Článek
Pick-up F-150 je v podstatě symbolem Ameriky a řadu let nepřekonaným bestsellerem Fordu. Doba elektrická ale není vzdálenou budoucností, nýbrž přítomností, na což automobilka na domácím trhu zareagovala poměrně včas, zatímco v Evropě ji ujel (a dál ujíždí) vlak. Výsledkem velké voltové revoluce je Ford F-150 Lightning – čistě elektrický pracant.
Vůz se představuje v jediném, zato v nejpopulárnějším provedení – tedy ve čtyřdveřové variantě SuperCrew a s téměř 1,7 metru dlouhou korbou. V nabídce se objevují rovněž oblíbené výbavové stupně, známé především z klasické F-150. Jde o úrovně XLT, Lariat a Platinum, nicméně podle oficiálních informací Fordu bude k dispozici také ryze pracovní provedení, patrně postavené bez zbytečných cingrlátek, a tedy cenově dostupné.
Zákazníci budou taktéž volit mezi dvěma výkonnostními úrovněmi, kdy základ nabídne výkon 432 metrických koní a točivý moment 1 051 Nm, zatímco vyšší liga poskytne 571 kobyl a totožný krouťák. Standardem však vždy budou dva elektromotory a pohon 4×4.
S těmito úrovněmi jde ruku v ruce i dojezd, respektive kapacita akumulátoru. Základ zvládne na jedno nabití ujet až 370 kilometrů, ovšem lepší verze dokonce až 483 kilometrů, přičemž ta se navíc chlubí zrychlením z nuly na sto za necelých pět sekund. Šílené, viďte? Těžká krabice o velikosti dvou mini škodovek vystřelí z místa na běžnou cestovní rychlost svižněji než kdejaký sporťák.
Zadarmo to však není, vozidlo musíte krmit proudem a to zabere (z nuly do plna) nějaký čas:
- pomocí základního nabíjecího kabelu operujícího ve 120V nebo 240V síti vůz (dle kapacity baterie) dobijete za 14, respektive za 19 hodin
- volitelný wallbox vám tento proces urychlí na 10 nebo na 13 hodin
- standardem pro verzi s prodlouženým dojezdem je přibalená malá nabíjecí stanice (montáž na zeď), kde ono krmení volty zvládnete (opět dle kapacity baterek) za 10, respektive za 8 hodin (lepší varianty totiž disponují duální palubní nabíječkou)
- jakmile přijedete na rychlonabíječku (150 kW), tak si kvůli nabití z 15 % na 80 % počkáte 44, respektive 41 minut. Ford ovšem uvádí, že za prvních deset minut nabíjení jste schopni do auta dostat energii potřebnou k ujetí 66 kilometrů nebo 87 kilometrů (opět dle verze)
Nový Lightning též umí energii nejen přijímat, ale i užitečně vydávat, takže vám poskytne externí 2,4kilowattový výstup (120 V) z osmi různě umístěných zásuvek. Dražší modely vám pak dají až 9,6 kW (120 V i 240 V).
Tím nekončíme, plně nabité vozidlo umí po dobu až tří dnů živit elektrickou energií běžný americký dům, což se hodí na krátkodobé výpadky proudu. Vše je totiž realizováno skrze výše zmíněnou malou nabíjecí stanici, přičemž jakmile dojde k obnovení dodávek ze sítě, automobil se automaticky přepne do režimu nabíjení.
U pick-upů je veledůležité užitečné zatížení i tahání přívěsů, proto za standardní provedení elektro F-150 zapřáhnete přípojné vozidlo o nejvyšší hmotnosti 3 175 kg a do korby naložíte 907 kg nákladu, zatímco nadupanější model utáhne až 4 536 kilo a uveze až 816,5 kilo (kvůli bateriím je auťák těžší). Výhodou elektromodelu je ještě objemný úložný prostor pod přední kapotou, který činí 399 litrů.
Rozměrově se elektrický pick-up od svého fosilního bratra liší jen minimálně, nicméně několik zajímavých změn přece jen najdeme. Bavíme se například o novém základním rámu, jiné zadní nápravě nebo nezávislém zavěšení vzadu.
Malý náhled do interiéru prozradí další vychytávky automobilu. Uvnitř totiž pracuje 12palcový digitální přístrojový štít a u vyšších výbav ještě obří 15,5palcový centrální infosystém s operačním systémem Ford SYNC 4A (ještě že to nemá Windows, viďte?).
V záplavě asistentů najdeme pár užitečných prvků, které si představíme trochu blíže:
- asistent pro polo-autonomní jízdu zvládá samočinně zatáčet, brzdit a zrychlovat rovněž se zapřaženým přívěsem
- vůbec poprvé jde F-150 odemykat a startovat pomocí digitálního klíče v mobilu
- korba je vybavena zátěžovými senzory, které nejen že hlídají momentální zatížení, ale díky nim má auto umět reálněji vypočítat zbývající dojezd
- podobně jako u modelu Mach-E má být též u F-150 Lightning možnost bezdrátového stahování aktualizací
No a teď konečně k cenám (bez jakýchkoli federálních a státních daní či dotací), které přepočítáváme na základě aktuálního kurzu amerického dolaru. Chystaná pracovní verze bude stát asi 835 tisíc korun, za XLT zaplatíte přibližně 1,1 milionu korun, lepší Lariat zatím oficiální cenovku nemá, za to nejvyšší výbava Platinum ano – vyjde na téměř 1,9 milionu korun.
Bzučící F-150 se začne sériově vyrábět na jaře roku 2022 v severoamerickém komplexu Rouge River, nicméně žhavou novinku si můžete zabookovat už teď, stačí jen zaplatit rezervační poplatek ve výší 100 dolarů (cca 2 100 Kč) a nějakým způsobem vyřešit individuální schválení pro provoz v EU. Tak co, jdete do toho? Ve Fordu tvrdí, že už nasbírali přes 20 tisíc rezervací…