Článek
Hned z první dobré je potřeba podotknout, že má Ford na své tříválce zatím samé kladné reference. Kompaktní litr 1.0 EcoBoost sklidil šestkrát po sobě ocenění Motor roku v kategorii agregátů do jednoho litru, z toho třikrát po sobě se stal dokonce absolutním vítězem celé ankety. Asi se tak není čemu divit, že se Ford pustil na poli tříválců ještě o stupínek výš a loni představil motor 1.5, nahrazující třeba právě ve Focusu čtyřválec stejného objemu. Zároveň Ford uvedl, že větší už tříválcový agregát nebude, neboť válce o objemu půl litru jsou maximem pro zachování optimální tepelné účinnosti.
Z hlediska techniky jsou tříválce samozřejmě na delší diskuzi. Menší počet pohyblivých dílů znamená méně tření, méně hmotnosti, ale ve většině případů taky méně kultivovanosti. A tady se pomalu dostáváme do té praktické části…
Takže jak se Focus s novým velkým tříválcem vlastně chová?
Ještě než jsem se k Focusu dostal a začal s ním jezdit, byl jej fotit kolega Kuba. Když mi potom podával klíče a přišla řeč na tříválec, vykulil oči a přiznal se, že nenastudoval specifikaci a celou dobu myslel, že je pod kapotou čtyřválec. A pravdou je, že pokud nevypnete rádio a na charakter motoru se vyloženě nezaměříte, chybějící válec dost možná ani nezpozorujete. Na volnoběh o motoru prakticky nevíte a jediné momenty, kdy se tříválcová nátura lehounce projeví, spočívá v popojíždění při parkování a ve svižných rozjezdech. Tehdy se odkudsi z přední části ozve slabounké tříválcové zadrnčení, ovšem stále dost tlumené a jaksi vzdálené.
Klobouk potom musím smeknout před pružností motoru v nejnižších otáčkách. Zatímco většina tříválců pod dva tisíce otáček prakticky neexistuje, ten od Fordu se důstojně popere i s jízdou kolem patnácti set otáček za minutu. Dokonce i když motoru dáte trochu „bídu“ a akcelerujete z otáček kolem třinácti set za minutu, nijak neprotestuje. Opět si jen krátce zadrnčí a jen co se roztočí turbodmychadlo a nabyde plnící tlak, začne hladce zabírat. Koneckonců maximum točivého momentu o hodnotě 240 Nm je dosahováno již při 1 600 otáčkách za minutu.
Nízké otáčky bychom měli, ale co běžná jízda?
K týdennímu testu jsem měl půjčenou slabší verzi motoru, jehož výkon však činí stále pěkných 150 koní. Focus v této konfiguraci není přímo trhačem asfaltu, ale se zrychlením z nuly na sto za 8,8 sekundy není ani pomalý. Kromě toho se Fordu podařilo zbavit svůj EcoBoost další tříválcové neřesti, a sice nevýraznosti ve vyšších otáčkách. Když totiž motor podržím pod krkem, nechá se s lehkostí a za jadrného zvukového doprovodu vytočit až k šesti tisícům, a teprve tady začne uvadat.
Tenhle tříválec se zkrátka docela povedl, a co víc, povedl se taky zbytek auta. Třeba řazení šestistupňového manuálu se řadí mezi naprosto vynikající a vychytané je i ovládání všech ostatních prvků. Řízení je tak akorát tuhé, podobně jako podvozek, u testovaného auta navíc v adaptivním provedení. Vedle univerzálního standardního režimu si jde zapnout lehce plavný režim komfortní, nebo naopak režim sportovní. Ten celé auto přitvrdí a už tak solidním jízdním vlastnostem přidá ještě šťávu navíc. V každém případě ale platí, že se Focus vede s jistotou, ochotně zatáčí a do oblouků se zbytečně nenaklání. Osobně bych se ale bez adaptivního zavěšení klidně obešel, neboť jsem většinu cest stejně absolvoval v normálním módu, sloužícím dobře ve všech ohledech. I v rozbitém městě zůstává Focus pohodlný, přitom ale neztrácí na jízdních vlastnostech.
A co takhle exteriér a interiér?
Jak znalci už možná odtušili z fešné mřížky chladiče, testovaný Focus dostal do vínku kromě všeho výše zmíněného taky designovou výbavovou linii ST-Line. To znamená pěkná litá kola, nějaké ty nástavce prahů, zadní nárazník s difuzorem a zdvojenou koncovkou výfuku nebo třeba příplatkové křídlo na víku zavazadelníku. Uvnitř se pak najdou hliníkové pedály, prošívaná sedadla s bočním vedením, černá stropnice a další drobnosti. Nedá se sice tvrdit, že byste cokoliv z toho nutně potřebovali, ale ST-Line Focusu opticky dost prospívá a přidává už tak pěknému autu trochu sportovního šmrncu.
Opravdu podstatné ale je, že aktuální generace stálice od Fordu nabídne uvnitř dost místa. I když se můžu za volant posadit nízko a přirozeně, pořád si za mě důstojně sednou i dospěláci. Interiér je zpracován solidně, ergonomicky je vše na svém místě a pochválit musím taky přehledný a svižně fungující systém infotainmentu s navigací. Kufr se základním objemem 375 litrů se sice neřadí mezi špičku, ale kdo chce víc, může sáhnout po výrazně prostornějším kombíku.
Takže jak? Je tohle ten „osudový“ tříválec?
Navenek je Focus „jenom“ opravdu dobrým autem třídy C a může se naprosto směle postavit konkurenci v podobě Golfu, Civicu nebo Astry. Je na to dost prostorný, komfortní, vybavený a výborně se řídí. Jenže za mě má taky jedno zásadní prvenství. Jeho motor 1.5 EcoBoost je úplně prvním tříválcem, kterému bych bez výhrad udělal místo i ve svojí vlastní garáži. Najezdil jsem spoustu kilometrů se spoustou tříválců různých značek, jenže tenhle je první, u nějž jsem nepocítil žádný deficit. Je kultivovaný, silný a použitelný, a jestli mu mám něco vytknout, bude to snad jen vyšší spotřeba. Výrobcem udávaných 5,5 litru je spíše z říše snů. Reálně se lze pohybovat nad hranicí sedmi litrů, což staví motor zhruba do průměru třídy.
Plusy však stále převažují a za plus lze považovat i vcelku příznivou cenu. 1.5 EcoBoost se dodává až k vyšším výbavám Titanium nebo ST-Line, které se liší hlavně vzhledem, a vychází na 514 990 korun bez dalších příplatků. Testovaný kus měl však prakticky veškerou příplatkovou výbavu, takže cena v jeho případě vyšplhala na 667 490 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Výkon | 150 koní (110 kW) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 240 Nm při 1 600 ot./min. |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 296 kilogramů |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,8 sekundy |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,6 litrů na 100 kilometrů |
Kola a pneumatiky | 235/40 R18 |
Objem palivové nádrže | 52 litrů |
Objem kufru | 375 litrů |
Rozvor | 2 700 milimetrů |
Rozměry (délka/šířka/výška) | (4 378/1 825/1 452) milimetrů |