Článek
Rychlé hatchbacky už nejsou to, co bývaly. Jsou příliš vybavené a sofistikované, než aby byly opravdu dostupné. Jsou příliš kultivované, příliš dospělé, než aby si dokázaly skutečně hrát. A především jsou příliš rychlé – jejich stovky koní vás vystřelí po okresce takovým tempem, že místo úsměvu na rtech vám bude běhat mráz po zádech. Naštěstí je tu protilék v podobě Fiesty ST…
Vývoj všech rychlých fiest, a že jich Ford už pár na svědomí má, se vždy řídil stejným receptem: Vezmete malé auto a nacpete do něj zábavy za volantem, co se jen vejde. A to je celé. Místo ohromujícího výkonu proto sází lehkost a živost, místo absolutního gripu preferuje přizpůsobivost a hravost, místo šokující rychlosti vám dopřeje propojení a intenzivní zážitek.
Sedíte pěkně nízko v anatomické sedačce Recaro a ovládací prvky jsou dobře vyvážené, takže si s autem hned porozumíte, dokážete ho citlivě vést a vnímáte, jak pod vámi žije, jak se raduje, jak si s vámi užívá točitou silničku. Prosmýkává se zatáčkami, vymetá apexy a tancuje po nerovnostech, občas trochu pohodí zadkem, když ji vyprovokujete. Představte si ji jako nadšené štěně, když ho vezmete ven proběhnout – pobíhá kolem, skáče a štěká a radostně běží za každým míčkem, který jí hodíte. Tak přesně taková je Fiesta ST. Akorát u toho nevrtí ocáskem.
Jasně, totéž už uměla minulá generace, ale ta nová tomu přidává víc jistoty na podvozku. Přední kola mají víc gripu a jejich tlumiče už si lépe poradí s nerovnostmi, takže i v hrbolatém nájezdu do zatáčky cítíte ve volantu lepší oporu, můžete později brzdit a přesněji si najet. Působí zkušeněji, přesto v sobě má pořád chuť si hrát a dovádět. A svou roli v tom hraje i nový motor, i když tomu možná nebudete zprvu chtít uvěřit.
Když totiž Ford oznámil, že Fiesta ST dostane místo čtyřválce pouhý tříválec, fanouškům se protočily panenky. Ale nebojte, nový tříhrnek 1,5 EcoBoost si vás získá svým zápalem pro věc. I když totiž Fiesta přišla o jeden válec a deci objemu, výkon zůstal stejných 200 koní (o životnost se nebojte, BMW vymáčklo z podobného motoru rovnou 240 koní ve svém supersportu i8), a navíc má dravější charakter.
Její tříválec je totiž točivější než minulý čtyřválec, takže letí otáčkoměrem citelně hbitěji, naštvaně u toho vrčí jako rozdrážděný křeček, a ještě prská při každém podřazení nebo povolení plynu. Zátah působí urgentněji (rozhodně připlaťte 25 tisíc za mechanický samosvor, s točivým momentem 290 Nm mezi 1 600 a 4 000 otáčkami se bude vážně hodit!) – snad i proto, že to od něj nečekáte. Asi to neradi uslyšíte, ale Fiesta ST konečně dostala lepší motor, který vás svým projevem ještě víc vtáhne do hry. Jeho nadšení je akutně nakažlivé!
Trochu nudným, ale vítaným faktem je také kvalitnější, ergonomičtější a pohlednější interiér s přehlednějšími budíky, šikovným infotainmentem s širokou konektivitou a dalšími pár příjemnými maličkostmi (třeba vyhřívaná sedadla i čelní okno, hi-fi Bang & Olufsen, automatická dálková světla nebo čtení dopravních značek). Taky už ji dostanete nejen se třídveřovou karoserií, ale také s praktičtějšími pěti dveřmi (za příplatek 15 tisíc), které vizuálně auto nijak nekazí.
Fiesta ST se prostě ukrutně povedla. Už minulá byla skvělá, ale ta nová je ještě o kus lepší – jistější, a přitom stejně hravá, podobně rychlá (víc rychlosti fakt nebylo třeba), ale dravější. Je to přesně to auto, se kterým budete jezdit svou oblíbenou okresku tam a zpátky pořád dokola, dokud vám nedojde benzin. Pak jen dolijete nádrž a jdete jezdit dál. Fiesta ST je prostě pravý hot hatch, za jehož volantem se musíte smát.
Součástí původního konceptu hot hatchů je i cenová dostupnost – Fiesta ST začíná na snesitelných 525 900 Kč (540 900 Kč za pětidvířko). Není to úplně málo, ale pořád je to jeden z nejlevnějších hot hatchů na trhu. Pokud byste to chtěli ještě laciněji, museli byste sáhnout po podobně zábavném, ale o kus pomalejším Suzuki Swift Sport.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 290 Nm při 1 600 - 4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 283 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 232 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 205/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 068/1 735/1 469 mm |
Rozvor | 2 493 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 311 l |