Článek
Jedná se již o čtvrtou generaci tohoto populárního modelu, která přišla na trh v roce 2018. Vzhledově nový Focus Kombi nijak moc nepřekvapí, nebudí tolik pozornosti jako první dvě generace, které byly v té době výjimečné. Dnes už Focus nijak nešokuje, což ovšem neznamená, že by to nebylo povedené auto. Předku vozu dominuje výrazná šestiúhelníková maska chladiče, kterou doplňují efektní LED světlomety, dojem z námi testovaného vozu pak navíc umocňuje také příplatková modrá barva Desert Island.
Kdo někdy s Focusem jezdil, ví, že tohle auto je tak akorát velké. Uvnitř je prostorné, zároveň ale není žádný přehnaný mastodont a i na úzkých okreskách se s ním cítíte velmi kompaktně. A to si Focus přinesl i do své nejnovější generace.
Po usednutí do kabiny vozu oceníte, jak velký pokrok interiér udělal od předchozí generace. Vnitřek auta je více vzdušný, už se necítíte utiskováni středovým panelem a více místa je nově i na zadních sedadlech. K tomu zcela jistě dopomohlo prodloužení vozu, ke kterému vůči trojkovému Focusu došlo. Délka kombíku narostla o 112 mm na 4 668 mm, rozvor se zvětšil o 50 mm na 2 700 mm.
A jak to tedy uvnitř nového Focusu vypadá? Volně stojící displej infotainmentu o úhlopříčce osm palců je dobře na očích, a přirozeně tak dominuje celkem povedenému interiéru. Samotný infotainment je přitom přehledný, graficky zdařilý a s rychlou odezvou. Jako pozitivní hodnotíme také zachování ovládání klimatizace pomocí klasických tlačítek, které se za jízdy obsluhují o dost lépe než displej infotainmentu. Stejně tak kvitujeme možnost vypnutí start-stop systému tlačítkem na středovém panelu, což už dnes také není zdaleka samozřejmostí. Schovávat ovládání veškerých funkcionalit do útrob infotainmentu se nám zkrátka nezdá jako nejlepší řešení, i když se k tomu v poslední době uchyluje čím dál víc automobilek. Tady je ale svět ještě v pořádku.
Otočný volič automatické převodovky, který najdeme na středovém panelu Focusu, sice už dnes není žádným velkým unikátem, rozhodně ale zaujme a interiér příjemně osvěží. Sedadla jsou naopak spíše průměrná, jsou sice celkem pohodlná, ale nikterak dobře tvarovaná a nenadchne ani jejich materiál.
Pro zbytek interiéru toto ale neplatí a jeho zpracování i použité materiály musíme pochválit. Plasty na vrchu palubní desky jsou příjemně měkké, tvrdší plasty najdeme snad jen na středovém tunelu či ve výplních dveří, kde nejsou tolik na očích a běžně se jich příliš nedotýkáme.
Námi testovaný vůz nesl výbavový stupeň Titanium a celou řadu příplatků. Nechybí například vyhřívané čelní sklo, vyhřívaný volant, bezklíčkový přístup, parkovací asistent, adaptivní tempomat, který umí upravovat rychlost také podle dopravních značek, asistent jízdních pruhů, 17palcová kola z lehkých slitin nebo LED Matrix světlomety, díky kterým nemusíte vypínat dálková světla, ale ony samy vypínáním jednotlivých segmentů vykrývají ostatní automobily jedoucí proti vám nebo i ve stejném směru. Velmi dobře také hraje příplatkový audiosystém B Play s deseti reproduktory.
Fajn vychytávkou jsou pak plastové vyjížděcí chrániče dveří, které pomáhají ochránit proti odření nejen vaše auto, ale i ostatní vozy na parkovišti. Kdyby tuhle vychytávku měla všechna auta, svět by byl hned hezčí místo k životu. Tady u Focusu tyto chrániče fungují dobře, u předních dveří dokonce takřka neslyšně, u zadních dveří je ale během zavírání slyšet drobné rachtání ve chvíli, kdy chránič zajíždí do útrob dveří.
Další silnou stránkou Focusu Kombi je velikost zavazadlového prostoru. Ta činí v základu slušných 608 litrů, po sklopení zadní řady sedadel dokonce 1 653 litrů. Navíc vznikne po sklopení zcela rovná ložná plocha, což se hodí nejen ke stěhování objemnějších předmětů, ale také na příležitostné nouzové přespání.
Ale teď k tomu nejdůležitějšímu, tedy – jak nový Focus Kombi jezdí? Upřímně řečeno, v rámci redakce nejsme obecně žádnými velkými fanoušky tříválcových motorů. Nutno ovšem říct, že pokud tříválce někdo umí, je to Ford. Například litrový motor 1.0 EcoBoost sklidil šestkrát po sobě ocenění Motor roku v kategorii agregátů do jednoho litru, z toho třikrát po sobě se stal dokonce absolutním vítězem celé ankety. A povedený je i jeho větší sourozenec v podobě 1.5 EcoBoost, který hostí i námi testovaný Focus pod kapotou.
Benzinové tříválce EcoBoost o objemu 1,5 litru jsou pro Focus k dispozici hned ve dvou výkonových variantách – 110 kW (150 koní) a 134 kw (182 koní). My jsme testovali slabší verzi se 110 kW a nutno říct, že nebylo třeba nijak litovat. Ačkoliv oproti předchozí generaci přišel Focus o jeden válec, na jízdní dynamice to není nijak zvlášť znát. Nový Focus má i s tříválcem sil dostatek, je kultivovaný a kdybyste nevěděli, že sedláte vůz se třemi válci pod kapotou, nejspíš by vás to samo o sobě ani nenapadlo. Motor je dobře odhlučněný, slušně táhne už odspodu, ochotně se vytáčí a příliš mu nedochází dech ani ve vyšších otáčkách.
Focus navíc nabízí, u tříválce možná trochu neobvykle, vypínání jednoho válce za účelem úspory paliva. Pokud ovšem jezdíte jenom trochu svižněji, stejně bude vaše spotřeba snadno atakovat hranici deseti litrů na sto kilometrů, při klidnější jízdě si pak Focus řekne přibližně o dva až tři litry méně. Pro „spotřebofily“ ale upozorňujeme, že během testovacích jízd není primárním účelem jezdit co nejhospodárněji, věříme proto, že by řada čtenářů zvládla srazit spotřebu bez problému ještě níž.
Osmistupňová automatická převodovka řadí hladce, o změně rychlostního stupně často ani nevíte. Jedinou nevýhodou této převodovky je tak asi pouze větší prodleva při řazení pádly pod volantem, kdy o svižném řazení nemůže být řeč. Poněkud nepříjemná je pak krátká prodleva po zvolení jízdy vpřed či zpátečky, kdy trvá přibližně vteřinu, než se skutečně zařadí. Při parkování na těsno například v kopci může nečekaný pohyb opačným směrem po uvolnění brzdového pedálu řidiče překvapit a je třeba s ním počítat, anebo po zvolení režimu „D” či „R” s manévrem chvilku počkat.
Podvozek Focusu Kombi není ani přehnaně měkký, ani tvrdý. Všechny kombíky čtvrté generace dostaly víceprvkové zavěšení zadních kol, a i díky němu tak auto filtruje menší i větší nerovnosti s přehledem a jako celek funguje přesně tak, jak má. Auto je výborně ovladatelné a předvídatelné, ochotně zatáčí, podrží vás i při jízdě na hraně a i na limitu se chová předpisově neutrálně. Sečteno podtrženo, nový Focus Kombi je výborně vyvážené auto, které nabízí dostatek prostoru, pohodlí a slušnou výbavu. V segmentu vozů nižší střední třídy patří bezesporu mezi to nejlepší, co je na trhu k dispozici, a může tak směle hlásat: „Konkurenti, třeste se!”
Nového Focuse můžete pořídit od 389 900 Kč (verze hatchback s benzinovým motorem 1.0 EcoBoost v akční nabídce), variantu kombi pak od 399 900 Kč (taktéž 1.0 EcoBoost). Námi testovaný model s motorem 1.5 EcoBoost 110 kW ve výbavovém stupni Titanium pak začíná na 671 900 korunách, bohatá příplatková výbava ale vytáhla konečnou cenu našeho vozu až na 810 400 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový řadový tříválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 240 Nm při 1 600 ot./min. |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 370 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,1 sekundy |
Maximální rychlost | 206 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 52 litrů |
Kola a pneumatiky | 215/50 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 668/1 979/1 494 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 608 litrů |