Článek
Na starém kontinentu to není úplně známý fakt, ale Ford F-150 je nejprodávanějším vozem v USA. A vlastně jde také o jedno z nejprodávanějších aut na světě. Jenže Ford série F se vyrábí už od konce 40. let, a ve 21. století se lidé čím dál raději odlišují. Přesně proto vznikla posílená varianta F-150 Raptor. Jenže někomu je to i tak málo…
Každého z nás jistě napadne verze upravená od známého amerického úpravce Hennessey Performance, který se postará o navýšení výkonu na 650, nebo dokonce rovnou 750 koní. Je tu však i druhá možnost. Houstonský úpravce PaxPower nabízí celou řadu motorizací, od „výchozího“ 5,0l V8 o výkonu 400 koní, přes naftový PowerStroke s krouťákem jako lokomotiva, anebo takzvaný Stage1 a Stage 2, pod jehož kapotou burácí onen 5,0l osmiválec, avšak doplněný ještě pořádným kompresorem. Stačí si jen vybrat…
Poněkud (ne)překvapivě je nejoblíbenější variantou právě ta poslední jmenovaná – 760 koní v pick-upu, s tím už se dá užít spousta zábavy. Podle úpravce je to s cenou 125 tisíc dolarů (2,9 milionu Kč) prý také ta nejvýhodnější. No nekup to! Je však pravda, že srovnatelná úprava od Hennessey vyjde ještě o 35 tisíc dolarů dráž. Základní osmiválec od PaxPower se potom pohybuje okolo 70 tisíc dolarů, tedy zhruba 1,6 milionu korun.
Mezi hlavní lákadla tohoto konkrétního kousku patří 5,0l V8, desetistupňová automatická převodovka, pohon všech kol a elektronická uzávěrka diferenciálu.
Co se týká panelů karoserie, v PaxPower nahradili spoustu panelů běžné F-150 panely z verze Raptor, tedy přímo od Fordu. Velká část panelů je tedy přímo od výrobce, s výjimkou blatníků, rozšiřujících auto o 76 mm a také speciálních nástavců prahů. Tyto součásti mohou být na přání zákazníka buď z laminátu nebo z karbonu. Hádejte, která varianta bude dražší…
Na první pohled se to nezdá, ale auto je nalakováno leskle černým lakem. Speciální fólie mu však dala tento vše pohlcující odstín temnoty. Třešinkami na pomyslném Darth Vaderově dortu jsou pak odolnější nárazníky a světelná rampa od firem specializujících se na závody v poušti, jako například Addictive Desert Design nebo Rigid.
To hlavní se však ukrývá pod kapotou, a teď nemáme na mysli pouze asfalt trhající motor. Podle slov úpravce jejich F-150 svými terénními schopnostmi svého sériového bratra doslova zahanbí – podvozek je totiž přímo odvozen od pouštních speciálů a bugin. Ramena podvozku jsou z vysokopevnostní oceli a pružiny jsou plně nastavitelné. Listová pera na zadní nápravě jsou teď mnohem měkčí, aby zadní náprava dokázala pohlcovat rázy, třeba od kamení. Jako by to nebylo málo, tato F-150 od PaxPower ještě k tomu jezdí na terénních pneumatikách o rozměru 37 palců.
Vrcholná verze Stage 2 má na pětilitrovém osmiválci kompresor, který sám o sobě má objem 2,9 litru. Pokud by na vás ale jeho 760 koní bylo moc, dá se objednat i umírněná verze s „decentními“ 700 koni. To nám přijde tak akorát…