferenciál (umožňující vektorování točivého momentu) mezi předními koly obutými do 19palcových pneumatik Michelin Pilot Sport 4S vyvinutých speciálně pro tohle auto. Hardware vypadá velmi v pořádku, ale co ta duše? Je čas vklouznout za volant a zmáčknout startovací tlačítko…
Rozdíly jsou patrné hned zkraje, a to teď nemyslím jen srovnání luxusně vybavené a supermoderní kabiny nové Pumy s holobytem v té staré. Jde hlavně o to, že v Pumě ST možná sedíte o něco výš, ale cítíte se víc obklopeni autem, jste víc jeho součástí – částečně i proto, že vás nové anatomické sedadlo od Recara obejme víc než (příplatková) Recara v původní Pumě.
Ale větším překvapení pro mě je přímější řízení a mechanicky působící řazení novinky. Taky se mi líbí kurážný projev tříválce, který naštvaně vrčí pod plynem (a prská do výfuku po jeho povolení) a nadšeně točí a točí a točí – až mě občas zastavilo pocukávání v omezovači. Výkon 200 koní na běžnou okresku naprosto dostačuje, což dokazuje čas zrychlení na stovku za 6,7 sekundy. Díky přeplňování máte navíc na povel zátah 320 Nm už od 1 600 otáček a bez čekání, odezva na plyn je až překvapivě bryskní, takže i pružná akcelerace je hodně svižná – minulou Pumu na rovince snadno necháte v prachu za sebou…
A v zatáčkách jí ujedete ještě víc – Puma ST se totiž může opřít o vyšší stabilitu tuhého podvozku a gripu 19palcových kol, přitom ale předvádí přesnost a hbitost, která starší kupé strčí s přehledem do kapsy. Nováček se totiž radostně vrhá do zatáček a hbitě se jimi prosmýkne, řídit můžete volantem i plynem a přímo cítíte, jak Puma ST tančí po povrchu po špičkách připravená na povel bleskově změnit směr. Jasně, Fiesta ST by byla ještě o něco mrštnější – jak by taky ne, když je menší, nižší a o metrák lehčí – ale Puma ST předvádí takové výkony, že vymaže všechny vaše předsudky o tom, že SUV neumí jezdit. A vše, co dělá, provádí s pravým nadšením, které proslavilo i původní Pumu.
Wow! Vážně mě překvapilo, jak moc jsou si ta dvě auta podobná. Jasně, technický pokrok dvou dekád je znát, ale z obou vozů cítíte tu samou řidičskou přístupnost a radost z pohybu, které vám dopřejí ničím neředěnou radost z řízení. Novou Pumu ST je prostě potěšení prohánět po okreskách, točit její motor a vrhat se s ní do zatáček. Oproti původní Pumě je ale daleko praktičtější (už jste se někdy snažili dostat něco nebo někoho na zadní sedadla třídveřového kupé?), technicky pokročilejší a mnohem lépe vybavená. A že stojí 750 tisíc korun? Tak přesně tolik stála původní Puma, když byla nová…
Technické údaje | Ford Puma ST (2020) | Ford Puma (1997) |
---|---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 | 1 679 cm3 |
Výkon | 200 koní | 125 koní |
Točivý moment | 320 Nm | 157 Nm |
Převodovka | manuální, 6 stupňů | manuální, 5 stupňů |
Pohon | předních kol | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 358 kg | 1 038 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,7 s | 9,2 s |
Maximální rychlost | 220 km/h | 203 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9 l/100 km | 7,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 l | 40 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R19 | 195/50 R15 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 226/1 805/1 533 mm | 3 984/1 837/1 315 mm |
Rozvor | 2 588 mm | 2 446 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 456 l | 240 l |