Hlavní obsah

Ford Puma dlouhodobě – Český bestseller modrého oválu

Foto: Michal Jirák

Ford Puma momentálně válí v žebříčku prodejnosti značky. Tušíte proč? Abychom to zjistili, jeden kousek jsme si půjčili a zjišťovali důvody

Když reinkarnovaná Puma přišla na trh v podobě malého SUV, nikdo si nedokázal tipnout, jak moc úspěšná bude. Svěží evropský design sice lákal, ale nejednoho kupce nakonec odradila vyšší cena. Finanční politika Fordu se však nedávno změnila a kompaktní šelma mezitím vyskočila do čela prodejnosti. Jak na tom vůz je z dlouhodobého hlediska? Vyzkoušeli jsme to a přinášíme vám spoustu praktických poznatků.

Článek

Ford Puma není úplně neznámé jméno. Mnozí si ho jistě vybaví jako malé sportovní kupé z konce 90. let, postavené na platformě tehdejší Fiesty. Sdílené základy a obdobný tvar předních světel zůstaly zachovány, ovšem jinak se bavíme o jiném a daleko zajímavějším autě.

Na úvod je třeba říci, že jde o kompaktní SUV, což značí dosažení první mety k úspěchu. Auta tohoto typu teď zkrátka frčí, ať už kvůli rozměrům, užitečnosti nebo trendům. Designově se rovněž díváme na atraktivní model, který se netopí v šedi nudných linií, případně hranatých tvarů. Když vozidlo prozkoumáte blíže, najdete pár chytrých detailů, třeba zpětná zrcátka umístěná na dveřích, zajišťující širší (bezpečnější) výhled z kabiny.

Foto: Michal Jirák

Povšimněte si zpětných zrcátek umístěných na dveřích. Díky nim vůz nabídne daleko širší výhled z kabiny

Uvnitř tedy nebude nuda, ovšem ani žádná divočina. Palubní deska jde ruku v ruce s Fiestou, nicméně je vylepšena několika praktickými benefity. Takřka okamžitě zaujme digitální přístrojový štít s proměnlivou grafikou, sice neumí zrcadlit mapu jako třeba konkurenční Škoda Kamiq, ale poskytne přehledné a jemně vykreslené řidičské údaje. Před očima máte tedy prakticky vše potřebné – od rychlosti po právě přehrávanou skladbu.

Uprostřed a ve vyvýšené pozici pracuje dotyková obrazovka multimediálního centra se svižným softwarovým rozhraním. K nastavení funkcí přijdou vhod též fyzické ovladače, jež z aut celkově mizí, proto jsme rádi, když nějaký výrobce ještě nezahazuje klasické knoflíky do žita. Výtky máme akorát k navigaci a její slabší grafice, místy k nelogickému plánování trasy (zbytečné odbočky, nesmyslné objížďky apod.). Pokud nativním aplikacím nevěříte, lze samozřejmě povolat do zbraně mobilní konektivitu.

Foto: Michal Jirák

SUV potěší příjemným digitálním přístrojovým štítem s proměnlivou grafikou

Boční výplně dveří překvapí širším textilním čalouněním. Ptáte se, k čemu že je to dobré? Vzpomeňte si, jestli v autě občas nemáte tendence vyšvihnout levý loket do odpočinkové pozice na vrchol tapecírunku. Máte, viďte? No a většinou jsou na předmětném místě jen tvrdé plasty, nicméně ne u Pumy. V rámci celkového dojmu na vás dýchá jemná prémiovost. Jasně, že nesedíte v luxusu od Rolls-Royce, ale také nemáte pocit lacinosti (Dacia) nebo přehlídky multibarevných nevkusných plastů jako třeba u základních specifikací Audi Q3.

Kromě toho dáte do dveří vpředu klidně velkou 1,75litrovou lahev bez toho, abyste o ni brkali kolenem. Pro mnoho uživatelů jsou nápojové nosiče malichernostmi, ale na delších trasách jde o neocenitelné pomocníky. Mezi vysloveně povedené vychytávky řadíme zadní plato, které se zvedá spolu s pátými dveřmi, proto při nakládání bagáže absolutně nepřekáží.

Foto: Michal Jirák

Širší textilní čalounění dveřních výplní patří k zajímavým přednostem Pumy

Šelma na tlačítko

Pod kapotu testované Pumy zastavěl Ford litrový tříválec vylepšený mild-hybridní technologií, což dá ve výsledku výkon 155 koní a 240 Nm točivého momentu. Jednotka se projevuje celkem hrubě až vrčivě. Zkrátka díky tomu, že má jen tři písty, zní trochu jako rozzlobený vysavač. Někteří lidé se takových motorů bojí nebo nefandí jejich projevu, proto si třeba BMW i Mercedes dávají dost záležet na tom, aby jejich agregáty zněly přirozeněji (čtyřválcověji). U Fordu to zřejmě tolik neřeší.

Podstata spojení elektromotoru a maloobjemového spalováku dává smysl z hlediska ekonomiky. Budete se divit, ale vůz s 42litrovou palivovou nádrží ujede v kombinovaném režimu před rozsvícením hladového oka necelých 600 kilometrů, což je hodně slušný výsledek. V rámci testu jsme se v chladnějším říjnovém období pohybovali v městském nebo dálniční provozu za sedm litrů na sto, zatímco okresky šly zvládnout klidně za necelých šest litrů.

Foto: Michal Jirák

V případě mild-hybridu od Fordu funguje elektromotor pouze jako prostředek k úspoře paliva, nebo naopak k vyššímu výkonu

Motorizace v souznění s přesným šestirychlostním manuálem mění charakter dle zvoleného jízdního profilu. V úsporném módu počítače omezují reakce na plyn a grafika přístrojovky ponouká řidiče k šetrné akceleraci. Výchozí (standardní) nastavení sází na ekonomického rádce k řazení, jenže jeho poslouchání vede k podtáčení motoru. Tenhle EcoBoost pod hladinou 1 800 otáček za minutu většinou protestuje bručením a potlačenými vibracemi, spokojený je až ve vyšších (nad 2 000) obrátkách.

Někdy to s nimi lehce přehání, tedy kvůli převodům šestirychlostního manuálu. Při tachometrové rychlosti 130 kilometrů za hodinu motor točí okolo 3 000 otáček za minutu, což je možná až zbytečně moc. Být šestka o něco delší, jistě by i benzinový apetit na dálnicích klesnul.

Foto: Michal Jirák

Koukněte na zadní plato. Otevírá se spolu s pátými dveřmi a při nakládání věcí vůbec nepřekáží

Mimo dalších nastavení na sníh nebo nezpevněný povrch jsme důkladně vyzkoušeli sportovní režim. A hle, Puma se najednou změnila. Ostřejší reakce na plyn, podmanivější zvuk tří pracujících válců a velice častá dopomoc elektromotoru, to je v součtu oněch 155 kobyl v zápřahu. Oživlé SUV najednou kouzlí úsměvy na rtech a v kombinaci s odladěnou převodovkou poskytne poměrně milý řidičský zážitek. Jistě v dynamickém módu nebudete jezdit pořád, přece jen neřídíte Hyundai i30 N, ale čas od času se rozhodně odhodláte Pumu kvalitně vyvenčit.

Ford Puma v ČeskuFord Puma v Evropě
Nejprodávanější výbavy: Titanium, ST-LineNejprodávanější výbavy: ST-Line, ST-Line X
Nejprodávanější agregát: 1.0 mHEV, 125 koní, 6MTNejprodávanější agregát: 1.0 mHEV, 125 koní, 6MT
Nejoblíbenější barvy: červená, šedáNejoblíbenější barvy: červená, šedá

Neopomínáme pohodlí, to zde hraje prim. I přes svoje schopnosti vůz nemá sportovní ambice, nechává je totiž nedávno představené variantě ST. Podvozek je naladěný k absorbování nerovností, v zátěži je houpavý a v ostrých zatáčkách na vás znatelněji působí boční síly. Nejde o závadu, nýbrž o vlastnosti většiny aut s vyšším těžištěm (SUV, MPV, aj.).

Foto: Michal Jirák

Ačkoli vůz vypadá dynamicky, sportovní ambice nechává variantě ST. Standardní Puma hraje především na komfortní notu

Fiesta na chůdách

Nová Puma je vlastně taková SUV Fiesta, což vůbec není na škodu. Se svým sesterským modelem totiž sdílí vysokou míru ergonomie, technologie, příjemné materiály a další praktické prvky, nicméně v lecčem přidává i něco navíc. Bavíme se třeba o prostoru, obřím kufru s dvojitou podlahou a odtokovým víčkem (konečně si máte kam dát mokré věci), digitální přístrojovce a o chytrých odkládacích přihrádkách.

Automobilka u nás navíc významně snížila ceny, proto lze slušně vybavený základ pořídit za 439 900 Kč, nebo se naopak nechat hýčkat luxusní edicí Vignale za částku startující na 569 900 Kč. Tím důležitým sdělením vlastně je, že si za ceníkovou cenu okolo 500 000 Kč můžete dovolit Pumu v hodně solidním provedení.

Svěží SUV jasně ukazuje, že Ford myslí i na Evropany a jeho doménou nejsou jen Mustang či F-150. Svalnatější sourozenec Fiesty není dokonalým autem, nýbrž povedeným specifickým produktem pro starý kontinent, díky čemuž roste na popularitě. A u nás dokonce natolik, že mluvíme o nejprodávanějším modelu značky v Česku. Vzhledem ke kvalitám Pumy a jejímu zaměření na masy se tomu koneckonců nedivíme…

Načítám