Hlavní obsah

Ford GT40 Roadster je jediný svého druhu a čeká ho aukce

Foto: Mecum Auctions

Tento Ford GT40 je jediný s karoserií roadster, který se účastnil závodu Le Mans. Zároveň je je pouze jedním ze dvou, které se dodnes dochovaly

Pokud na našich stránkách někomu chyběl nějaký ten sběratelský „špek“, nějaká veteránská rarita, pak to rovnou napravíme. Tento konkrétní Ford GT40 je tak výjimečný a tak ojedinělý, že jde dost možná o nejvzácnější sportovní Ford dvacátého století – nebo přinejmenším jeho druhé poloviny. Je z roku 1965 a má snad všechny atributy, které by legendární a jen stěží docenitelný veterán měl mít, a to je hlučný atmosférický osmiválec, závodní historii a v očích sběratelů snad to nejdůležitější – extrémní vzácnost.

Článek

Pozorný nebo věrný čtenář (případně obojí) si řekne, že tady něco nehraje. Že tohle auto už někde viděl. Ta domněnka je správná, neboť přesně o této „gé-té-čtyřicítce“ jste si tu mohli přečíst poměrně nedávno. A věřte nebo ne, ale tento konkrétní stroj s označením šasi GT/109 je jeden z pouhých pěti vyrobených roadsterů a jediný ze všech pěti, který se účastnil Le Mans. A co víc, je opět na prodej! A jakoby to nebylo málo, šasi GT/109 je jedno z pouhých dvou kusů GT40 Roadster, které se nakonec dochovalo.

Foto: Mecum Auctions

GT40 Roadster poháněl osvědčený 4,7l osmiválec původem ze sporťáku Shelby Cobra

Podle dochovaných dokumentů šasi GT/109 prošlo tu a tam nějakou modifikací, které se týkaly hlavně motorového prostoru. Šlo o úpravy chladiče oleje umístěného po stranách, otvory v zadním nárazníku pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru, ale i zadní spoiler je o trochu vyšší. Klíčové panely karoserie potom byly upevněny pomocí rychloupínacích spon stejně jako kryt motorového prostoru. Podle všeho tyto změny byly provedeny právě s ohledem na účast vozu  ve slavném vytrvalostním závodě Le Mans.

Auto si tehdy u Fordu objednala firma samotného Carrolla Shelbyho, který se značně podílel na vývoji GT40. Ten ho následně poskytl francouzské divizi Fordu pro účast v závodu. Vůz byl vyroben v dubnu 1965 a poháněl jej osmiválec o objemu 289 kubických palců (tedy 4,7 litru) původem z dalšího Shelbyho slavného výtvoru, sporťáku jménem Cobra. Výkon zhruba 300 koní šel na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku od firmy ZF.

Do kokpitu šasi GT/109 pro závod Le Mans 1965 usedli Maurice Trintignant a Guy Ligier, museli však v jedenáctém kole odstoupit právě kvůli poruše převodovky. Pár let nato byl vůz stažen ze závodů, když jej v roce 1986 odkoupil hollywoodský kaskadér a automobilový nadšenec Dean Jeffries, který si vůz ponechal až do konce života.

Auto bylo poté svěřeno do péče Jeffriesova syna, než jej v roce 2013 odkoupila Dana Mecum, zakladatelka aukční společnosti Mecum Auctions. Následující majitel navrátil vozu jeho původní vzhled, přesně takový, jako když auto nastoupilo v Le Mans, aby následně získalo řadu ocenění na přehlídkách elegance. Tato podoba už mu s největší pravděpodobností zůstane. Cena se odhaduje v rozmezí 7,5 až 10 milionů dolarů (až 237 milionů Kč), ale nebylo by velkým překvapením, kdyby toto rozpětí bylo dokonce překonáno.

Načítám