Článek
Aktuální generace Fordu Focus RS má 350 koní, tedy přesně tolik, kolika se chlubila limitovaná edice druhé generace ve speciální edici RS500. Všichni tak nějak doufali, že se Ford pokusí postavit limitku i v téhle generaci a výkonem 400 koní "dorovná" např. Audi RS3 nebo Mercedes-Benz A45 AMG, aby se mohl zařadit mezi ty nejvýkonnější čtyřkolky. Automobilka ale na podobná volání zatím neslyší, takže to uznávaní američtí tuneři Mountune museli vzít do vlastních rukou. Za cca 100 tisíc Kč vám prodají a namontují kit, se kterým z Focusu vytáhnete o padesát koní víc a vylepšíte krouťák až na hranici 560 N.m. Kromě přeprogramované řídící jednotky jde mj. o výměnu intercooleru a posílení důležitých součástek v motoru. Za silnější brzdy a podobné srandy si ale musíte připlatit. Úprava se musí posuzovat nejen v absolutních číslech - křivka nástupu výkonu jasně ukazuje, že v nižších otáčkách je rozdíl oproti sérii mnohem větší a upravený Focus mnohem lépe táhne odspodu. Jenže je tu samozřejmě háček.
Mountune na rozdíl od svých jiných úprav není schopen tenhle balíček poskytnout v rámci tovární záruky. A to je docela průšvih, protože jakkoliv je čtyřsetkoňový Focus RS fajnovou nabídkou, která umožní poslat akceleraci z nuly na sto blíž čtyřsekundové hranici, s poruchou nějakého výraznějšího orgánu auta veškerá legrace končí. Tuning je vždycky tak trochu ruleta, ale dovedeme si představit, že opravy na zánovním Focusu RS budou v astronomických cifrách. Kdo se podobného rizika bojí, ten si ale s klidem může pořídit sérii. Užije si s ní tuny zábavy, a jakkoliv tahle čtyřkolka výkonově na Audi a Mercedes ztrácí, rozhodně je řidičtější a díky chytrému diferenciálu o fous hbitější v zatáčkách. S manuálem a nefalšovaným "rukávem" bychom tak dali přednost Focusu i bez tuningové injekce.