Hlavní obsah

Ford Explorer přijíždí na pneumatikách, které se samy zacelí

Foto: Ford

Pneumatika Michelin Selfseal na Fordu Explorer

Začátkem roku Ford představil novou generaci velkého SUV s názvem Explorer. Evropy se bohužel tento model moc netýká, určen je hlavně pro americký trh, ale jedna jeho zajímavost se možná časem dostane i na evropský trh a ostatní modely. Explorer totiž ve standardu přijíždí na pneumatikách, které se umí opravit za jízdy.

Článek

Ford Explorer je velké rodinné SUV. Pokud ho naložíte dětmi, domácími mazlíčky a ještě zavazadly, to poslední, co chcete, je řešit defekt pneumatiky někde u krajnice. A právě to se Ford rozhodl vyřešit, a tak navázal spolupráci se společností Michelin, aby společně Explorer obuly do pneumatik, které nějaký ten defekt jen tak nerozhází. A ne, nejde o runflaty, na kterých jezdí BMW. Michelin vymyslel pneumatiku, kterou označil jako Selfseal.

Její vnitřní obvod je mimo všechny nutné části pláště vybaven ještě navíc o vrstvu speciálního těsnícího materiálu. Ve chvíli, kdy pneumatiku prorazí třeba kámen, materiál automaticky zaplní díru, a tak nedojde k úniku tlaku. Ford dokonce tvrdí, že tento systém zvládne první pomoc i v případě proražení šroubem nebo hřebíkem. Už tedy asi chápete, že nejde o žádnou převratnou technologii, které z proražené pneumatiky udělá gumu novou.

Ovšem jako záchrana v krizové situaci tento systém funguje výborně. Michelin to vyřešil tak, že pneumatika zvládne udržet tlak po několik kilometrů, a řidič má tak dostatek času bezpečně zastavit nebo ideálně dojet do nejbližšího pneuservisu. Na žádné velké cestování a vysokou rychlost to nebude, ale lepší než měnit v dešti pneumatiku v odstavném pruhu. A je to hlavně bezpečnější. Ačkoliv je ale Ford Explorer prvním SUV, které tyto pneumatiky obouvá, rozhodně není prvním vozem.

Michelin tyto chytré pneumatiky světu ukázal už asi před 10 lety, ovšem bez nějaké výrazné propagace. Prostě je obul na modely některých značek a víc neřešil. Mimochodem, už 9 let na nich jezdí třeba SEAT Alhambra, tedy další velké rodinné auto. Důvody, proč právě toto MPV, jsou tak stejně logické jako v případě Fordu Explorer. A Michelin navíc není jedinou značku, která takovou chytrou pneumatiku vyrobila. Podobný systém ve svých pláštích pro osobní auta nabízí také Continental a pro nákladní třeba zase Goodyear.

Výše jsme zmínili pneumatiky typu runflat. Ty fungují tak, že mají zesílené bočnice, které při defektu udrží pneumatiku v tom tvaru, jaký má mít. Dovolí tak řidiči dojet do nejbližšího servisu bez nutnosti výměny za rezervu. Jejich nevýhoda je ale v tom, že nejsou úplně komfortní. Kdo z vás má BMW a jezdí třeba po Praze, která je plná výmolů a dlažebních kostek, jistě víte, o čem je řeč. Můžete mít i malá kola a na první pohled větší pneumatiku, která by měla tlumit rázy z cest. Ale právě kvůli těm zesíleným bočnicím je pneumatika velmi tvrdá, a tak je každý výmol cítit. Ale svůj účel plní, takže ji nějaké to nepohodlí rádi odpustíme.

Související témata:
Načítám