Článek
Ford Puma není úplně neznámé jméno. Mnozí si ho jistě vybaví jako malé sportovní kupé z konce 90. let, postavené na platformě tehdejší Fiesty. Sdílené základy a obdobný tvar předních světel zůstaly zachovány, ovšem jinak se bavíme o jiném a daleko zajímavějším autě.
Na úvod je třeba říci, že jde o kompaktní SUV, což značí dosažení první mety k úspěchu. Auta tohoto typu teď zkrátka frčí, ať už kvůli rozměrům, užitečnosti nebo trendům. Designově se rovněž díváme na atraktivní model, který se netopí v šedi nudných linií, případně hranatých tvarů. Když vozidlo prozkoumáte blíže, najdete pár chytrých detailů, třeba zpětná zrcátka umístěná na dveřích, zajišťující širší (bezpečnější) výhled z kabiny.
Uvnitř tedy nebude nuda, ovšem ani žádná divočina. Palubní deska jde ruku v ruce s Fiestou, nicméně je vylepšena několika praktickými benefity. Takřka okamžitě zaujme digitální přístrojový štít s proměnlivou grafikou, sice neumí zrcadlit mapu jako třeba konkurenční Škoda Kamiq, ale poskytne přehledné a jemně vykreslené řidičské údaje. Před očima máte tedy prakticky vše potřebné – od rychlosti po právě přehrávanou skladbu.
Uprostřed a ve vyvýšené pozici pracuje dotyková obrazovka multimediálního centra se svižným softwarovým rozhraním. K nastavení funkcí přijdou vhod též fyzické ovladače, jež z aut celkově mizí, proto jsme rádi, když nějaký výrobce ještě nezahazuje klasické knoflíky do žita. Výtky máme akorát k navigaci a její slabší grafice, místy k nelogickému plánování trasy (zbytečné odbočky, nesmyslné objížďky apod.). Pokud nativním aplikacím nevěříte, lze samozřejmě povolat do zbraně mobilní konektivitu.
Boční výplně dveří překvapí širším textilním čalouněním. Ptáte se, k čemu že je to dobré? Vzpomeňte si, jestli v autě občas nemáte tendence vyšvihnout levý loket do odpočinkové pozice na vrchol tapecírunku. Máte, viďte? No a většinou jsou na předmětném místě jen tvrdé plasty, nicméně ne u Pumy. V rámci celkového dojmu na vás dýchá jemná prémiovost. Jasně, že nesedíte v luxusu od Rolls-Royce, ale také nemáte pocit lacinosti (Dacia) nebo přehlídky multibarevných nevkusných plastů jako třeba u základních specifikací Audi Q3.
Kromě toho dáte do dveří vpředu klidně velkou 1,75litrovou lahev bez toho, abyste o ni brkali kolenem. Pro mnoho uživatelů jsou nápojové nosiče malichernostmi, ale na delších trasách jde o neocenitelné pomocníky. Mezi vysloveně povedené vychytávky řadíme zadní plato, které se zvedá spolu s pátými dveřmi, proto při nakládání bagáže absolutně nepřekáží.
Šelma na tlačítko
Pod kapotu testované Pumy zastavěl Ford litrový tříválec vylepšený mild-hybridní technologií, což dá ve výsledku výkon 155 koní a 240 Nm točivého momentu. Jednotka se projevuje celkem hrubě až vrčivě. Zkrátka díky tomu, že má jen tři písty, zní trochu jako rozzlobený vysavač. Někteří lidé se takových motorů bojí nebo nefandí jejich projevu, proto si třeba BMW i Mercedes dávají dost záležet na tom, aby jejich agregáty zněly přirozeněji (čtyřválcověji). U Fordu to zřejmě tolik neřeší.
Podstata spojení elektromotoru a maloobjemového spalováku dává smysl z hlediska ekonomiky. Budete se divit, ale vůz s 42litrovou palivovou nádrží ujede v kombinovaném režimu před rozsvícením hladového oka necelých 600 kilometrů, což je hodně slušný výsledek. V rámci testu jsme se v chladnějším říjnovém období pohybovali v městském nebo dálniční provozu za sedm litrů na sto, zatímco okresky šly zvládnout klidně za necelých šest litrů.
Motorizace v souznění s přesným šestirychlostním manuálem mění charakter dle zvoleného jízdního profilu. V úsporném módu počítače omezují reakce na plyn a grafika přístrojovky ponouká řidiče k šetrné akceleraci. Výchozí (standardní) nastavení sází na ekonomického rádce k řazení, jenže jeho poslouchání vede k podtáčení motoru. Tenhle EcoBoost pod hladinou 1 800 otáček za minutu většinou protestuje bručením a potlačenými vibracemi, spokojený je až ve vyšších (nad 2 000) obrátkách.
Někdy to s nimi lehce přehání, tedy kvůli převodům šestirychlostního manuálu. Při tachometrové rychlosti 130 kilometrů za hodinu motor točí okolo 3 000 otáček za minutu, což je možná až zbytečně moc. Být šestka o něco delší, jistě by i benzinový apetit na dálnicích klesnul.
Mimo dalších nastavení na sníh nebo nezpevněný povrch jsme důkladně vyzkoušeli sportovní režim. A hle, Puma se najednou změnila. Ostřejší reakce na plyn, podmanivější zvuk tří pracujících válců a velice častá dopomoc elektromotoru, to je v součtu oněch 155 kobyl v zápřahu. Oživlé SUV najednou kouzlí úsměvy na rtech a v kombinaci s odladěnou převodovkou poskytne poměrně milý řidičský zážitek. Jistě v dynamickém módu nebudete jezdit pořád, přece jen neřídíte Hyundai i30 N, ale čas od času se rozhodně odhodláte Pumu kvalitně vyvenčit.
Ford Puma v Česku | Ford Puma v Evropě |
---|---|
Nejprodávanější výbavy: Titanium, ST-Line | Nejprodávanější výbavy: ST-Line, ST-Line X |
Nejprodávanější agregát: 1.0 mHEV, 125 koní, 6MT | Nejprodávanější agregát: 1.0 mHEV, 125 koní, 6MT |
Nejoblíbenější barvy: červená, šedá | Nejoblíbenější barvy: červená, šedá |
Neopomínáme pohodlí, to zde hraje prim. I přes svoje schopnosti vůz nemá sportovní ambice, nechává je totiž nedávno představené variantě ST. Podvozek je naladěný k absorbování nerovností, v zátěži je houpavý a v ostrých zatáčkách na vás znatelněji působí boční síly. Nejde o závadu, nýbrž o vlastnosti většiny aut s vyšším těžištěm (SUV, MPV, aj.).
Fiesta na chůdách
Nová Puma je vlastně taková SUV Fiesta, což vůbec není na škodu. Se svým sesterským modelem totiž sdílí vysokou míru ergonomie, technologie, příjemné materiály a další praktické prvky, nicméně v lecčem přidává i něco navíc. Bavíme se třeba o prostoru, obřím kufru s dvojitou podlahou a odtokovým víčkem (konečně si máte kam dát mokré věci), digitální přístrojovce a o chytrých odkládacích přihrádkách.
Automobilka u nás navíc významně snížila ceny, proto lze slušně vybavený základ pořídit za 439 900 Kč, nebo se naopak nechat hýčkat luxusní edicí Vignale za částku startující na 569 900 Kč. Tím důležitým sdělením vlastně je, že si za ceníkovou cenu okolo 500 000 Kč můžete dovolit Pumu v hodně solidním provedení.
Svěží SUV jasně ukazuje, že Ford myslí i na Evropany a jeho doménou nejsou jen Mustang či F-150. Svalnatější sourozenec Fiesty není dokonalým autem, nýbrž povedeným specifickým produktem pro starý kontinent, díky čemuž roste na popularitě. A u nás dokonce natolik, že mluvíme o nejprodávanějším modelu značky v Česku. Vzhledem ke kvalitám Pumy a jejímu zaměření na masy se tomu koneckonců nedivíme…