Článek
Přivítejte Mustang Mach-E, první samostatný elektromobil Fordu. Jeho design se hodně nechává inspirovat současnou podobou legendárního osmiválcového kupé Mustang, ale pojetí je zcela odlišné – jde o čtyřdveřový crossover. To zní jako velmi cynické marketingové cvičení, které Ford zcela nedávno předvedl na crossoveru Puma…
A taky z velké míry je, ale na druhou stranu je výsledkem pohledné, 4,7 metru dlouhé auto, které by se mohlo dobře prodávat – a o to jde u aut především. Mach-E si z Mustangu bere jeho zamračený výraz, svalnaté tvary vyboulené kapoty i vytažených blatníků, splývající záď ve stylu Fastback a typická koncová světla z pruhů. Jenže přední maska je u Mach-E zaslepená, pod linii střechy se schovají čtyři dveře a hlavy čtyř cestujících a zadní světla mají speciální světelný ocásek. Je to jako klasická rocková skladba zmixovaná mladým DJem do moderní elektronické podoby – pamětníci originálu si drbou hlavu, ale mladší generace jásá.
V kabině podobnost s Mustangem začíná a končí u znáčku běžícího koně na středu volantu, zbytek interiéru pak silně připomíná Teslu. Především tím gigantickým centrálním dotykovým displejem infotainmentu (úhlopříčku má 15,5 palce), který doplňuje menší informativní displej o úhlopříčce 10,2 palce přímo před řidičem. Absence klasického motoru pak znamená, že se k dostatečně velkému zadnímu zavazadelníku (402 litrů) přidá ještě další stolitrový prostor pro bagáž, skrytý pod přední kapotou.
Technika má samozřejmě taky blíž k Tesle než k Mustangu. Základem je speciální šasi s bateriovým balíkem v podlaze a jedním či dvěma elektromotory. Konkrétních kombinací bude několik. Základem je buď malá (standardní dojezd – 288 článků a kapacita 75,7 kWh) nebo velká (prodloužený dojezd – 376 článků a kapacita 98,8 kWh) baterie. Právě podle baterie se řídí i hmotnost, sahající od 2 do 2,2 tuny.
Nezávisle na baterii je pak k dispozici pohon pouze zadních kol, případně všech kol, kdy dostane každá náprava svůj elektromotor. Výkony sahají v závislosti na verzi a výbavě od 255 koní a 414 Nm točivého momentu, až po 332 koní a 565 Nm. To ovšem jenom do chvíle, než začátkem příštího roku dorazí na trh varianta GT Performance. Ta totiž přinese hned 459 koní, 830 Nm a zrychlení z nuly na sto za přibližně 3,5 sekundy. Ať už se nám to líbí nebo ne – to jsou hodnoty, na které současný osmiválcový Mustang nestačí.
A co strašák jménem dojezd? Taky ten se hodně liší podle zvoleného ústrojí a výbavy. Základní verze s menší baterkou, ovšem doplněná pohonem všech kol, zvládne na nabití jen nějakých 340 kilometrů. Na druhé straně je pak dobře vybavená varianta Premium s velkou baterkou, ovšem pro změnu jen s pohonem zadních kol, a ta už zmákne přes 480 kilometrů. Nejvyšší nabíjecí výkon, který půjde do Mustangu Mach-E „hrnout“, dosahuje 150 kW. Na nejrychlejší nabíječce tak Mustangu přibývá dojezd tempem 76 kilometrů za 10 minut.
Tajně doufáme, že použití jména Mustang bude pro vývojáře natolik zavazující, že Mach-E dají do vínku dostatečně sportovní jízdní vlastnosti, precizní ovladatelnost a hbitost nejen v přímce, ale i v zatáčkách, abychom se za volantem mohli trochu pobavit. Jaguar I-Pace i Porsche Taycan už ukázali, že elektromobil vážně nemusí být jen nudný dopravní prostředek, ale může jít o skutečně řidičský nástroj.
Primárně je však Mustang Mach-E typický halo car, nepřehlédnutelné auto, které má strhnout pozornost k Fordu a jeho další vlně rozumnějších elektrifikovaných modelů – aktuálně dostupných plug-in hybridů i připravovaných elektromobilů, které brzy vtrhnou na trh. A jako takový funguje Mach-E naprosto perfektně. Uvidíme ještě, jak si povede na silnici…
Na úplný konec by se slušelo zveřejnit i ceny. Mustang Mach-E bude na trhu startovat od nějakých 900 tisíc korun, ačkoliv zaváděcí limitovaná edice First vyjde přibližně na dvojnásobek.